لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۵

پرواز تهران به دمشق از آتش ضدهوایی‌های سوریه جان سالم به در برد


پایگاه نظامی حمیمیم در استان لاذقیه سوریه؛ سامانه روسی اس ۳۰۰ در پس‌زمینه
پایگاه نظامی حمیمیم در استان لاذقیه سوریه؛ سامانه روسی اس ۳۰۰ در پس‌زمینه

درست یک ماه پس از شلیک سپاه به یک پرواز مسافربری، خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۱۸ بهمن‌ماه، به نقل از یک خبرگزاری روسی خبر داد که یک فروند هواپیمای مسافربری از اشتباه مرگبار ضد هوایی‌های سوریه جان سالم به در برده است.

خبرگزاری ریانووستی صبح جمعه گزارش داد که این هواپیمای مسافربری با ۱۷۲ سرنشین پس از آن که از شلیک ضد هوایی‌های سوریه جان سالم به در برد در پایگاه حمیمیم در استان لاذقیه «فرود اضطراری داشت».

پایگاه نظامی حمیمیم تحت کنترل نیروهای نظامی روسیه است.

ریانووستی که گزارش خود را به نقل از ایگور کوناشنکوف،‌ سخنگوی وزارت دفاع روسیه، نوشته است می‌گوید که هواپیمای مسافربری از نوع ایرباس ای ۳۲۰ بوده است.


در برخی از گزارش‌ها آمده است که این هواپیما از تهران به مقصد دمشق، پایتخت سوریه، در پرواز بود.

ظاهرا دفاع هوایی سوریه در پی «تاراندن هواپیماهای اسرائیلی» و حمله آنها بوده که به شلیک به هواپیمای مسافربری نزدیک شده است.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه، از ساعت دو بامداد روز جمعه چهار جنگنده اف ۱۶ اسرائیلی «هشت موشک هوا به زمین» به سمت حومه شهر دمشق شلیک کرده‌اند.

این جنگنده‌ها وارد حریم سوریه نشده‌اند و اسرائیل نیز هنوز به این گزارش‌ها واکنش نداشته است.


با این حال مقام روسی بار دیگر اسرائیل را متهم کرده است که از هواپیماهای مسافربری سوء‌استفاده می‌کند.

مشابه همین اتفاق البته با عاقبتی مرگبار در شهریورماه سال ۹۷ نیز در سوریه افتاد، اتفاقی که روسیه نهایتا اسرائیل را در آن مقصر دانست.

در آن زمان وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که پدافند هوایی سوریه «سهواً» عامل سرنگونی هواپیمای نظامی تجسسی روسیه در لاذقیه سوریه بوده، اما مقصر اصلی اسرائیل است.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه در آن بیانیه، جنگنده‌های اف ۱۶ اسرائیلی از هواپیمای روسی در آسمان به عنوان حفاظ استفاده کرده و آن را در راه ضدهوایی‌های سوریه قرار داده‌ بودند.


اتهام استفاده از هواپیمای مسافربری به عنوان سپر دفاعی یادآور پرواز ۷۵۲ اوکراین از تهران به کی‌یف است که درست یک ماه پیش در روز ۱۸ دی‌ماه به دست پدافند سپاه پاسداران در آسمان تهران هدف قرار گرفت.

پس از سه روز پنهان‌کاری درباره فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری با ۱۷۶ سرنشین عمدتا ایرانی، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای رسمی پذیرفت که پدافند سپاه پاسداران دچار خطا شده و به اشتباه این هواپیما را هدف گرفته است.

در چند روز گذشته حمله جنگنده‌های اسرائیلی به خاک سوریه بار دیگر شدت گرفته است.

در همین زمینه در پی حملات هوایی تازه در سوریه که نیمه‌شب چهارشنبه، ۱۶ بهمن‌ماه، رخ داد و ارتش سوریه آنها را به اسرائیل نسبت داد، گروه ناظر حقوق بشر سوریه اعلام کرد دست‌کم ۱۲ تن در این حمله کشته شده‌اند.

این گروه حقوق بشری که در لندن مستقر است ساعاتی بعد آمار کشته‌شدگان این حملات را به ۲۳ تن افزایش داد.

XS
SM
MD
LG