لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

نخستین جلسه محاکمه وزیر سابق اسرائیلی به اتهام «جاسوسی برای ایران» برگزار شد


گونن سگو، وزیر سابق اسرائیلی، در حال انتقال به جلسه دادگاه بیت‌المقدس
گونن سگو، وزیر سابق اسرائیلی، در حال انتقال به جلسه دادگاه بیت‌المقدس

نخستین جلسه محاکمه گونن سگو، وزیر سابق انرژی اسرائیل، به اتهام «جاسوسی برای ایران» روز پنج‌شنبه ۱۴ تیر به طور غیرعلنی در دادگاهی در اورشلیم/ بیت‌المقدس برگزار شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، در لحظات نخستین و هنگام ورود گونن سکو به دادگاه، گیولا کوهن، دادستان منطقه اورشلیم، با اشاره به «جاسوسی یک وزیر سابق» برای «کشوری که در حکم بزرگ‌ترین دشمن اسرائیل است»، بر اهمیت این پرونده تأکید کرد.

شین‌بت، آژانس امنیت داخلی اسرائیل، گفته است گونن سگو در پی تماس با مأموران اطلاعاتی ایران، به «همکاری با دشمن در زمان جنگ و جاسوسی علیه کشور اسرائیل» متهم است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از وکلای این وزیر سابق گزارش کرده است که در دادگاه روز پنج‌شنبه فقط اتهام‌ها به او تفهیم شد و جلسه بعدی به ماه آینده میلادی، «بدون ذکر تاریخ دقیق»، موکول شده است.

در طول هفته‌های اخیر که این وزیر سابق اسرائیل در بازداشت بوده، اظهار نظری از او درباره اتهام‌هایش منتشر نشده و از سوی دیگر وکیل مدافع او، موشه مازو، نیز در دادگاه روز پنج‌شنبه گفت هنوز تمامی مستندات پرونده را دریافت نکرده است.

آقای سگو که حدود ۲۳ سال پیش به مدت یک سال و نیم وزیر انرژی اسرائیل بود اردیبهشت‌ماه از گینه استوایی به کشورش مسترد شد و در بدو ورود به اسرائیل بازداشت شد.

بیانیه کوتاهی که وکلای او ماه گذشته، همزمان با انتشار عمومی خبر «جاسوسی» آقای سگو منتشر کردند، این اتهام تایید یا تکذیب نشده و فقط گفته شده بود که تصویری که از او در کیفرخواست بازتاب یافته «تصویری متفاوت» از اظهارات شین‌بت است.

با این حال برخی رسانه‌های اسرائیلی گفته‌اند که این وزیر سابق در بازجویی‌هایش همه اتهام‌ها را رد کرده و گفته است که می‌خواسته با کسب اطلاعاتی از ایران، آن را در اختیار اسرائیل بگذارد.

اسرائیل با اشاره به اقدامات ایران، همچون گفته‌های مقام‌های جمهوری اسلامی درباره «نابودی اسرائیل»، حمایت از گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان و همچنین فعالیت‌هایش موشکی‌اش، ایران را بزرگ‌ترین دشمن خود تلقی می‌کند.

به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، گونن سگو در سال‌های اخیر در نیجریه ساکن بود. دولت اسرائیل در سال ۲۰۰۵ به دلیل نقش داشتن در پرونده قاچاق ۳۰ هزار قرص روانگردان از آفریقا به اسرائیل و همچنین جعل تمدید اعتبار گذرنامه دیپلماتیک، مجوز پزشکی او را باطل کرد اما او به پزشکی در نیجریه ادامه داد.

شماری از رسانه‌های اسرائیلی ادعا کرده‌اند که مقام‌های جمهوری اسلامی ابتدا دکتر سگو را به عنوان «درمان فرزند یکی از مقامات سفارت ایران»، که ظاهراً «یک دام» بوده، با او تماس گرفتند و بعدتر او با گذرنامه آلمانی ظاهراً دو بار به ایران سفر کرد.

مقام‌های اسرائیل این گزارش‌ها را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند.

خبر بازداشت این وزیر سابق اسرائیلی در رسانه‌های ایران بازتاب داشت اما مقام‌های جمهوری اسلامی واکنشی به آن ابراز نکرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ ج./م.ا.
XS
SM
MD
LG