لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۸

یک وزیر پیشین اسرائیلی به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شد


گونن سگو (چپ) در حال گفت‌وگو با اسحاق رابین، نخست‌وزیر سابق اسرائیل.
گونن سگو (چپ) در حال گفت‌وگو با اسحاق رابین، نخست‌وزیر سابق اسرائیل.

گونِن سِگِو، از وزیران پیشین کابینه اسرائیل، به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده و دادستانی اسرائیل علیه وی کیفرخواست صادر کرده است.

رسانه‌های اسرائیل روز دوشنبه ۲۸ خرداد بر اساس گزارش مشترک سازمان امنیت داخلی- شین‌بت- و پلیس این کشور خبر دادند که گونِن سِگِو از چند هفته پیش در بازداشت و تحت بازجویی است.

این وزیر پیشین انرژی اسرائیل به «همکاری آگاهانه» در «انتقال اطلاعات به دشمن در زمان جنگ» و «جاسوسی علیه کشور» متهم است.

بر اساس گزارش‌های یاد شده، گونِن سِگِو اطلاعاتی را از اسرائیل از جمله «در حوزه انرژی، سایت‌های امنیتی، ساختمان‌ها و صاحبان شغل‌های سیاسی و امنیتی اسرائیل به ماموران ایران داده و دو بار نیز شخصا به دعوت مقامات اطلاعاتی جمهوری اسلامی به ایران سفر کرده است».

در کیفرخواست دادستان اسرائیل آمده که آقای سگو برای آنکه به ماموران ایران ثابت کند که ماموریت‌های محوله را انجام داده است، در زمان حضور خود در اسرائیل، با اسرائیلی‌هایی که در زمینه محافظت از شخصیت‌ها، امنیت و مناسبات خارجی این کشور فعال هستند، دیدار کرده و همچنین «تلاش کرده تا اسرائیلی‌های دیگر را با نیروهای اطلاعاتی ایران مرتبط کند».

این گزارش می‌افزاید: آقای سِگِو در جریان زندگی و فعالیت بازرگانی خود در کشور آفریقایی نیجریه، نخستین بار در سال ۲۰۱۲ با ماموران اطلاعاتی سفارت ایران در نیجریه تماس گرفت و «این ارتباط‌ها را آگاهانه ادامه داد» و به دعوت آنها نیز دو بار به ایران رفت و «می‌دانست که دارد با چه کسانی کار می‌کند».

این اتهام نیز علیه آقای سِگِو مطرح شده که او بعد از دو سفر به ایران، در دیدارهای بعدی با ماموران اطلاعاتی ایران، در «هتل‌ها» یا «خانه‌هایی که وابسته به نهادهای اطلاعاتی ایران است» به تماس‌هایش ادامه داد.

یک بخش مهم دیگر از اتهامات عنوان شده علیه این وزیر پیشین، نگهداری و استفاده از تجهیزات مخفی کدگذاری شده برای رد و بدل کردن اطلاعات میان او و ماموران ایرانی بوده است.

گونن سِگِو در جریان زندگی و فعالیت بازرگانی خود در کشور آفریقایی نیجریه، نخستین بار در سال ۲۰۱۲ با ماموران اطلاعاتی سفارت ایران در نیجریه تماس گرفت و «این ارتباط‌ها را آگاهانه ادامه داد» و به دعوت آنها نیز دو بار به ایران رفت و «می‌دانست که دارد با چه کسانی کار می‌کند».
رسانه‌های اسرائیل

گزارشی که شین‌بت و پلیس اسرائیل اجازه انتشار آن را داده‌اند، می‌گوید که گونِن سِگِو ماه میلادی گذشته در جریان سفر از نیجریه به گینه استوایی، به دلیل سوء پیشینه‌اش در بزهکاری اجازه ورود به گینه استوایی را پیدا نکرد، و در عوض درخواست اسرائیل برای استرداد او را پذیرفتند، زیرا «اطلاعاتی از برخی از کارهای او در اقدام علیه اسرائیل گردآوری شده بود».

به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، بلافاصله بعد از انتقال گونن سگو به کشور در اواسط بهار امسال، وی بازاشت و تحت بازجویی قرار گرفت.

کیفرخواستی که دادستانی اورشلیم علیه این سیاستمدار پیشین تنظیم کرده، از سوی مشاور ارشد حقوقی دولت و دادستان کل کشور تایید شده است.

الی زوهار و موشه مازور، دو وکیل مدافع آقای سِگِو، از شرکت حقوقی گلدپراو- زلیگمن، بلافاصله بعد از رسانه‌ای شدن گزارش بازداشت، بازجویی و متهم شدن رسمی موکل‌شان به جاسوسی برای ایران، در مصاحبه با رسانه‌های اسرائیل گفتند که هر چند «بخش‌های زیادی از کیفرخواست جنبه محرمانه دارد» اما گزارشی که نهادهای امنیتی به رسانه‌ها داده‌اند، تصویر «بسیار وخیم‌تری از حقیقت را ارائه کرده است».

گونِن سِگِو، ۶۵ ساله، که از ژانویه ۱۹۹۵ تا ژوئن ۱۹۹۶، وزیر انرژی اسرائیل بود طی دو دهه گذشته با کناره‌گیری از سیاست، به امور بازرگانی مشغول بود و از جمله در آفریقا زندگی کرده است.

طی یک دهه گذشته دو بار نام آقای سِگِو در اسرائیل بر سر زبان‌ها افتاد و او به بزهکاری متهم شد. وی طی این مدت دو بار محاکمه شد اما این نخستین بار است که اتهام جاسوسی برای سرسخت‌ترین دشمن اسرائیل به او زده می‌شود.

او در سال ۲۰۰۳ متهم بود که در سفر به هنگ‌کنگ، شش بار با کارت اعتباری خود مبلغ ۲۰ هزار شِکِل، معادل پنج هزار دلار، از عابر بانک دریافت کرده اما به شرکت کارت اعتباری گفته بود که کارتش دزدیده شده است. دادگاه تل‌آویو او را در این پرونده به یک‌سال حبس تعلیقی و پرداخت ۵۰ هزار شکل جریمه محکوم کرد.

در اوایل سال ۲۰۰۵ نیز آقای سگو متهم شد که با دستکاری عامدانه با هدف تمدید اعتبار گذرنامه دپیلماتیک زمانی که وزیر بوده، ۳۰ هزار قرص اکستازی به اسرائیل منتقل کرد. او به پنج سال حبس تعزیری و پرداخت ۲۷۵۰۰ دلار جریمه نقدی محکوم شد اما در تابستان ۲۰۰۷ با عفو دوره‌ای آزاد شد.

گونن سِگِو، پزشک است اما در سال ۲۰۰۷ گواهی‌ طبابت او برای همیشه لغو شد. او پس از آن برای کارهای بازرگانی به آفریقا رفت.

حکومت‌های اسرائیل و ایران دشمنان قسم خورده یکدیگر در چهل سال اخیر بوده‌اند اما خصومت میان آنها در دهه اخیر، تا مرز احتمال بروز جنگ پیش رفته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دو ماه پیش از «نیم تن اسناد اتمی ایران» که «به دست اسرائیل رسیده بود»، رونمایی کرد که مقامات اسرائیل آن را یکی از مهم‌ترین کارهای اطلاعاتی در تاریخ فعالیت موساد توصیف کردند.

اما اگر دستکم بخشی از گزارش‌های عنوان شده نهادهای امنیتی اسرائیل علیه وزیر پیشین این کشور درست باشد، ممکن است نشان دهد که نهادهای اطلاعاتی ایران نیز در کار یک جنگ بزرگ پشت پرده علیه اسرائیل بوده و بعید نیست که از نظر خود «موفقیت‌هایی» هم داشته‌اند.

XS
SM
MD
LG