لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

گزارش هاآرتص از اعتصاب گاه به گاه دانشمندان هسته‌ای اسرائیل در شش ماه گذشته


نیروگاه هسته‌ای دیمونا در صحرای نگب اسرائیل
نیروگاه هسته‌ای دیمونا در صحرای نگب اسرائیل

روزنامه اسرائیلی هاآرتص یکشنبه ۲۲ مرداد از اعتصاب دانشمندان اتمی این کشور خبر داده است. به نوشته هاآرتص، دانشمندان هسته‌ای اسرائیل از ماه فوریه گذشته، شش ماه پیش، به اعتصاب‌های گاه به گاه اقدام می‌کنند.

به گزارش هاآرتص، در این اعتصاب‌ها دانشمندان وابسته به کمیته انرژی اتمی اسرائیل (نهادی مشابه با سازمان انرژی اتمی ایران) مجتمع پژوهش هسته‌ای در دیمونا و کوره اتمی شورک در جنوب اسرائیل مشارکت دارند.

هاآرتص نوشته است که این اعتصاب‌ها در زمینه مذاکرات بر سر توافق‌های جدید برای حقوق و دستمزد دانشمندان اتمی صورت گرفته است.

این گزارش می‌افزاید که دانشمندان اتمی اسرائیل خواهان افزایش چشمگیر حقوق و مزایای خود هستند.

به نوشته هاآرتص کمیته دانشمندان وابسته به نهادهای امنیتی اسرائیل، مبتکر این اعتصاب‌ها بودند که این کمیته به طور مستقل از شورای مهندسان و انجمن فیزیکدانان و شیمیدانان اسرائیلیِ مشغول به کار در کوره اتمی این کشور فعالیت می‌کند.

هاآرتص نوشته است، دانشمندان اتمی اسرائیلی با این اعتصاب طرح‌های توسعه را با تعویق روبه‌رو کرده‌اند و از جمله از کار یک ساختمان «حساس» و «حیاتی» جلوگیری کرده‌اند اما توضیح بیشتری در این گزارش داده نشده است.

بر اساس این گزارش، نظر به تداوم این اعتصاب‌ها، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در صدد برآمده است که همین هفته در دولت خود مصوبه‌ای را برای خاتمه این اعتصاب‌ها تأیید کند.

به نوشته هاآرتص، این مصوبه دست روسای نهادهای مرتبط با برنامه اتمی اسرائیل را باز می‌گذارد تا دانشمندان و سایر اعتصابیون را به بازگشت به سر کار خود وادار کنند و در غیر این صورت، اعتصابیون با کاهش حقوق روبه‌رو شده و حتی ممکن است «اخراج» شوند و یا دانشمندان از حق کناره‌گیری داوطلبانه محروم می‌شوند.

هاآرتص بعید ندانسته بود که آقای نتانیاهو این مصوبه را در نشست یکشنبه بیست و دوم مرداد به تأیید وزیران برساند، اما در بیانیه و گزارش‌های رسمی دولت درباره این جلسه، به چنین مصوبه‌ای اشاره نشده است.

اما هاآرتص که ظاهراً به جزئیاتی از این مصوبه دست یافته، نوشته است، «اقدامات متناسب با وضعیت» برای به حداقل رساندن احتمال وارد شدن «زیان سنگین به منافع کشور» پیشنهاد شده است.

شلومیت بارنئا پارگو، مشاور حقوقی دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، به هاآرتص گفته است که نظر به حق کارکنان در اسرائیل برای دست زدن به اعتصاب، اگر دولت از راه این مصوبه مانع از اعتصاب شود، با یک «رخداد کم سابقه» در این کشور روبه‌رو شده‌ایم.

خانم بارنئا پارگو در عین حال افزوده است که «به خاطر نگرانی از وارد شدن آسیب سنگین به مناقع حیاتی اسرائیل، می‌توان از چنین مصوبه‌ای برای موارد اضطراری استفاده کرد».

از سوی دیگر، سخنگوی دانشمندان اعتصابی به هاآرتص گفته است، گروه‌های اعتصابی در وظایف «حیاتی» نیستند و در ماه‌های اعتصاب نیز خدمات زیادی ارائه کرده‌اند.

این سخنگو اضافه کرده که دانشمندان هسته‌ای از هشت سال پیش در انتظار بهبود درآمد و مزایای خود هستند ولی تنها در شش ماه گذشته دست به اعتصاب زده‌اند.

رسانه‌های خارجی اسرائیل را یکی از ۹ کشور جهان، در کنار آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، هند، پاکستان و کره شمالی، در داشتن توانایی هسته‌ای نظامی می‌دانند. اما اسرائیل خود این توانایی‌اش را عامدانه در ابهام باقی گذاشته است.

شیمون پرز که از او به عنوان پایه‌گذار کوره اتمی اسرائیل یاد می‌شود، گفته بود همین که دشمنان بدانند اسرائیل یک قدرت هسته‌ای است خود یک سیاست بازدارنده موفق است.

XS
SM
MD
LG