لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

استقرار رادارهای جدید در نزدیکی نیروگاه اتمی اسرائیل


اسرائيل خود را برای مقابله با «تهديدات» موشک های دور برد « شهاب ۳» ايران آماده می کند.(عکس: epa)
اسرائيل خود را برای مقابله با «تهديدات» موشک های دور برد « شهاب ۳» ايران آماده می کند.(عکس: epa)

اسرائيل که همچنان خود را برای مقابله با «تهديدات» موشک های دوربرد جمهوری اسلامی ايران آماده می کند، دو آنتن عظيم راداری را در صحرای «نگب» در جنوب اسرائيل در دست ساختمان دارد.


اين آنتن ها که بخشی از سامانه های هشداردهنده جديد هستند، در نزدیکی نیروگاه اتمی دیمونا در صحرای « نگب» در دست احداث هستند.


زمان آغاز فعاليت این سامانه های ضد موشکی جديد برای اواسط ماه اکتبر برنامه ريزی شده است.


دو آنتن در ارتفاع چهارصد متری، که دو برابر و نيم مرتفع ترين ساختمان برج های «عزريئلی» درتل آويو هستند، در صحرای «نگب» به کارخواهد پرداخت. آنتن های عظيم نظامی، «بزرگترين» درنوع خود در خاورميانه توصيف شده اند.


روزنامه اسرائيلی «معاريو» در اين زمينه نوشت: « کار برپايی آنتن ها اين روزها با شتاب، به دليل مقابله با روز مبادا در تنش ميان ايران عليه اسرائيل ادامه دارد».



  • « کار برپايی آنتن ها اين روزها با شتاب، به دليل مقابله با روز مبادا در تنش ميان ايران عليه اسرائيل ادامه دارد».
روزنامه معاریو اسرائیل

برای اينکه آنتن ها پروازهای نيروی هوايی و هواپيماهای مسافربری اسرائيل را مختل نکنند، درمحلی قرار خواهند داشت که بر فعاليت برج های ديده بانی تاثير نگذارند.


درعين حال، محلی که برای برپايی آنتن ها تعيين شده است، فاصله چندانی با نيروگاه اتمی «ديمونا» در جنوب اسرائيل ندارد.


ورود مردم عادی به اين محل ازديرباز ممنوع است و هواپيماهای اسرائيلی نيز برفراز آن پرواز نمی کنند.


همزمان با اين دو آنتن، کار سيستم رادار آمريکايی «اف- بی- ايکس- تی» نيز ادامه دارد. اين سيستم راداری درکنار تپه «کرن» درصحرای غربی «نگب» برپا می شود.


به نوشته معاريو، درماه سپتامبر چهار فروند هواپيمای بزرگ باربری آمريکا در پايگاه نظامی «نواتيم» فرود آمدند و تجهيزات لازم اين سامانه های هشداردهنده را با خود به اسرائيل آورد. هريک ازاين هواپيماها حامل ۱۲۰ تن تجهيزات بود.

در اين ارتباط، قرار است نيروهای آمريکايی از اروپا برای نظارت برکار نصب اين سامانه ها به اسرائيل انتقال يابند. ۶۸ نيروی متخصص نيز پيوسته درپايگاه سيستم های راداری مشغول به کارخواهند بود.


همچنين قرار است اين سامانه با موافقت جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، به سيستم پيشرفته هشداردهنده جهانی آمريکا متصل شود.


بر اين اساس، ارتش اسرائيل از نيروهای آمريکايی در مورد شليک احتمالی موشک های دورپرواز «شهاب ۳ » ايران به سوی اسرائيل هشدار لازم را دريافت می کند، و در عين حال، موشک های ضد موشک خود ازمدل «ختس-۲» (آرو-۲ يا پيکان-۲) را به سوی موشک های شهاب، با هدف منهدم کردن آنها درفضا، خواهد فرستاد.


به گزارش رسانه های اسرائيل، نخست وزير و وزيردفاع اين کشور فهرست طولانی تری ازتجهيزات مورد نياز را در ديدارهای يک سال اخير به آقای بوش ارائه کردند، اما آمريکا با اين گمان که اسرائيل، خود را برای حمله به تاسيسات هسته ای ايران آماده می کند، از تحويل همه اين تجهيزات به اسرائيل خودداری کرد.


با اين حال، آقای بوش موافقت کرد که سامانه های هشداردهنده را به اسرائيل تحويل دهد، که رسانه های اسرائيل آن را «ژست دوستی بوش قبل ازترک کاخ سفيد» توصيف کرده اند.


پيشتر، پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا، روز سه شنبه تاييد کرد که فروش ۲۵ فروند از پيشرفته ترين مدل هواپيمای رادارگريز و عمود پرواز خود را در چارچوب يک معامله کلان ۲۰ ميليارد دلاری به اسرائيل تصويب کرده است، و اسرائيل می تواند خواستار ۲۵ فروند بمب افکن اف-۳۵ ديگر شود. البته کنگره آمريکا هنوز در اين باره اظهار نظرنکرده است.



قرار است سامانه های ضد موشکی با موافقت جرج بوش، به سيستم پيشرفته هشداردهنده جهانی آمريکا متصل شود.

انتقاد در اسرائیل


اما راه اندازی اين سامانه های راداری و آنتن های عظيم درجنوب اسرائيل، از هم اکنون موجب انتقادهای زيادی نيز درميان کارشناسان نظامی و فرماندهان ارتش اسرائيل شده است.


منتقدان بر اين امر انگشت می گذارند که حضور نيروهای آمريکايی دراين پايگاه ها و وابسته شدن اسرائيل به نيروهای آمريکايی برای نخستين بار و اين که اسرائيلی ها اجازه ندارند به طور مستقل سيستم ها را هدايت کنند، می تواند موجب افشای «رازهای نظامی اسرائيل» شود.


به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، مخالفان می گويند: اسرائيل بايد مستقل باشد و برای حفظ رازهای نظامی اش حتی نمی تواند به آمريکا که هم پيمان اصلی اين کشور در جهان است، اعتماد کند.


آنها در اين خصوص اشاره می کنند که درمواردی، برخی ازنيروهای آمريکايی که ريشه و تباری ازکشورهای ديگر داشته اند، رازهای آمريکا را فاش کرده اند.


به گزارش رسانه های اسرائيل، اما سران اين کشور «چاره ای نداشته اند» جز آنکه با راه اندازی اين سيستم های راداری توسط نيروهای آمريکايی موافقت کنند، زيرا مقامات آمريکايی می خواهند اطمينان يابند که اسرائيل به طور مستقل به اقدام نظامی احتمالی عليه تاسيسات هسته ای ايران دست نمی زند.


در اين ميان، فعالان محيط زيست اسرائيل نگرانی های عميق خود را درمورد عواقب راه اندازی اين سيستم ها در جنوب اسرائيل برای مردم، حيوانات و جانداران مختلف و طبيعت نسبتا بکر اين ناحيه مورد تاکيد قرار داده اند.


به گفته آنها، تشعشعات شديد اين سيستم ها می تواند اخلالات جدی درزندگی و سلامتی مردم و جانداران بوجود آورد.


اين در حالی است که به گفته مقام های اسرائيلی، به دليل مساحت کم اين کشور، جای ديگری برای نصب اين سيستم ها وجود ندارد.


آنها می گويند که صحرای «نگب» تنها جايی است که جمعيتی اندک دارد.


XS
SM
MD
LG