لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲

بازنشر گفته‌های ۸ ماه پیش خامنه‌ای علیه اروپا


وبسایت علی خامنه‌ای گفته‌های تیرماه او در دیدار با هیأت دولت را روز ۱۳ اسفند منتشر کرد.
وبسایت علی خامنه‌ای گفته‌های تیرماه او در دیدار با هیأت دولت را روز ۱۳ اسفند منتشر کرد.

در آستانه تصمیم‌گیری درباره لوایح اف‌ای‌تی‌اف و همزمان با افزایش کشمکش‌های سیاسی در ایران بر سر دو لایحه مربوط به مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم، وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی بخشی از گفته‌های هشت ماه پیش او را که به حمله لفظی علیه کشورهای اروپایی می‌پردازد بازنشر کرده است.

علی خامنه‌ای در دیدار با حسن روحانی و اعضای کابینه‌اش در ۲۴ تیر به موضوعات مختلفی اختصاص داشت اما وب‌سایت خامنه‌ای روز دوشنبه ۱۳ اسفند بخش مربوط به حملات او علیه «اروپایی‌ها» را جداگانه در صفحه اول خود بازنشر کرد.

بنابر متن منتشرشده، رهبر جمهوری اسلامی در آن دیدار در توضیح انتقادهای تندی که از کشورهای اروپایی می‌کند گفته بود انتقادهایش «نه به خاطر سیاست‌های امروزشان، به خاطر ذات خبیثی [است] که حکومت‌های اروپایی در طول این چند قرن از خودشان نشان داده‌اند».

از اردیبهشت امسال که دونالد ترامپ خروج رسمی آمریکا از برجام را اعلام کرد و تمامی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را بازگرداند، کشورهای اروپایی بارها تأکید کرده‌اند تا زمانی که ایران به برجام پایبند بماند آنها نیز در حفظ توافق هسته‌ای خواهند کوشید.

پس از چند ماه مذاکره میان کشورهای اروپایی و ایران، سرانجام ۱۱ بهمن امسال آلمان، فرانسه و بریتانیا از ثبت رسمی سازوکاری برای تجارت با ایران، زیر عنوان «اینس‌تکس» خبر دادند.

علی خامنه‌ای در سخنانش که چندین ماه پیش از راه‌اندازی اینس‌تکس ایراد شده گفته است: «در همین زمینه دارند بدجنسی می‌کنند. البته من نمی‌خواهم درباره این بسته اروپایی و اروپا و مانند اینها وارد بشوم، و الّا آنجا هم حرف زیاد است».

با این حال رهبر جمهوری اسلامی به دولت حسن روحانی هشدار داده است: همچون برجام « مردم را درباره بسته اروپایی شرطی نکنید» و «مشکل اقتصادی کشور را به این بسته موکول نکنید».

او در عین حال گفته است اروپایی‌ها برای اعطای بسته پیشنهادی‌شان به ایران «مجبورند، ناچارند، چشم‌شان چهارتا».

علی خامنه‌ای توضیحی درباره دلایل «ناچاری» اروپا نداده و تنها گفته است: «بایستی بگویند چگونه خواهند توانست از منافع ما دفاع کنند؛ که اسمش همان بسته است».

همزمان با بازنشر گفته‌های چند ماه پیش رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، از سفر هیأت‌هایی از اروپا در روزهای آینده به تهران خبر داد.

در مدتی که مذاکرات ایران و سه کشور اروپایی برای رسیدن به سازوکار ویژه مبادلات تجاری با وجود تحریم‌های آمریکا، شماری از نزدیکان و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی ضمن مخالفت با راه افتادن چنین سازوکاری، آن را با عباراتی چون «سیاست نفت در برابر غذا» توصیف می‌کردند.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی که در وب‌سایتش در معرض دید گذاشته شده، پس از حملات لفظی علیه آمریکا و اروپا در عین حال گفته است عقیده او قطع روابط با کشورها نیست و «جز در یک موارد معدودی مثل آمریکا، در غیر این موارد عقیده‌ام این نیست؛ رابطه با شرق تقویت بشود، با غرب تقویت بشود».

آمریکا و شماری از کشورهای منطقه اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه را «بی‌ثبات‌کننده» خوانده و نسبت به مداخلات ایران در امور داخلی همسایگانش هشدار داده‌اند.

کشورهای اروپایی طرف مذاکره با ایران نیز بارها گفته‌اند ضمن اینکه با آمریکا درباره حفظ برجام هم‌نظر نیستند، اما درباره «اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» و «فعالیت‌های موشکی بالیستیکی جمهوری اسلامی» نگرانی‌های مشترکی با ایالات متحده دارند.

با استفاده از وبسایت علی خامنه‌ای، توئیتر و رادیو فردا / ج / پ.پ
XS
SM
MD
LG