لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

کرملین: سندی مبنی بر دخالت دولت روسیه در انتخابات آمریکا وجود ندارد


چند روز پس از آنکه وزارت دادگستری رسماً ۱۳ تبعه و چند شرکت روسی را به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ متهم کرد، سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه یکبار دیگر تأکید کرد که مسکو در این انتخابات هیچ دخالتی نکرده است.

سخنان دمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، در روز دوشنبه ۳۰ بهمن، اولین اظهار نظر رسمی دفتر ریاست جمهوری روسیه در مورد اتهاماتی است که سه روز پیش از سوی رابرت مالر، مستشار ویژه این پرونده مطرح شد.

در این اعلام جرم گفته شد که یک تاجر ثروتمند روس که با دولت روابط نزدیکی دارد هزینه‌های یک طرح گسترده را تأمین کرده که در قالب آن جاسوسان اعزامی به آمريکا، با ایجاد حساب‌های کاربری جعلی بر شبکه‌های اجتماعی، به گونه‌ای که ظاهراً در آمریکا ایجاد شده بودند، به انتشار پیام‌های تفرقه برانگیز پرداخته‌اند.

وزارت دادگستری آمریکا با تأیید نتیجه‌گیری‌های نهادهای امنیتی این کشور که در ژانویه ۲۰۱۷ منتشر شد اعلام کرد که هدف از این اقدامات زیرسؤال بردن اعتماد به دمکراسی، ضربه زدن به نامزدی هیلاری کلینتون و کمک به رقیب او یعنی دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات بوده است.

دمیتری پسکوف اما روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که «تمرکز این اعلام جرم روی شهروندان روسیه است، ولی در بیانیه‌ای که در واشنگتن صادر شده اتهاماتی هم در مورد دخالت حکومت روسیه، کرملین و دولت مطرح شده است».

او اضافه کرد: «هیچ نشانه‌ای مبنی بر دخالت دولت روسیه در این ماجرا وجود ندارد. هیچ نشانه‌ای نیست و نخواهد بود. روسیه دخالت نکرده و به دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر عادت ندارد و اکنون نیز چنین کاری نمی‌کند».

ولادیمیر پوتین نیز بارها دخالت دولت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا را که در آن دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه در یک رقابت نزدیک بر هیلاری کلینتون به پیروزی رسید تکذیب کرده است.

نهادهای امنیتی آمریکا در پایان تحقیقات خود در ژانویه ۲۰۱۷ اعلام کردند که ولادیمیر پوتین «شخصاً دستور یک کارزار سازمان‌یافته برای تأثیرگذاری بر انتخابات سال ۲۰۱۶ را صادر کرده است».

در حال حاضر علاوه بر مستشار ویژه وزارت دادگستری، سه تحقیقات جداگانه توسط کنگره آمریکا در مورد دخالت‌های روسیه در انتخابات و احتمال همکاری و تبانی کارزار دونالد ترامپ با روسیه در جریان است.

در اعلام جرم اخیر که توسط هیئت عالی منصفه، تأیید و از سوی دفتر رابرت مالر منتشر شده، گفته می‌شود که مؤسسات روسی دخالت خود در روند انتخابات را از سال ۲۰۱۴ آغاز کرده‌اند.

همچنین گفته می‌شود که برخی از متهمان خود را آمریکایی جلوه داده و با افرادی در ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ ارتباط برقرار کرده‌اند؛ اما تماس این افراد با متهمان روس «ناخواسته» بوده است.

راد روزن‌ستاین، معاون دادستان کل آمریکا، پس از انتشار این اعلام جرم به خبرنگاران گفته بود که شواهدی وجود ندارد که ثابت کند دخالت‌های روسیه روی نتیجه انتخابات تأثیر گذاشته است.

دونالد ترامپ که تحقیقات جنایی و کنگره در مورد این موضوع و افزایش شواهد مربوط به دخالت‌های روسیه را بی‌اهمیت می‌داند گفت این اعلام جرم و سخنان معاون دادستان کل، صحت موضع‌گیری او را ثابت می‌کنند.

آقای ترامپ در پیامی روی شبکه توئیتر نوشت: «روسیه کارزار ضد آمریکایی خود را در سال ۲۰۱۴ مدت‌ها قبل از اینکه من نامزدی خود را اعلام کنم آغاز کرده است. نتایج انتخابات تحت تأثیر قرار نگرفته است. ستاد ترامپ کار خلاف و یا تبانی نکرده است».

دفتر رابرت مالر پیشتر نیز علیه دو نفر دیگر اعلام جرم کرده است؛ از جمله پل مانافورت یکی از رؤسای ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ. این تحقیقات تاکنون به دو مورد پذیرش جرم نیز منجر شده که یکی از آنها مایکل فلین اولین مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ است.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد و بر اساس گزارش‌های رویترز، آسوشیتدپرس و خبرگزاری آلمان؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG