لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

اعلام جرم علیه ۱۳ شهروند روسیه در ارتباط با «مداخله در انتخابات آمریکا»


مستشار ویژه رابرت مالر
مستشار ویژه رابرت مالر

هیئت عالی منصفه مرتبط با پرونده «دخالت روسیه در انتخابات آمریکا»، با اعلام جرم علیه ۱۳ شخص حقیقی و سه شرکت روسی در ارتباط با این پرونده، می‌گوید که مداخله روس‌ها در روند سیاسی آمریکا از سال ۲۰۱۴ آغاز شده است.

اتهاماتی که روز جمعه ۱۶ فوریه توسط مستشار ویژه رابرت مالر اعلام شد، مهم‌ترین اتهاماتی است که از زمان آغاز بررسی‌های آقای مالر در ارتباط با فعالیت‌های روسیه در ایالات متحده است.

در سند مربوط به اعلام جرم دادگاه که توسط دفتر آقای مالر منتشر شد، هیئت عالی منصفه می‌گوید، روس‌ها مداخله در روند سیاسی در آمریکا را از سال ۲۰۱۴ آغاز کرده‌اند.

این سند یادآوری می‌کند که برخی از این افراد خود را به عنوان «افرادی آمریکایی» جا زده‌اند و با اشخاصی که در آن زمان با ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ همکاری می‌کردند، ارتباط برقرار کرده‌اند. اشخاصی که به گفته این سند «ناخواسته» یا روس‌ها ارتباط داشته‌اند.

پس از انتشار این اعلام جرم، راد روزن‌استاین، معاون دادستان کل آمریکا به خبرنگاران گفته است که نشانه‌ای در دست نیست که دخالت روسیه تأثیری بر نتایج رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ آمریکا داشته باشد.

آقای روزن‌استاین یادآور شد که سند اعلام جرم «مدعی است که توطئه‌گران روس به دنبال ترویج اختلاف در ایالات متحده و تضعیف اعتماد عمومی به دموکراسی بوده‌اند».

او تصریح کرد که «ما نباید اجازه دهیم آنها در این کار موفق شوند».

در این میان دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، با اشاره به اعلام جرم منتشر شده و نیز اظهارات معاون دادستان کل آمریکا، در توئیتی نوشت که «روسیه کارزار ضدآمریکایی خود را از سال ۲۰۱۴ آغاز کرده؛ مدت‌ها پیش از آنکه من نامزدی خود برای انتخابات را اعلام کنم».

او تصریح کرد که «نتایج انتخابات تحت تأثیر قرار نگرفته و ستاد (انتخاباتی) ترامپ کار خطایی انجام نداده است. هیچ تبانی در کار نیست».

در مسکو، سخنگوی کرملین به این نکته بسنده کرد که هنوز از محتوای این اعلام جرم آگاه نیست.

اما سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنشی عجیب در صفحه فیس‌بوک خود نوشت «۱۳ تن در انتخابات آمریکا مداخله کرده‌اند؟ ۱۳ تن در مقابل میلیون‌ها دلار بودجه؟ در مقابل اطلاعات و ضد اطلاعات؟ در مقابل آخرین شیوه‌های فن‌آوری؟ این مضحک نیست؟ بله این واقعیت سیاسی معاصر آمریکاست».

اصلی‌ترین نهادی که هدف این اتهامات قرار گرفته، یک شرکت پژوهش اینترنتی است که بر اساس سند منتشر شده «هدف راهبردی‌اش ترویج اختلاف در سیستم سیاسی آمریکا، از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ بوده است».

در این زمینه تصریح شده که «متهمان اطلاعات نامطلوبی علیه شماری از نامزدها منتشر کرده‌اند، و از حوالی نیمه سال ۲۰۱۶ (اوائل تابستان سال ۹۵)، اقدامات آنها حمایت از کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ و بی‌اعتبار کردن هیلاری کیلینتون را شامل شده است».

آن طور که روزنامه‌نگاران روسی و غربی می‌گویند، این نهاد که به دلیل ماهیت فعالیت‌هایش به ترول فکتوری یا کارخانه هیولا مشهور شده، اطلاعاتی گمراه‌کننده را در وبلاگ‌ها، چت‌روم‌ها و بخش‌های نظرات وب‌سایت‌های خبری منتشر کرده است.

گفته می‌شود این شرکت که در سن‌پتربورگ ثبت شده، از حمایت مالی یوگنی پریگوژین برخوردار است؛ فردی که به دلیل قراردادهای غذایی‌اش با کرملین به «سرآشپز» پوتین شهرت دارد.

پریگوژین که از او به طور خاص در اعلام جرم دادگاه نام برده شده، پیشتر به دلیل اتهامات منتسب به او در مورد حمایت از جدایی‌طلبان شرق اوکراین، مورد تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است.

او همچنین با یک شرکت نظامی خصوصی در ارتباط است که در اعزام مزدوران روسی به سوریه برای نبرد دست داشته، و گفته می‌شود برخی از این مزدوان در حمله هوایی هفته گذشته ائتلاف به رهبری آمریکا در سوریه کشته شده‌اند.

اتهاماتی روز جمعه علیه ۱۶ شخص حقیقی و حقوقی روسیه مطرح شد شامل توطئه، تقلب بانکی، سرقت هویت، و نیز ثبت نشدن به عنوان کارگزار یک دولت خارجی در آمریکا می‌شود.

تیمی از دادستان‌ها و کارآگاهان که زیر نظر رابرت مالر فعالیت می‌کنند، تحقیقاتی عمیق را در مورد دخالت روسیه در دست انجام دارند که از جمله ارتباط احتمالی میان همکاران ستاد انتخاباتی آقای ترامپ و مقام‌های روس را در بر می‌گیرد.

دفتر آقای مالر پیشتر علیه دو تن از مقا‌م‌های پیشین ستاد انتخاباتی آقای ترامپ اعلام جرم کرده که یکی از آنها پل منافورت، مدیر پیشین ستاد انتخاباتی آقای ترامپ است. همچنین تحقیقات تیم آقای مالر تا اینجا به دو اعتراف‌نامه پذیرش جرم منجر شده، از جمله اعتراف‌نامه مایکل فلین، مشاور پیشین امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا.

روز جمعه در رویدادی مرتبط، دفتر رابرت مالر، اعلام کرد که یک مرد ساکن کالیفرنیا به جرم خود در زمینه سرقت و جعل هویت برای ساخت حساب‌های بانکی اقرار کرده است. ادعا شده که این حساب‌های بانکی برای پولشویی استفاده شده است.

پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به تدریج در سال ۲۰۱۶ تکمیل شد، اما در ژانویه ۲۰۱۷ بود که نهادهای اطلاعاتی آمریکا ارزیابی‌هایی را منتشر کردند که رسماً مسکو را در این مورد متهم می‌کرد.

اما همزمان با آنکه رابرت مالر و تیم او در حال پیشبرد تحقیقات خود هستند، سه کمیته تحقیقاتی هم در کنگره موضوع دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را بررسی می‌کنند.

در این میان برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که روسیه ممکن است تلاش‌های خود را برای رخنه در سازوکار سیاسی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی کاهش دهد.

با این وجود چند روز پیش رؤسای چند سرویس اطلاعاتی آمریکا، از جمله سازمان اطلاعات مرکزی، پلیس فدرال آمریکا و آژانس امنیت ملی ایالات متحده، در کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا شهادت دادند که به باور آنها تلاش‌های روس‌ها در این زمینه بی‌تردید ادامه دارد.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی؛ م.ا./خ.ک
XS
SM
MD
LG