لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

سخنگوی پوتین آمریکا را متهم به تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات روسیه کرد


دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه می‌گوید که از نظر مسکو، هدف آمريکا از انتشار فهرست ثروتمندان نزدیک به ولادیمیر پوتین، موسوم به «گزارش کرملین»، تأثیرگذاری بر انتخابات روسیه است که ۱۸ مارس برگزار خواهد شد.

آقای پسکوف این مطلب را روز ۲۹ ژانویه و در آستانه انتشار این فهرست توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا در یک کنفرانس خبری بیان کرد. فهرستی که از هم‌اکنون به «گزارش کرملین» شهرت یافته است.

سخنگوی کرملین در این زمینه گفت: «ما واقعاً معتقدیم که این یک اقدام آشکار و مستقیم برای همزمان کردن گزارش با انتخابات و با هدف تأثیرگذاری بر آن است».

پس از گزارش نهادهای امنیتی آمریکا که در آن ولادیمیر پوتین به صدور دستور کارزار تبلیغاتی و حملات سایبری برای تأثیرگذاری بر انتخابات سال ۲۰۱۶ متهم شد، کنگره آمریکا با تصویب قانونی برای تشدید فشار بر روسیه دولت را موظف کرد این گزارش را تهیه کند.

دونالد ترامپ که در جریان کارزار انتخاباتی از بهبود مناسبات با روسیه دفاع می‌کرد، در تابستان امسال با اکراه این قانون را امضا کرد.

این مقررات به وزارت خزانه‌داری، وزارت خارجه و نهادهای امنیتی آمریکا ۱۸۰ روز فرصت داده بود تا افراد را بر مبنای «نزدیکی به حکومت روسیه و میزان ثروتشان» شناسایی کنند.

فعالان اقتصادی و ثروتمندان روسیه که نامشان در این فهرست آمده، بلافاصله مورد تحریم قرار نخواهند گرفت ولی در آینده ممکن است هدف اقدامات تنبیهی دولت آمریکا قرار بگیرند. همچنین احتمال دارد که بخشی از این فهرست محرمانه باقی بماند.

به گفته مقام‌های آمریکایی و مشاوران آمریکایی تجار و سرمایه‌داران روس، این گزارش که قرار است به زودی منتشر شود در میان نخبگان اقتصادی روسیه نگرانی فراوانی ایجاد کرده است.

البته دمیتری پسکوف اهمیت این گزارش را رد کرده و گفته است: «ما اطمینان داریم که روی نتایج انتخابات تأثیری نخواهد داشت».

با توجه به کنترل شدید دولت روسیه بر فضای سیاسی کشور، سرکوب مخالفان و به حاشیه راندن سیاستمداران مخالف قطعی است که در این انتخابات ولادیمیر پوتین پیروز و برای یک دوره شش ساله دیگر رئیس‌جمهور روسیه خواهد شد.

صاحبنظران سیاسی می‌گویند آقای پوتین بر مشارکت هر چه بیشتر مردم روسیه در انتخابات تأکید می‌کند. دوره شش ساله آینده آخرین دوره ریاست جمهوری آقای پوتین خواهد بود چون طبق قانون اساسی روسیه او نمی‌تواند در سال ۲۰۲۴ برای سومین دوره متوالی نامزد شود.

در آمریکا رابرت مالر، مستشار ویژه وزارت دادگستری، و سه هیئت جداگانه کنگره در حال تحقیق در مورد دخالت‌های روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و احتمال همکاری و تبانی کارزار دونالد ترامپ با روسیه هستند.

با وجود آنکه مقام‌های آمریکا می‌گویند شواهد فراوانی در این زمینه وجود دارد، ولادیمیر پوتین هرگونه دخالت روسیه در این انتخابات را رد کرده است. دونالد ترامپ نیز صراحتاً هرگونه همکاری و یا تبانی با روسیه را تکذیب کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های تاس، رویترز و بلومبرگ؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG