لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۹ تیر ۱۳۹۷ تهران ۰۳:۴۱

پوتین و سلامت کارزار انتخاباتی در داخل روسیه


بازدید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، از دفتر مبارزات انتخاباتی خود در مسکو. ۱۰ ژانویه ۲۰۱۸

با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری روسیه که قرار است در ماه مارس امسال برگزار شود، یک گروه مستقل نظارت بر این انتخابات، چند شبکه تلویزیونی این کشور را متهم کرده است که «به رایگان» به نفع ولادیمیر پوتین برنامه‌های تبلیغی پخش می‌کنند.

این گروه می‌گوید چند شبکه تلویزیونی که عمدتاً تحت کنترل دولت روسیه هستند، با «تبلیغ مجانی به نفع کارزار انتخاباتی پوتین» قانون انتخابات کشور را زیر پا گذاشته‌اند.

نام این گروه که مستقلاً بر انتخابات روسیه نظارت می‌کند «گالاس» است و مقام‌های روسی در چارچوب یک قانون جنجال‌برانگیز در خصوص سازمان‌های غیردولتی، به «گالاس» برچسب «عامل خارجی» زده‌اند.

«گالاس» هفته گذشته اعلام کرد که چند شبکه تلویزیونی فدرال، منطقه‌ای و محلی روسیه در هفته‌های اخیر قطعه‌برنامه‌هایی پخش کرده‌اند که می‌توان از آنها به عنوان مصداق «کارزار غیرقانونی انتخاباتی» برای پوتین یاد کرد.

«گالاس» روز ۱۶ ژانویه با انتشار بیانیه‌ای نوشت که این قطعه‌برنامه‌ها بیشتر بر تلاش «جمعی از داوطلبان» در سراسر کشور متمرکز است که سرگرم جمع‌آوری ۳۰۰ هزار امضا معتبر برای پوتین هستند، زیرا او برای نام‌نویسی به عنوان یک نامزد مستقل در انتخابات ۱۸ مارس نیاز به این تعداد امضا دارد.

به نوشته «گالاس» این برنامه‌های تلویزیونی کاملاً جهت‌دار تهیه شده و تبلیغاتی که در آن برای ولادیمیر پوتین صورت می‌گیرد در بیشتر موارد به کار او به عنوان رئیس‌جمهور ارتباطی ندارد.

گروه «گالاس» همچنین فهرستی از ۵۵ «تخلف» انتخاباتی را که به گفته این گروه توسط این شبکه‌ها صورت گرفته، ضمیمه بیانیه خود کرده است.

اِلا پامفیلوا، رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات، در ۱۷ ژانویه گفت که چند برنامه مذکور در این بیانیه را تماشا کرده و تصدیق می‌کند که در برخی از برنامه‌های پخش‌شده از شبکه‌های منطقه‌ای «نشانه‌هایی از مبارزه انتخاباتی برای یک نامزد خاص» دیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی «تاس»، خانم پامفیلوا همچنین افزود که «تخلفاتی در مقیاس وسیع در شبکه‌های تلویزیونی دیده نمی‌شود، اما مواردی وجود دارند که مایه نگرانی هستند و نیاز به توجه دارند.»

دوران تصدی ۱۸ ساله ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر روسیه با تقویت کنترل کرملین بر صحنه سیاسی کشور همراه بوده و ناظران سیاست روسیه معتقدند که در موفقیت پوتین برای آغاز یک دوره شش‌ساله دیگر تردید اندکی وجود دارد.

با این وجود، بررسی‌هایی که «گالاس» از صحنه خبررسانی دولتی روسیه انجام داده حاکی از این است که شبکه‌های تلویزیونی روسیه، پوششی «چاپلوسانه» از روند کارزارهای انتخاباتی را به نمایش گذاشته‌اند.

در اینجا نگاهی داریم به برخی از این گزارش‌ها از نقاط مختلف روسیه. در چندین مورد، مصاحبه با افرادی انجام شده که زبان به ستایش پوتین می‌گشایند اما ارتباط این افراد با نیروهای سیاسی طرفدار پوتین در گزارش ذکر نشده است.

نیژنی نووگورود

این گزارشی است که یک رسانه خبری تحت کنترل دولت منطقه‌ای در روز ۱۵ ژانویه تهیه کرده و در آن خبر باز شدن دفاتر حزب حاکم کشور یعنی «حزب روسیه متحد» به روی فعالان جمع‌آوری امضا برای پوتین پوشش داده می‌شود.

چند نفری که در این گزارش با آنها مصاحبه انجام شده به تعریف و تمجید از ولادیمیر پوتین می‌پردازند؛ نام یکی از این مصاحبه‌شوندگان ایوان کالمیکوف است که در این گزارش از او تنها به عنوان «یکی از اهالی نیژنی نووگورود» یاد می‌شود.

کالمیکوف در این مصاحبه می‌گوید: «امروز ما امضای خود را به حمایت از رهبر و رئیس جمهور آینده‌مان، ولادیمیر ولادیمیروویچ پوتین، ارائه می‌کنیم»؛ کالمیکوف از هیچ کاندیدای دیگر ریاست جمهوری نامی نمی‌برد.

در حالی که در این مصاحبه از کالمیکوف تنها به عنوان «یکی از اهالی نیژنی نووگورود» یاد شده، او یک فرد عادی در خیابان نیست بلکه سر زدن به وب‌سایت «حزب روسیه متحد» نشان می‌دهد که او رئیس منطقه‌ای شاخه اصلی جوانان این حزب است؛ شاخه‌ای که تحت عنوان «حافظان جوان» شناخته می‌شود.

لوخاویتسی، منطقه مسکو

این گزارش که ۱۴ ژانویه از یک شبکه محلی شهر لوخاویتسی، در حدود ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی مسکو، پخش شده حاوی یکی از مشخصه‌های رایج در برنامه‌سازی طرفداران پوتین است. مشخصه‌ای که در بیانیه «گالاس» هم به آن اشاره شده‌است، یعنی: ارائه دستورالعمل‌هایی برای بینندگان تا با امضای خود از راهیابی یک نامزد انتخاباتی به صحنه رقابت‌ها حمایت کنند.

در شماری از این گزارش‌ها، ضمن ارائه دستورالعمل‌ها، به‌طور خاص از پوتین نام برده نمی‌شود، اما این دستورالعمل‌ها در لابلای تکه‌فیلم‌هایی تعلیم داده می‌شوند که غرفه‌های هواداران پوتین را نشان می‌دهند.

گزارش مربوط به شهر لوخاویتسی که توسط شبکه محلی «اینکو-تی‌وی» تهیه شده اما یک گام جلوتر می‌رود.

یلنا زابلینا، گزارشگر این شبکه رو به دوربین می‌گوید: «برای حمایت از ولادیمیر ولادیمیروویچ پوتین، تنها چیزی که نیاز دارید یک گذرنامه است و یک خواست و تمایل.»

زابلینا سپس گذرنامه خود را به دست یک دختر «داوطلب» می‌دهد که یک ژاکت گرم‌کن با آرم «پوتین ۲۰۱۸» به تن دارد و او نیز شروع به یادداشت جزئیات گذرنامه می‌کند.

در پایان این گزارش نیز خانم بازنشسته‌ای به نام «آلِوتینا موسِیوا» رو به دوربین می‌گوید: «ما فقط با پوتین آینده داریم. الان یک ابرقدرت شده‌ایم در حالی که قبلاً هیچ چیز نبودیم.»

اقصی نقاط کشور

روز ۱۴ ژانویه شبکه «ان‌تی‌وی»، یکی از شبکه‌های اصلی فدرال در روسیه، گزارشی میدانی از شهر خاباروفسک در خاوردور، تهیه کرده که در آن آغاز مراسم «غیر رسمی» جمع‌آوری امضا برای پوتین به نمایش درآمده است.

در این گزارش مصاحبه با مردی پخش می‌شود که «کنستانتین یوروف» نام دارد و در کنار پسر نوجوانش ایستاده‌است. او برای ثبت امضا به نفع پوتین به دفتر منطقه‌ای حزب حاکم روسیه آمده است.

او می‌گوید: «فرزندم متوجه شد که من قصد دارم از ولادیمیر ولادیمیروویچ پوتین با امضای خود حمایت کنم، و او گفت: بابا، من هم می‌خواهم امضا بدهم.»

وی اضافه کرد، در حالی که کودکان اجازه امضای عریضه برای حمایت از یک نامزد انتخاباتی را ندارند، با این حال پسر او قصد دارد «یک امضای نمادین» به نفع پوتین بدهد.

گزارش «ان‌تی‌وی» در مورد یوروف جز نام و نام خانوادگی او توضیح دیگری نمی‌دهد. اما مراجعه به وب‌سایت رسمی مجلس منطقه‌ای خاباروفسک نشان می‌دهد که یوروف هم عضو «حزب متحد روسیه» و هم عضو هیئت قانون‌گذاری شهر خاباروفسک است.

بلاگووشچنسک

گزارش زیر از یک شهر دیگر خاوردور به نام بلاگووِشچنسک است که در نهم ژانویه توسط ایستگاه منطقه‌ای کانال دولتی «روسیا-۱» تهیه شده و غرفه جمع‌آوری امضاء برای پوتین در این شهر را نشان می‌دهد:

مجری این گزارش می‌گوید: «معلمان، پزشکان، دانشجویان و بازنشستگان در میان اولین افرادی بودند که امضا کردند.»

دومین شخص مصاحبه‌شونده در این گزارش، مرد جوانی است به نام «آلکسی دالگوف» که از تصرف شبه جزیره کریمه اوکراین در سال ۲۰۱۴ توسط روسیه تمجید می‌کند؛ اقدامی که تحریم‌های غرب را علیه مقامات، شرکت‌ها و بخش‌های اقتصادی روسیه در پی داشت.

دالگوف می‌گوید: «این یک گام بسیار مهم استراتژیک در مسیر صلح بود.» دالگوف به جنگ میان جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه و نیروهای کی‌یف که پس از انضمام کریمه رخ داد و از آوریل ۲۰۱۴ بیش از ۱۰٬۳۰۰ کشته دربر داشته، اشاره‌ای نکرد.

این گزارش هیچ توضیحی در مورد هویت دالگوف نمی‌دهد، اما وی در ادامه، عملیات نظامی روسیه در سوریه را ستوده و می‌گوید که «امنیت حریم هوایی بالای سر خود را مدیون پوتین هستیم.» اما مانند کالمیکوف ساکن نیژنی نووگورود، دالگوف هم از فعالان سیاسی ارشد منطقه‌ای است.

قفقاز شمالی

در همین حال، شبکه خبری «روسیا-۲۴» که تحت مالکیت دولتی قرار دارد، روز ۵ ژانویه گزارشی از منطقه چچن در قفقاز شمالی پخش کرد.

چچن از جمهوری‌های روسیه و جایی است که رمضان قدیروف، رئیس جمهور این منطقه که از حمایت کرملین برخوردار است از سوی مخالفان به نقض سیستماتیک حقوق بشر متهم شده‌است.

در این گزارش، آرتور موستایف، خبرنگار «روسیا-۲۴» گزارش می‌دهد که همه کسانی که برای امضا به یک مرکز خرید در شهر گروزنی آمده بودند «ابراز اطمینان کردند که تصور یک روسیه مدرن و قدرتمند بدون رئیس جمهور فعلی غیرممکن است:»

در یک گزارش تلویزیونی دیگر از ولادی‌قفقاز، مرکز اوستیای شمالی، مردی به نام سوسلان کایتوکوف، طوری وانمود می‌کند که در حال عبور بوده و به طور اتفاقی علامت «پوتین ۲۰۱۸» را بر روی غرفه دیده است.

کایتوکوف در این گزارش که ۱۲ ژانویه توسط شبکه تلویزیونی تحت کنترل دولت منطقه‌ای تهیه شده می‌گوید: «وقتی دیدم آنجا چه نوشته شده رفتم تا گذرنامه‌ام را بیاورم. چرا؟ برای این‌که الان حس می‌کنم که هم ثبات داریم و هم پیشرفت.»

چیزی که در این گزارش ذکر نشد این بود که بنا به نوشته وب‌سایت دولت محلی کایتوکوف از افراد فعال در سیاست محلی منطقه است و به عنوان رئیس مدرسه دولتی ورزشی کودکان انجام وظیفه می‌کند و از قانون‌گذاران محلی در حزب ملی‌گرای رودینا بوده است.

دیدگاه شما

نمایش نظرات

XS
SM
MD
LG