لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۷

تلاش مقام‌های روسیه برای تعطیلی کمپین مالی اصلی حامی منتقد پوتین


بیلبورد تبلیغاتی ولادیمیر پوتین در مسکو با شعار «رئیس‌جمهوری قدرتمند، روسیه‌ای توانمند»
بیلبورد تبلیغاتی ولادیمیر پوتین در مسکو با شعار «رئیس‌جمهوری قدرتمند، روسیه‌ای توانمند»

وزارت دادگستری روسیه در حال بررسی راه‌هایی برای توقف منابع مالی حامی کمپین آلکسی ناوالنی، از چهره‌های مخالف دولت برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری روسیه است.

ایوان ژادنوف، وکیل آقای ناوالنی روز دوشنبه گفت وزارت دادگستری دادخواستی را تسلیم دادگاهی در مسکو کرده که فعالیت بنیاد «فصل پنجم سال» متوقف کند. یولیا بوچاروا، سخنگوی دادگاه گفته که جلسه بررسی دادخواست یک هفته دیگر قرار است برگزار شود.

آلکسی ناوالنی، به رغم این که به او گفته شده بود اجازه حضور در انتخابات به عنوان کاندیدا را نخواهد داشت، از یک سال پیش کمپینی را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری راه‌اندازی کرده است. در ماه دسامبر رسماً به آقای اعلام شده که به دلیل داشتن سوءسابقه، اجازه حضور در انتخابات را ندارد.

آقای ناوالنی می‌گوید پشت پرونده‌ای که طی آن حکم محکومیت برای او صادر شده، اهداف سیاسی است. او این پرونده را «ساختگی» خوانده است.

لیونید ولکوف، رئیس کمپین ناوالنی دو ماه پیش گفته بود که بنیاد «فصل پنجم سال» مؤسسه‌ای قانونی است که به طور رسمی، کارکنان کمپین ناوالنی در سرتاسر روسیه را استخدام کرده است. این نهاد مالی، بودجه خود را از کمک‌های طرفداران و هواداران و همچنین معاملات و قراردادهای اجاره به نمایندگی از کمپین ناوالنی تأمین می‌کند.

ولادیمیر پوتین که از سال ۱۹۹۹ دو دوره به عنوان رئیس‌جمهور و یک دوره به عنوان نخست‌وزیر در قدرت بوده است، نامزدی انتخابات آتی ریاست جمهوری روسیه است و در صورت پیروزی، شش سال دیگر در قدرت باقی خواهد ماند.

منتقدان کرملین می‌گویند کاندیداهای دیگر طوری دست‌چین شده‌اند که فقط نمایشی برای اطمینان از پیروزی ولادیمیر پوتین باشند.

کمپین انتخاباتی ولادیمیر پوتین روز دوشنبه به طور رسمی وبسایت خود را راه‌اندازی کرد، و در صفحه اصلی این وبسایت، عکسی از ولادیمیر پوتین با شعار: «رئیس‌جمهوری قدرتمند، روسیه‌ای توانمند» دیده می‌شود.

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و با استفاده از گزارش اینترفکس و نوایا گزتا؛ ک.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG