لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

فراخوان آلکسی ناوالنی برای تظاهرات در حمایت از تحریم انتخابات روسیه


آلکسی ناوالنی در پیام خود، دیگر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را متهم کرد که در راستای منافع پوتین عمل می‌کنند.
آلکسی ناوالنی در پیام خود، دیگر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را متهم کرد که در راستای منافع پوتین عمل می‌کنند.

آلکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف ولادیمیر پوتین که از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری منع شده است، درخواست کرد روز ۲۸ ژانویه سال آینده میلادی، هشتم بهمن ماه، تظاهرات گسترده‌ای در سرتاسر روسیه و برای حمایت از تحریم انتخابات برگزار شود.

آقای ناوالنی در پیامی که روز چهارشنبه روی وبسایت شخصی خود منتشر کرده، نوشته است: «واضح است که پوتین و کرملین نیاز به حضور گسترده در انتخابات ۱۸مارس دارند و به نظر می‌رسد همه چیز آماده شده که شش سال دیگر هم تقدیم به رییس جمهوری فعلی شود.»

آلکسی ناوالنی همچنین در پیام خود، دیگر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را متهم کرد که در راستای منافع پوتین عمل می‌کنند.

علاوه بر ولادیمیر پوتین، گنادی زیگنایف از حزب کمونیست، ولادیمیر ژیرینوفسکی ملی­‌گرای افراطی و گریگوری یاولینسکی رهبر لیبرال، به عنوان کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری روسیه حضور دارند.

آقای ناوالنی درخواست کرد «اعتصاب رای» در روسیه انجام شده و از مردم خواست انتخابات را تحریم کرده و از تمامی توان خود استفاده کنند تا دیگران را هم راضی کنند که در انتخابات حاضر نشوند.

این سیاستمدار مخالف کرملین در پیام خود نوشته است: «ما حاضر نیستیم انتصاب دوباره پوتین را انتخابات بنامیم.» وی افزود: «در روز ۲۸ ژانویه تظاهراتی در سرتاسر کشور برگزار می‌کنیم تا حمایت خود از اعتصاب رای را نشان دهیم.»

در ادامه این پیام آمده است: «ما نمی‌خواهیم شش سال دیگر صبر کنیم. ما همین حالا خواهان انتخاباتی رقابتی هستیم.»

پیام آلکسی ناوالنی در روزی منتشر شد که ولادیمیر پوتین، نامه درخواست برای حضور در انتخابات را با امضاهای لازم تقدیم کمیسیون انتخاباتی روسیه کرد.

چند روز پیش و پس از ثبت نام آقای ناوالنی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری روسیه، کمیسیون انتخاباتی درخواست او را رد کرد و گفت به دلیل داشتن سوءسابقه اجازه حضور در انتخابات ندارد.

کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه گفته بود آقای ناوالنی در دادگاه محکوم شده و حکم تعلیقی هم گرفته است و از این رو نمی‌تواند در انتخابات حضور داشته باشد. از ۱۳عضو کمیسیون مرکزی انتخابات، ۱۲تن رأی به رد درخواست آلکسی ناوالنی رأی دادند، یک عضو دیگر هم رأی ممتنع داد.

کمیسیون انتخابات روسیه پیشتر اعلام کرده بود آقای ناوالنی تا سال ۲۰۲۸، به دلیل محکومیت در دادگاه مرتبط با جرایم مالی، اجازه حضور در انتخابات را ندارد. آلکسی ناوالنی بارها گفته این اتهامات ساختگی بوده و پرونده را با اهداف سیاسی برای او درست کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌هایی از سایت خبری رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، خبرگزاری فرانسه و رویترز؛ ا.ع/ ک.ت
XS
SM
MD
LG