لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۳

رهبر مخالفان پوتین وارد رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه شد


آلکسی ناوالنی، وکیل تحصیلکرده غرب است که طی سال‌های گذشته، یک جنبش اعتراضی را علیه ولادیمیر پوتین رهبری کرده است.
آلکسی ناوالنی، وکیل تحصیلکرده غرب است که طی سال‌های گذشته، یک جنبش اعتراضی را علیه ولادیمیر پوتین رهبری کرده است.

آلکسی ناوالنی، رهبر عمده مخالفان روسیه، که بخت زیادی برای مبارزه با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور دارد، برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه مارس اعلام آمادگی کرد و همزمان، طرفدارانش در سراسر روسیه به حمایت از وی برخاستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران تن از هواداران این وکیل و رهبر کاریزماتیک ۴۱ ساله مخالفان پوتین روز یکشنبه سوم دی، در ۲۰ شهر روسیه گردهم آمدند تا رسما نامزدی وی را در انتخابات اعلام کنند.

این در حالی است که مقام‌های انتخاباتی روسیه می‌گویند آقای ناوالنی به دلیل محکومیت قضایی، حائز شرایط نامزدی نیست و «تنها معجزه» می‌تواند به وی برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری کمک کند.

با این حال، آلکسی ناوالنی که روی موج خشم نسل جوان رشد یافته در دوران ریاست‌جمهوری پوتین و خواهان تغییر سوار شده است، روز یکشنبه گفت که از موضع خود مبنی بر نامزدی کوتاه نخواهد آمد.

وی امیدوار است که فشار افکار عمومی بر کرملین باعث شود تا مقام‌های روسیه، او را به عنوان نامزد انتخابات ثبت‌نام کنند.

آقای ناوالنی در پستی فیس‌بوکی نوشت که «اجازه نمی‌دهیم کسی رقابت در انتخابات را غیرممکن کند».

آلکسی ناوالنی در سال جاری به دلیل سازماندهی تظاهرات بدون مجوز ضدپوتین سه بار به مدت ۱۵، ۲۵ و ۲۰ روز زندانی شد.

کمیته وزیران اروپایی از مقام‌های روسیه خواسته است تا اجازه دهند وی به رغم محکومیت‌های قضایی «مستبدانه و ناعادلانه» در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود.

پوتین ۶۵ ساله، ماه جاری برای چهارمین بار نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد که در صورت پیروزی، وی را تا سال ۲۰۲۰ میلادی در این مسند قرار می‌دهد. آقای پوتین در نتیجه پس از ژوزف استالین در اتحاد شوروی سابق، بیشترین سابقه رهبری را در روسیه خواهد داشت.

خبرگزاری ایتارتاس نیز گزارش داده است که گروهی از هواداران ناوالنی روز یکشنبه در حمایت از نامزدی وی دست به تجمع زدند.

این گردهمایی در شمال غرب مسکو برگزار شد و تخمین زده می‌شود که ۷۰۰ نفر در آن حاضر بوده‌اند. یکی از اعضای کارزار آقای ناوالنی گفت که دو نفر از اعضای کمیسیون مرکزی انتخابات نیز در تجمع مسکو حضور داشتند.

بر اساس قانون انتخاباتی روسیه، دستکم ۵۰۰ نفر باید در هر تجمع برای حمایت از نامزد انتخابات حضور به هم برسانند. از سوی دیگر امضاءهای جمع‌آوری شده در یک منطقه نباید بیش از ۷۵۰۰ امضاء باشد.

کاندیدا‌ها باید تا روز هفتم ژانویه مدارک خود را به کمیسیون انتخاباتی ارائه داده و ۳۰۰ هزار امضاء نیز در حمایت از نامزدی خود جمع‌آوری کرده باشند.

ناوالنی یک وکیل تحصیلکرده غرب است که طی سال‌های گذشته یک جنبش اعتراضی را علیه ولادیمیر پوتین رهبری کرده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که اوایل روز یکشنبه هواداران این رهبر مخالفان، در بندر ولادی‌وستوک در ساحل اقیانوس آرام، ایرکوتسک، کراسنویارسک و نووزیبیرسک در سیبری و سایر شهر‌ها به طور رسمی از نامزدی آقای ناوالی حمایت کردند.

به رغم مشکلاتی چون فساد، بیمه درمانی ضعیف و افزایش فقر، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آقای پوتین از سوی ۸۰ درصد مردم روسیه حمایت می‌شود و انتظار می‌رود پیروزی آسانی در مقابل مخالفان خود بدست آورد.

رئیس‌جمهوری روسیه در ماه جاری با این پرسش روبرو شد که چرا آلکسی ناوالنی از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری منع شده است، و او بدون اشاره به نام این رهبر مخالفان گفت که مخالفان به دنبال «کودتا» هستند ولی موفق نخواهند شد.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و ایتارتاس/ ک.ر/ب.ک
XS
SM
MD
LG