لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان روسیه آزاد شد


 الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه.
الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه.

الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه، روز یکشنبه ۳۰ مهر، پس از ۲۰ روز از زندان آزاد شد.

او که سازمان‌دهنده اعتراض‌ها علیه رئیس‌جمهوری روسیه است، پیشتر از قصد خود برای رقابت با ولادیمیر پوتین در انتخابات سال ۲۰۱۸ خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی صبح روز یکشنبه ۳۰ مهرماه در محلی به‌دور از چشم خبرنگاران در مسکو آزاد شد.

الکسی ناوالنی با انتشار تصویر خود اینستاگرام نوشت: «سلام. من آزادم.» وی همچنین گفت یکشنبه بعدازظهر به تجمع هواداران خود در شهر آستراخان خواهد پیوست. این تجمع با مجوز مقامات مسئول برگزار می‌شود.

وی به طنز نوشت: در مدتی که در حبس بوده، ۲۰ کتاب خوانده، چند کلمه قرقیزی یاد گرفته و ۸۰ لیتر هم چای نوشیده است.

روز یکشنبه هواداران آقای ناوالنی بنری در نزدیکی کاخ کرملین نصب کردند که بر روی آن نوشته شده بود: «وقت آن است که از دست پوتین خلاص شویم و ناوالنی را به‌جای او بگذاریم.»

الکسی ناوالنی، وکیل ۴۱ ساله، در دسامبر سال گذشته به‌طور غیر رسمی کارزار تبلیغاتی ریاست جمهوری خود را آغاز کرد و در سراسر روسیه راهپیمایی‌هایی علیه ولادیمیر پوتین به‌راه انداخت.

وی در اوایل سال جاری میلادی به‌اتهام برپایی اعتراض‌های غیرقانونی علیه آقای پوتین برای چندهفته زندانی بود.

روز هفتم اکتبر که سالروز تولد ولادیمیر پوتین است، هواداران ناوالنی تجمع‌های اعتراضی برپا کردند که بیش از ۲۷۰ تن از آنها دستگیر شدند.

آلکسی ناوالنی به طور متناوب از حضور در اجتماعات عمومی منع می‌شود و هر از چندگاه وی و هواردارانش مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند و دفاترشان نیز تخریب می‌شود.

رقابت‌های ریاست جمهوری در روسیه هنوز به‌طور رسمی آغاز نشده و ولادیمیر پوتین هم هنوز نامزدی خود را برای انتخابات سال ۲۰۱۸ اعلام نکرده است.

XS
SM
MD
LG