لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

تأکید جانسون بر «شواهد فراوان» دخالت روسیه در انتخابات کشورهای دیگر


وزیر خارجه بریتانیا در مسکو گفته است که کشورش در مورد رفتار حکومت روسیه نگرانی‌های جدی ندارد.
وزیر خارجه بریتانیا در مسکو گفته است که کشورش در مورد رفتار حکومت روسیه نگرانی‌های جدی ندارد.

بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا، روز جمعه در ملاقات با همتای روس خود به او گفت «شواهد فراوانی» وجود دارد که ثابت می‌کند روسیه در انتخابات کشورهای دیگر دخالت کرده است.

او در عین حال افزود که اقدامات روسیه برای تأثیرگذاری بر همه‌پرسی خروج بریتانیا از اروپا در سال گذشته با شکست مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بوریس جانسون اولین وزیر خارجه بریتانیا که در پنج سال گذشته از روسیه دیدار می‌کند، گفت که خواهان عادی‌سازی مناسبات با مسکو است. مناسباتی که به گفته او در حال حاضر «وضعیت دشواری را می‌گذراند».

او اما افزود این به آن معنا نیست که بریتانیا در مورد رفتار حکومت روسیه نگرانی‌های جدی ندارد.

اقای جانسون در این زمینه گفت: «نمی‌توانیم وانمود کنیم که مشکلات وجود ندارد و یا در مورد وضعیت اوکراین و غرب ناحیه بالکان و یا فعالیت‌های روسیه در عرصه سایبری مواضع مشترکی داریم».

وزیر خارجه بریتانیا در عین حال یادآور شد که کشورش وظیفه خود می‌داند در مورد وضعیت دگرباشان جنسیتی در چچن موضع‌گیری کند.

رویترز یادآوری کرده که دو مرد چچن در ماه ژوئن به این خبرگزاری گفته‌اند که به خاطر همجنسگرا بودن شکنجه شده‌اند. موضوعی که مقام‌های ناحیه چچن آن را تکذیب کرده‌اند.

دیدار بوریس جانسون از مسکو در شرایطی صورت می‌گیرد که مناسبات دو طرف به خاطر اختلاف در مورد بحران اوکراین و جنگ داخلی سوریه و همینطور دخالت‌های سایبری روسيه در امور داخلی کشورهای اروپایی تیره شده است. دولت روسیه چنین اتهاماتی را تکذیب می‌کند.

در دیدار وزیران خارجه دو کشور، سرگئی لاورف اما دیدار همتای بریتانیایی خود را به چالش کشید و گفت خود آقای جانسون چندی پیش گفته است مدرکی در اثبات دخالت‌های روسیه در همه‌پرسی برگزیت ندارد.

آقای جانسون که از مدافعان سرسخت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست در پاسخ این سخنان آقای لاورف گفت «منظور من این بوده که دخالت‌های روسیه موفقیت آمیز نبوده‌اند».

آقای لاورف در واکنش وزیر خارجه بریتانیا را متهم کرد که «می‌ترسد اگر با من مخالفت نکند به اعتبار او در کشورش لطمه بخورد».

در این زمینه آقای جانسون تأکید کرد که شواهد فراوانی در مورد دخالت‌های روسیه در انتخابات آلمان، آمریکا و سایر کشورها وجود دارد و افزود که او در مورد اعتبار سرگئی لاورف نگران است.

بوریس جانسون افزود: «به نظرم بسيار مهم است که بپذیریم اقدامات روسیه برای دخالت در انتخابات ما و یا همه‌پرسی ما، هر چه که می‌خواهد باشد، موفقیت‌آمیز نبوده‌اند».

در مقابل سرگئی لاورف دولت بریتانیا را مسئول سرد شدن روابط دو کشور دانست و از «موضع‌گیری‌های تعرضی و توهین‌آمیز» مقام‌های دولت بریتانیا شکایت کرد.

او در عین حال از علنی کردن اختلافات مسکو و لندن توسط دولت بریتانیا به جای حل خصوصی این مسائل نیز انتقاد کرد.

هر چند بخش اعظم کنفرانس خبری مشترک دو طرف به طرح اختلافات و کنایه زدن متقابل گذشت وزرای خارجه بریتانیا و روسیه در زمینه همکاری در مورد مسائل کوچکتری مثل شورای امنیت سازمان ملل متحد و توافقات امنیتی برای مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ توافق نظر داشتند.

با این وجود آقای لاورف گلایه کرد که بریتانیا هنوز به طور کامل با اداره امنیت ملی روسیه همکاری نمی‌کند.

آقای جانسون قبل از سفر خود به مسکو در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه ساندی تایمز گفته بود «روسیه یک کشور بسته، خشن، نظامی و ضد دمکراتیک است». سخنانی که باعث خشم مقام‌های روسیه شد.

با این حال روز جمعه وقتی که از وزیر خارجه بریتانیا در مورد این سخنان سؤال شد، او عقب‌نشینی کرد و گفت این حرف‌ها را در مورد اتحاد شوروی سابق گفته است و نه روسیه مدرن.

آن طور که خبرگزاری فرانسه یادآور شده، سفر وزیرخارجه بریتانیا به مسکو در شرایطی انجام شده که آقای جانسون پیشتر در اوائل بهار امسال، سفر از پیش برنامه‌ریزی شده‌ای به روسیه را در آخرین دقایق لغو کرد. در آن زمان دلیل لغو این سفر حمایت روسیه از دولت بشار اسد عنوان شد.

بریتانیا همچنین از حامیان پرشور تحریم‌های غرب علیه روسیه است که به دلیل نقش مسکو در مناقشه اوکراین و نیز ضمیمه کردن شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی وضع شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG