لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۳

چندین ایالت در آمریکا حمله هکرهای روس به سیستم انتخاباتی خود را تایید کردند


مقام‌های ایالتی در آمریکا تأکید کردند که تلاش هکرها به نتیجه‌ای نرسیده و «هیچ رأیی» تغییر نکرده است.
مقام‌های ایالتی در آمریکا تأکید کردند که تلاش هکرها به نتیجه‌ای نرسیده و «هیچ رأیی» تغییر نکرده است.

بیش از ۲۰ ایالت در گوشه و کنار آمریکا روز جمعه ۳۱ شهریورماه، حمله هکرهای روس به سیستم انتخاباتی خود در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ را تایید کردند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی از حمله هکرهای روس به سیستم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۲۱ ایالت این کشور با هدف اثرگذاری بر نتیجه انتخابات خبر داد.

پیشتر در خردادماه سال جاری یک مقام‌ وزارت امنیت داخلی ایالات متحده به کنگره این کشور گفته بود که هکرهای روس در جریان انتخابات سال گذشته ۲۱ سامانه انتخاباتی را در ایالت‌های آمریکا هدف قرار داده‌اند.

با این حال این مقام در آن زمان از افشای نام این ایالات حتی برای نمایندگان کنگره خودداری کرده بود.

حال، به گزارش رویترز، ویسکانسین، کالیفرنیا، اهایو و ده ایالت دیگر در آمریکا روز جمعه تأیید کردند که از جمله ۲۱ ایالتی بودند که هدف هکرهای روس قرار گرفتند.

مقام‌های ایالتی اعلام کردند که هدف این هکرها اثرگذاری بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ به نفع دونالد ترامپ بوده است.

این مقام‌ها با این حال تأکید کردند که تلاش این هکرها به نتیجه‌ای نرسیده و «هیچ رایی» تغییر نکرده است.

در همین زمینه وزارت امنیت ملی آمریکا تأیید کرده است که این ایالات را در جریان فعالیت هکرهای روس قرار داده است.

در دی‌ماه سال ۹۵، مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکا در کمیته نیروهای مسلح سنا ضمن تأکید بر این که «حملات سایبری» روسیه «تهدیدی بزرگ» برای ایالات متحده است اعلام کردند که روسیه بی‌تردید در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که دونالد ترامپ پیروز آن اعلام شد دخالت کرده است.

این در حالی است که آقای ترامپ خود هنوز با اطمینان در این باره اظهار نظری نکرده و حتی در چند مورد ارزیابی مهم‌ترین سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا را زیر سؤال برده است.

رئیس‌جمهور ایالات متحده در تیرماه سال جاری نیز در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری رویترز گفت که در نخستین دیدار رسمی‌اش با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، دو بار، مستقیماً، از او پرسیده که آیا در انتخابات آمریکا دخالت کرده و پاسخ منفی دریافت کرده است.

حال خبرگزاری رویترز در گزارش تازه خود می‌گوید که وزارت امنیت ملی خود آقای ترامپ نیز مقام‌های ۲۱ ایالت این کشور را در جریان فعالیت هکرها برای اثرگذاری بر نتیجه انتخابات گذاشته است.

آلاباما، آلاسکا، کلرادو، کانه‌تیکات، فلوریدا، مینه‌سوتا، تکزاس، و واشینگتن از جمله ایالاتی هستند که فعالیت هکرها را تأیید کرده، اما گفته‌اند که این هکرها در کار خود موفق نبوده‌اند.

رویترز می‌گوید که دو ایالت آریزونا و ایلینوی سال گذشته اعلام کردند که هدف هکرهای روس قرار گرفته‌اند.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از ایالات آیووا، مریلند، داکوتای شمالی، پنسیلوانیا، دله‌ور، اورگن، اکلاهما و ویرجینیا به عنوان دیگر اهداف این هکرها نام برد.

به این ترتیب تعداد ایالاتی که در آمریکا هدف هکرهای روس قرار گرفته‌اند به ۲۱ ایالت می‌رسد.

در همین حال جاد که‌یات، مدیر انجمن ملی مدیران انتخابات ایالتی آمریکا، در این باره اعلام کرد که «هیچ شاهد و مدرکی» از این که این هکرها حتی یک رأی را تغییر داده یا بر روند ثبت نام در انتخابات اثر گذاشته‌اند در دست نیست.

اما انتشار این گزارش به انتقاد از وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز دامن زده است.

چند ایالت در ماه ژوئن گذشته انتقاد کرده بودند که اصلا اطلاع نداشتند که روس‌ها تلاش کرده‌اند در سیستم انتخابات‌شان نفوذ کنند.

دست‌کم یک مقام عالی‌رتبه ایالتی در کالیفرنیا نیز در این باره گفت که «اصلاً قابل قبول نیست» که یک سال طول کشیده است تا وزارت امنیت داخلی ما را از فعالیت هکرهای روس با خبر کند.

مسئله حمله سایبری روسیه به نظام انتخاباتی ایالات متحده آن قدر جدی تلقی می‌شد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در دی‌ماه سال گذشته یعنی آخرین روزهای کار خود دستور اخراج ۳۵ دیپلمات روس را از آمریکا صادر کرده و دو سازمان اطلاعاتی روسیه را نیز مورد تحریم قرار داد.

در آن زمان نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و بر همین اساس دولت باراک اوباما ولادیمیر پوتین را متهم کردند که شخصاً تلاش‌ها برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ از جمله حملات سایبری علیه دموکرات‌ها را هدایت کرده است.

روسیه و شخص ولادیمیر پوتین این اتهام را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG