لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۵

مقام امنیتی آمریکا: هکرهای روسی سیستم‌های انتخاباتی در ۲۱ ایالت را هدف قرار داده بودند


کنگره آمریکا
کنگره آمریکا

یکی از مقام‌های وزارت امنیت داخلی ایالات متحده روز چهارشنبه ۳۱ خرداد به کنگره این کشور گفت که هکرهای روسی، در جریان انتخابات سال گذشته ریاست‌جمهوری، ۲۱ سامانه انتخاباتی را در ایالت‌های آمریکا هدف قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جانت منفرا، جانشین معاون امنیت سایبری این وزارتخانه، ضمن اعلام این خبر، در عین حال افزود که شواهدی مبنی دستکاری آرا توسط این هکرها در دست نیست.

خانم منفرا خطاب به کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا گفت: «تا این لحظه شواهدی در دست داریم که نشان می‌دهد در ۲۱ ایالت، سامانه‌های مربوط به انتخابات هدف قرار گرفته‌اند و در تعداد کمتری از ایالت‌ها نفوذ به سیستم‌ها رخ داده است.»

کمیته اطلاعاتی سنای ایالات متحده، نهادی است که هم‌اکنون در حال انجام تحقیقات در مورد احتمال دخالت روسیه در نتیجه انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا است.

به نوشته رویترز، خانم منفرا از ارائه نام ایالت‌هایی که هدف تلاش هکرها برای رخنه به سیستم‌های انتخاباتی بوده‌اند خودداری کرد که این امر با اعتراض مارک وارنر، نماینده اصلی دموکرات‌ها در هیئت سنا، روبه‌رو شد.

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که کرملین عملیات گسترده‌ای را سازمان‌دهی کرده که هدف آن کمک به پیروز شدن دونالد ترامپ در انتخابات سال گذشته ریاست‌جمهوری آمریکا بوده و روسیه برای این کار از هک کردن ایمیل‌ها و ارسال تبلیغات اینترنتی نیز استفاده کرده است.

جانت منفرا و شمار دیگری از مقام‌های آمریکایی روز چهارشنبه بار دیگر تأکید کردند از آنجا که سیستم انتخاباتی در آمریکا متمرکز نیست و و عمدتاً در سطح محلی و ایالتی اداره می‌شود آسیب‌پذیری آن در برابر نفوذ نیست بالا است.

روسیه مکرراً هرگونه مسئولیت مرتبط با حملات سایبری احتمالی در جریان انتخابات سال گذشته ریاست‌جمهوری آمریکا را رد کرد است.

دونالد ترامپ در این ارتباط گفته است که روسیه ممکن است در هک کردن سیستم‌های انتخاباتی آمریکا مسئول بوده یا نبوده باشد.

آقای ترامپ هم‌چنین این اتهام که وی یا اطرافیان وی در ارتباط با انتخابات یا دیگر موارد با روسیه «همدست بوده‌اند» را رد کرده و آن را «اخبار جعلی» دانسته است.

اظهارات وزیر پیشین امنیت داخلی درباره مسئله هکرها

جی جانسون، وزیر پیشین امنیت داخلی آمریکا، روز چهارشنبه به هیئت کنگره گفت بین زمانی که پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، در مورد «هک سِرورها توسط روسیه» با کمیته دموکراتیک ملی تماس گرفته بوده و زمانی که وی در وزارتخانه خود از این امر با خبر شده یک تأخیر رخ داده است.

آقای جانسون توضیح بیشتری درخصوص این تأخیر نداد اما گفت که وزارتخانه او در آن زمان در مورد هک سیستم‌ها هشدارهایی صادر کرد اما این هشدارها در پی انتشار ویدئوی جنجالی اظهارات «رکیک» دونالد ترامپ دربارهٔ زنان توجه کافی دریافت نکرده و به محاق رفت.

XS
SM
MD
LG