لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۱

ترامپ می‌گوید تکذیب دخالت در انتخابات از سوی پوتین را باور می‌کند


ویتنام از روز جمعه میزبان نشست سران «سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا‌-‌پاسفیک» است و سران آمریکا و روسیه در این نشست حضور دارند.
ویتنام از روز جمعه میزبان نشست سران «سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا‌-‌پاسفیک» است و سران آمریکا و روسیه در این نشست حضور دارند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز شنبه گفت سخن همتای روس خود مبنی بر تکذیب اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا را باور می‌کند.

دو رهبر روز شنبه ۲۰ آبان در حاشیه اجلاسی در ویتنام ملاقات کوتاهی داشتند و در مورد بیانیه مشترکی در مورد سوریه نیز توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز این اولین ملاقات دو طرف از ماه ژوئیه بود و در زمانی برگزار شد که مناسبات آمریکا و روسیه بشدت تضعیف شده و در عین حال در آمریکا تحقیقات متعددی در مورد احتمال مداخله عوامل روسیه در انتخابات ریاست جمهوری به نفع آقای ترامپ در جریان است.

آقای ترامپ گفت که ولادیمیر پوتین بر تکذیب ادعای مداخله در انتخابات تأکید دارد.

رئیس جمهوری آمریکا پس از ترک اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسیفیک در ویتنام در هواپیمای مخصوص ریاست جمهوری به خبرنگاران گفت: «هر بار که او مرا می‌بیند می‌گوید چنین کاری نکرده‌ام و واقعاً باور دارم که وقتی این را می‌گوید دارد حقیقت را می‌گوید. به نظرم این موضوع برای او خیلی توهین‌آمیز بوده و این برای کشور ما خوب نیست.»

آقای ترامپ که ادعاهای مربوط به تبانی کارزار انتخاباتی‌اش با عوامل روسیه را جعلی توصیف کرده از زمان آغاز ریاست جمهوری با سؤالات دمکرات‌ها در این زمینه مواجه بوده‌است.

در این راستا، رابرت مالر، مشاور ویژه از سوی وزارت دادگستری، مشغول تحقیق در مورد اتهامات علیه پل منافورت رئیس سابق کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ و یکی از مشاوران او به نام ریک گیتس است.

نهادهای امنیتی آمریکا نیز در مورد دخالت‌های روسیه در انتخابات ریاست جمهوری به نفع آقای ترامپ تحقیق کرده‌اند. برخی گزارش‌ها می‌گویند که «مداخلات عوامل روسیه» به شکل هک کردن وب‌سایت‌های حزب دمکرات و انتشار ای‌میل‌های خجالت‌آوری برای هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی ترامپ، و پخش تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بوده‌است.

روسیه بارها هرگونه دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تکذیب کرده‌است.

در دانانگ، محل اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسیفیک دونالد ترامپ به خبرنگاران گفت مخالفان من این ارتباط جعلی بین منافورت و روسیه را ساخته‌اند.

ولادیمیر پوتین نیز همواره ادعاهای مربوط به دخالت و تأثیرگذاری روسیه بر کارزار انتخاباتی آمریکا را رد کرده است.

پوتین می‌گوید: «هیچ شواهدی در تأیید دخالت رسانه‌های جمعی ما در کارزار انتخاباتی وجود ندارد و نمی‌تواند وجود داشته باشد.»

در همین حال شرکت‌های مربوط به فناوری‌های جدید از جمله فیس‌بوک گفته‌اند که روس‌ها در دوران کارزار انتخاباتی روی این شبکه اجتماعی تبلیغات سیاسی خریداری کرده بودند.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که با وجود شعارهای دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی برای بهبود مناسبات آمریکا و روسیه آقای ترامپ از زمان آغاز ریاست جمهوری خود با ولادیمیر پوتین تماس کمی داشته‌است.

در دیدار در ویتنام دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در مورد یک بیانیه مشترک در حمایت از راه حل سیاسی برای جنگ داخلی سوریه نیز به توافق رسیدند.

در بیانیه مشترک آمریکا و روسیه در مورد بحران سوریه گفته شده است که هر دو کشور تمامیت ارضی، استقلال و یکپارچگی سوریه را محترم می‌شمارند و از طرف‌های درگیر در جنگ سوریه می‌خواهند تا در مذاکرات سیاسی ژنو حضور فعالی داشته باشند.

دونالد ترامپ به خبرنگاران گفت: «خیلی سریع این کار را کردیم. به نظر می‌رسد که احساس خوبی با یکدیگر داریم. هر چند یکدیگر را خیلی نمی‌شناسیم ولی مناسبات خوبی داریم.»

ولادیمیر پوتین نیز پس از ملاقات با دونالد ترامپ او را «فردی بسیار مؤدب توصیف کرد که توافق با او راحت است.»

او افزود: «یکدیگر را خیلی کم می‌شناسیم ولی رئیس جمهوری آمریکا رفتار مودبانه و دوستانه‌ای دارد. یک گفت‌وگوی عادی داشتیم ولی متأسفانه فرصت کم بود.»

دونالد ترامپ گفت آنها در مورد دو یا سه موضوع، خیلی کوتاه صحبت کردند.

XS
SM
MD
LG