لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

هیات ویژه بررسی دخالت روسیه در انتخابات آمریکا «رئیس سی‌آی‌ای را هم احضار کرد»


مارک پمپئو، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا
مارک پمپئو، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا

گزارش‌ها حاکی است که مارک پمپئو، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، از سوی هیات ویژه بررسی پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، مورد سوال قرار گرفته است. این خبر روز چهارشنبه چهارم بهمن اعلام شد.

یک روز پیشتر، اعلام شد که هیات مزبور، هفته پیش با جف سشنز، دادستان کل آمریکا دیدار داشته و او را مورد پرسش‌ قرار داده است.

یک منبع آگاه از روند تحقیق این پرونده تایید کرده که جلسه پرسش از آقای پمپئو برگزار شده، ولی زمان دقیق این جلسه را اعلام نکرده است. این منبع به شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا گفته که مارک پمپئو در پرونده اخراج جیمز کومی، به عنوان «شاهد جنبی» در این پرونده مورد پرسش قرار گرفته است.

همچنین اعلام شده که هیات ویژه بررسی پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، اندکی پس از اخراج جیمز کومی، رییس سابق پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) با او دیدار کرده و پرسش‌های خود را مطرح کرده است.

پس از اخراج جیمز کومی از ریاست اف‌بی‌آی، رابرت مولر به عنوان بازرس ویژه برای بررسی این پرونده تعیین و از سوی نفر دوم دادستانی کل آمریکا منصوب شد.

دونالد ترامپ در ماه مه پارسال – اردیبهشت امسال – و پس از نگارش یادداشتی از سوی دادستان کل و معاونش که توصیه کرده بودند جیمز کومی را کنار بگذارد، او را اخراج کرد. این یادداشت گفته بود آقای کومی، به دلیل سابقه‌اش در بررسی پرونده هیلاری کلینتون و استفاده از سرور شخصی برای ای‌میل‌های کاری در زمان تصدی وزارت خارجه آمریکا و کم‌کاری در آن، کنار گذاشته شود.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به گزارش های منتشر شده در خصوص جلسه پرسش هیات ویژه با مارک پمپئو، واکنشی نشان نداده است.

در گزارش ان‌بی‌سی آمده که قرار است استیو بنن، ظرف ۱۰ روز آینده با هیات ویژه دیدار کند و به پرسش‌های آنها پاسخ دهد. آقای بنن، با هیات ویژه توافق کرده است که به جای حضور در برابر هیات منصفه عالی، با بازرسان تیم رابرت مولر دیدار کند.

اسیتو بنن از مشاوران ارشد دونالد ترامپ در دوره کارزار انتخاباتی و استراتژیست رئیس‌جمهوری در ماه‌های اول کار او، چند ماه پیش از مقامش در کاخ سفید برکنار شد.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در گزارش‌های خود به این نتیجه رسیدند که روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده دخالت کرده و با هک و تبلیغات دروغین، سعی کرده که نتیجه انتخابات را به نفع دونالد ترامپ تغییر دهد.

روسیه این اتهام‌ها را رد کرده است. دونالد ترامپ هم به کرات هرگونه «تبانی» کمپین انتخاباتی خود با روسیه را رد کرده و تشکیل هیات ویژه بررسی نقش روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را «تعقیب کینه‌توزانه» خوانده است.

گزارش‌های رسانه‌ای در حال حاضر بر این متمرکز است که آیا تیم رابرت مولر خواهان دیدار و پرسش‌خواهی از رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا باشد. روزنامه «واشینگتن‌پست» روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت که این تیم خواهان دیدار با آقای ترامپ در هفته‌های آتی است.

سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید، گفت که «همکاری کاملی با هیات ویژه خواهیم داشت». دونالد ترامپ هم پس از اعلام خبر دیدار هیات ویژه با جف سشنز، گفت که «به هیچ وجه از انجام این دیدار، نگرانی ندارد».

بر اساس گزارش‌هایی از خبرگزاری رویترز و شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا/ ک.ت / ک.ر
XS
SM
MD
LG