لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

ده‌ها نفر در راهپیمایی «تحریم انتخابات» روسیه بازداشت شدند


معترضان به دولت پوتین در خیابان‌های سن‌پترزبورگ
معترضان به دولت پوتین در خیابان‌های سن‌پترزبورگ

گزارش‌هاحاکی است که بیش از ۲۵۰ نفر، از جمله آلکسی ناوالنی، رهبر مخالفان ولادیمیر پوتین، در جریان راهپیمایی با هدف «تحریم انتخابات» پیش‌روی ریاست جمهوری روسیه بازداشت شدند.

ویدیوهای زنده از اعتراضات نشان می‌دهد که حدود هزار معترض ضد فساد روز دوشنبه هشتم بهمن ماه به فاصله کوتاهی از تجمع در خیایان مرکزی مسکو توسط پلیس سرکوب و به داخل اتوبوس‌هاکشانده شدند.

بازداشت آلکسی ناوالنی
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:22 0:00

آقای ناوالنی خود در توییتی نوشته‌است «من بازداشت شدم. این مهم نیست. به (خیابان) تورسکایا بیایید، نه به‌خاطر من، به خاطر خود و آینده خودتان».

خانم ناستیا، ۲۵ ساله، به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی می‌گوید که وظیفه خود دانسته که به معترضان ملحق شود: «شما نمی توانید از میان تنها یک نامزد (ولادیمر پوتین) یکی را انتخابات کنید».

آقای ناوالنی از طرف دادگاه و کمیته انتخابات روسیه اواخر سال گذشته میلادی از حضور در رقابت‌های انتخاباتی منع شد. هم اکنون تنها پوتین به همراه «پاول کرودینین» نامزد حزب کمونیست و «ولادیمیر ژینوفسکی»، رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه، نامزدهای مهم انتخابات ماه مارس هستند.

اما نظرسنجی‌‌ها نشان می‌دهد که بخت پیروزی پوتین برای تصدی دوباره پست ریاست جمهوری تا شش سال آینده ۸۰ درصد است، موضوعی که مخالفان وی را نگران کرده و به رغم هشدار مقامات، به دعوت آقای ناوالنی در ده‌‌ها شهر این کشور با شعار «پوتین، آینده روسیه را نابود می‌کند» دست به تظاهرات زدند.

خانم ناستیا می‌گوید که «اگر در خانه‌هامان بمانیم، هیچ تغییری رخ نخواهد داد، اما اگر به خیابان‌هاریخته و اعتراض کنیم، حداقل بخت اندکی وجود خواهد داشت».

سازمان غیردولتی «او وی دی» که وضعیت حقوق بشر در روسیه را نظارت می‌کند، اعلام کرده‌است که در شهرهای مختلف روسیه ۲۵۷ معترض بازداشت شده‌اند، ۱۶ معترض نیز در مسکو (پایتخت) و ۱۰ نفر دیگر در سن پترزبورگ.

خانم داریا کوماروا، از خبرنگاران رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی نیز که در شهر چبوکساری مشغول پوشش خبری اعتراضات بود، در میان بازداشت‌شدگان است.

بازداشت معترضان در شهر تومسک
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:16 0:00

این گزارش حاکی است که معترضان در نزدیک به ۲۰ شهر روسیه اقدام به تظاهرات علیه پوتین و فساد اقتصادی کشور کردند.

صد‌هامعترض در شهر ولادی‌وستوک نیز با برافراشتن پلاکاردهایی با شعار «بدون حق انتخاب، به پای صندوق رای نمی رویم» و «پوتین آینده روسیه را قورت می‌دهد»، به خیابان‌ها رفته‌اند.

حدود هزار معترض در مسکو و به همان میزان نیز در سن پترزبورگ با شعارهایی نظیر «انتخابات را تحریم کن» و «روسیه بدون پوتین» دست به تظاهرات زدند.

معترضان در مسکو
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:59 0:00

خانم تاتیانا چرتوریکوا، معلم ۶۲ ساله‌ای که پلاکاردی با شعار «روسیه بیدار شو» را افراشته بود، به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی می‌گوید «من حداقل یک انتخابات (واقعی) می‌خواهم، اما آن‌ها (حزب حاکم) این را هم دریغ می‌کنند».

وادیم یارتسف، جوان ۱۷ ساله نیز می‌گوید که «شانس کمی وجود دارد که اعتراضات به جایی برسد، جوابی نخواهند داد، دولت ما را کلا بی‌خیال خواهد شد».

پلیس اخیرا فعالیت یک شبکه تلویزیونی که خبرهای اعتراضات را پوشش می‌داد، متوقف کرد، اما کانال یوتیوب آقای ناوالنی پوشش زنده اعتراضات را پخش می‌کند.

پلیس همچنین با طرح «خطر بمبگذاری» در نزدیکی «بنیاد مبارزه با فساد» آقای ناوالنی و «تخلیه محل»، از حرکت حامیان رهبر معترضان به آن سمت ممانعت کرده‌است.

رومان روبانف، مدیر این نهاد در توییتر خود عکس‌هایی منتشر کرده‌است که حضور و تجمع نیروهای پلیس در اطراف دفتر این نهاد در نزدیکی مرکز تجاری مسکو را نشان می‌دهد که به زور وارد دفتر می‌شوند. وی گفت که پلیس یکی از فعالان سیاسی را متهم به «طراحی بمبگذاری» کرده‌است.

سازمان «او وی دی» نیز گزارش داده‌است که پلیس شش نفر از حامیان ناوالنی را در استودیو تلویزیون مسکو بازداشت کرده‌است. سخنگوی آقای ناوالنی می‌گوید که به نظر وی یورش ماموران در راستای متوقف کردن پخش برنامه‌های تلویزیونی این شبکه بوده‌است.

پیشاپیش اعتراضات خیابانی روز یکشنبه، پلیس به مراکز دیگری نیز یورش برده بود، از جمله دفاتر مرکزی حامیان آقای ناولنی در آستاراخان و سن‌پترزبورگ که به بازداشت تعدادی از حامیان وی منجر شد.

آقای نوالنی بعد از متهم شدن به «جرایم مالی» توسط دادگاهی که وی و حامیانش آن را «مهندسی شده» توصیف کرده‌اند، دست به فراخوان تحریم انتخابات زد. وی به انتخاب مجدد پوتین که از سال ۱۹۹۹ عملا یا رئیس جمهور یا نخست وزیر کشور است، اعتراض دارد.

این گزارش می‌افزاید که بعد از سرکوب و حذف مخالفان دولت طی سال‌های گذشته به دست قدرت حاکمه، تقریبا شکی نیست که پوتین دوباره رهبری کشور را در دست خواهد گرفت.

کارشناسان سیاسی می‌گویند که پوتین ۶۵ ساله مشتاق است که با بالاترین میزان رای برای شش سال دیگر زمام امور را در دست گیرد، چرا که بعد از سال ۲۰۲۴، او نمی تواند، به‌طور پیاپی برای بار سوم، نامزد ریاست جمهوری باشد.

آقای ناوالنی دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری روسیه را «دست نشانده» خود پوتین معرفی کرده و می‌گوید که کرملین می‌خواهد در ظاهر چهره‌ای «مشروع و رقابتی» به انتخابات بدهد. وی به رغم امتناع مقامات از دادن مجوز تظاهرات، از حامیان خود خواست که به خیابان‌ها رفته و اعتراض کنند.

تفتیش دفتر مسکو

حامیان آقای ناوالنی می‌گویند که پلیس با ادعای وجود بمب در «بنیاد مبارزه با فساد» وارد دفتر وی شده و از حاضران خواسته‌اند که محل را ترک کنند.

آقای روبانف، رئیس دفتر این بنیاد طی پیام توییتی می‌گوید که پلیس یکی از فعالین سیاسی را متهم به طراحی بمبگذاری کرده‌است.

تلاش حامیان آقای ناوالنی برای تظاهرات در ماه‌های مارس و ژوئن سال گذشته نیز با مداخله پلیس متوقف شد.

ژانویه سال جاری دادگاه عالی روسیه اعلام کرد که آقای ناوالنی مجاز به مشارکت در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری نیست. سه روز قبل از آن، پلیس طی اعلامیه‌ای به شدت در مورد برگزاری «تظاهرات‌ ضد دولتی» هشدار داد. الکساندر گرووی، معاون وزیر کشور روسیه، نیز در دیدار با مقام‌های ارشد پلیس گفت که دولت به حق مردم برای تجمعات بر اساس قانون اساسی و در چهارچوب قانون احترام می‌گذارد، اما هشدار داد که آن‌ها «از هر گونه قانون‌شکنی به شدت جلوگیری خواهند کرد».

اعتراضات ادامه دارد

آقای ناوالنی ۲۷ ژانویه در سایت خود طی پیامی از مردم خواست که روز بعد به خیابان‌هابیایند و اعتراض کنند: «ماندن در خانه این پیام را به دولت خواهد داد که ما برای شش سال دیگر نیز وضعیت موجود را تحمل خواهیم کرد».

او نوشت که در ۸۰ درصد موارد، دولت اجازه برگزاری تجمعات در نقاط مشخص شده را داده، اما این اجازه در سن پترزبورگ و مسکو داده نشده‌است.

در اعتراضات مارس سال گذشته نیز پلیس به اعتراضات حامیان این رهبر مخالف پوتین یورش برد و بیش از هزار نفر را بازداشت کرد. اقای ناوالنی آن زمان در نظر داشت در صد شهر روسیه تظاهرات راه بیندازد.

در انتخابات دور قبل نیز پلیس به اعتراضات در ماه مه ۲۰۱۲ یورش برد. آقای ناوالنی هفته جاری از دولت روسیه و بازداشت‌های مکرر، به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت کرد.

XS
SM
MD
LG