لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

انتقاد رئیس‌جمهور فرانسه از رویکرد دونالد ترامپ در قبال ایران


رئیس‌جمهور فرانسه گفته است که به زودی از ایران دیدار خواهد کرد.
رئیس‌جمهور فرانسه گفته است که به زودی از ایران دیدار خواهد کرد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود از زمان به قدرت رسیدن، بر حمایت از توافق هسته‌ای ایران تأکید کرد و در عین حال موضع دونالد ترامپ در قبال ایران را به «شیوه‌ای بد» مورد انتقاد قرار داد.

بر پایه گزارش آسوشیتدپرس، آقای مکرون در گفت‌وگوی روز یکشنبه خود با تلویزیون ملی فرانسه، از رئیس‌جمهور آمریکا خواست که توافق هسته‌ای با ایران را فسخ نکند.

او همچنین افزود که به دونالد ترامپ گفته است سیاست سخت‌گیرانه‌اش در قبال ایران «شیوه‌ای بد» است.

در عین حال آقای مکرون در پاسخ به سؤالی در مورد تأثیر شیوه رهبری «متغییر» دونالد ترامپ بر مسائل بین‌المللی تصریح کرد که در این زمینه نگرانی ندارد و آمریکا را متحد کشور خود می‌داند.

آقای مکرون با تأکید بر تعهد خود به حمایت از توافق هسته‌ای ایران یادآور شد که به زودی از ایران دیدار خواهد کرد.

تصمیم دونالد ترامپ به تأیید نکردن پایبندی ایران به برجام که زمینه را برای احتمال بازگشت تحریم‌ها از سوی کنگره فراهم می‌کند و ممکن است به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای شود، نگرانی‌هایی را در میان متحدان اروپایی آمریکا که طرف گفت‌وگوهای هسته‌ای بودند برانگیخته است.

آقای ترامپ روز جمعه با اشاره به معایب توافق هسته‌ای ایران، گفت که اگر در همکاری با کنگره و متحدان‌مان موفق به اصلاح این معایب نشویم، از توافق هسته‌ای خارج خواهیم شد.

در واکنش به این تصمیم، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که هدایت گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران را به عهده داشت، جمعه شب اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا اختیارات فراوانی دارد، اما فسخ توافقی که به خوبی کار می‌کند و راستی‌آزمایی شده، از این جمله نیست.

رهبران فرانسه، آلمان، و بریتانیا هم در این زمینه، ضمن تأکید بر نگرانی‌ها در مورد برنامه موشکی ایران و رفتارهایش در منطقه، نسبت به عواقب لغو توافق هسته‌ای هشدار داده بودند.

روز یکشنبه اما مقام‌های دولت دونالد ترامپ در گفت‌وگوهای تلویزیونی متفاوتی، راهبرد آمریکا در مورد ایران و موضع متحدان آمریکا در این باره را مورد اشاره قرار دادند.

در این زمینه وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با سی‌ان‌ان این انتقاد را که ممکن است راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، تأثیری منفی بر پیگیری حل بحران کره شمالی از طریق دیپلماتیک داشته باشد، رد کرد.

او با اشاره به معایب و نواقص برجام، تأکید کرد «چیزی که رئیس‌جمهور می‌خواهد، راهبردی جامع‌تر برای مواجهه با موضوع ایران در تمامیت آن است».

نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، به شبکه خبری ان بی سی گفت که کشورش در شرایط کنونی در توافق هسته‌ای با ایران باقی خواهد ماند اما دولت ترامپ خواهان «پاسخی متناسب» به رفتارهای ایران در سطحی جهانی است.

او همچنین در گفت‌وگو با شبکه خبری ای بی سی، با اشاره به رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران از قبیل «پیگیری آزمایش موشک‌های بالیستیک»، «حمایت از تروریسم» و «قاچاق اسلحه»، دیگر کشورها را متهم کرد که چشمان خود را بر این رفتارهای ایران می‌بندند تا از توافق هسته‌ای «محافظت» کنند.

هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، هم به شبکه خبری فاکس گفت که ایران «حکومتی قابل اعتماد» نیست و تا همین جا هم «از چندین بار از خطوط تعیین‌شده عبور کرده است»، اما در عین حال ابراز اطمینان کرد که متحدان آمریکا از راهبرد این کشور در قبال توافق هسته‌ای ایران حمایت خواهند کرد.

در همین روز وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه خبری ان بی سی، با انتقاد از سیاست‌های دولت دونالد ترامپ در قبال توافق هسته‌ای و احتمال خروج این کشور از برجام، هشدار داد که اگر ایالات متحده از توافق هسته‌ای وین خارج شود، دیگر کسی به واشینگتن اعتماد نمی‌کند تا با آن وارد مذاکرات طولانی مدت شود.

XS
SM
MD
LG