لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

سفر مرکل به واشینگتن برای دیدار با ترامپ؛ برجام از محورهای گفت‌وگو


صدراعظم آمریکا آخرین بار در ۲۷ اسفند سال ۹۵ برای دیدار با دونالد ترامپ که تنها چند هفته‌ای از به قدرت رسیدنش گذشته بود، به واشینگتن سفر کرده بود.
صدراعظم آمریکا آخرین بار در ۲۷ اسفند سال ۹۵ برای دیدار با دونالد ترامپ که تنها چند هفته‌ای از به قدرت رسیدنش گذشته بود، به واشینگتن سفر کرده بود.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، که شامگاه پنجشنبه وارد واشینگتن شد، قرار است تا ساعاتی دیگر با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کند. توافق هسته‌ای ایران و موضوع معافیت دائم اروپا از تعرفه‌های آمریکا بر آلومینیوم و فولاد از محورهای دیدار رهبران دو کشور اعلام شده است.

آن طور که خبرگزاری آلمان می‌گوید، خانم مرکل قرار است صبح جمعه به وقت واشینگتن، با دونالد ترامپ در دفتر کار او در کاخ سفید دیدار کند و این دو قرار است ناهار را با یکدیگر صرف کنند.

دیدار آنگلا مرکل از واشینگتن، تنها چند روز پس از مذاکرات امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه با دونالد ترامپ صورت می‌گیرد، گرچه به نوشته خبرگزاری آلمان این دیدار در سطحی پایین‌تر از دیدار آقای مکرون برگزار می‌شود که همراه با یک ضیافت رسمی و سخنرانی او در نشست مشترک کنگره بود.

در عین حال قرار است پس از دیدار سه ساعته خانم مرکل و آقای ترامپ، رهبران آلمان و ایالات متحده کنفرانس خبری مشترک برگزار کنند.

صدراعظم آمریکا آخرین بار در ۲۷ اسفند سال ۹۵ برای دیدار با دونالد ترامپ که تنها چند هفته‌ای از به قدرت رسیدنش گذشته بود، به واشینگتن سفر کرده بود.

رهبران دو کشور پس از آن دو بار در جریان نشست رهبران گروه هفت و رهبران گروه ۲۰ با یکدیگر دیدار داشتند.

در مورد درخواست آلمان برای معافیت اروپا از تعرفه‌های جدید فولاد و آلومینیوم، خبرگزاری آلمان یادآور شده که منابع دولتی در این کشور نسبت به احتمال تمدید این معافیت پس از ضرب‌الاجل تعیین شده در اول ماه مه، خوشبین نیستند.

اما ضرب‌الاجل دیگری که تا دو هفته دیگر سر می‌رسد، مهلت تعیین شده دونالد ترامپ برای اصلاح توافق هسته‌ای با ایران است. آقای ترامپ که از ابتدا از منتقدان جدی توافق هسته‌ای ایران بود، در دی ماه سال گذشته گفت که انتظار دارد متحدان آمریکا «معایب و نواقص فاجعه‌بار» برجام را اصلاح کنند وگرنه او حاضر نیست تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کند و حتی از این توافق کنار خواهد کشید.

هر دو رهبر اروپایی که آقای ترامپ این روزها در کاخ سفید از آنها میزبانی کرده، بر حفظ توافق هسته‌ای ایران تأکید می‌کنند گرچه تصریح کرده‌اند که با نگرانی‌های آمریکا در مورد برنامه‌های موشکی و حضور منطقه‌ای ایران شریک هستند.

در این زمینه به تازگی فرانسه و آلمان به همراه بریتانیا، تحریم‌هایی را ناظر به برنامه موشکی و اقدامات ایران در سوریه به اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده‌اند، گرچه این پیشنهاد هنوز نتوانسته رأی موافق همه اعضای اتحادیه اروپا را با خود همراه کند.

بر پایه گزارش خبرگزاری آلمان انتظار می‌رود که مناقشه سوریه نیز بخشی رایزنی‌های روز جمعه آنگلا مرکل و دونالد ترامپ باشد. برلین در حمله موشکی اخیر آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه که پس از گزارش‌ها در مورد کاربرد سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان در دوما انجام شد، مشارکت نداشت، ولی حمایت کامل خود را از این اقدام اعلام کرد.

همچنین احتمال دارد موضوع خط لوله گازی موسوم به «جریان شمالی ۲» بین آلمان و روسیه که مورد انتقاد آقای ترامپ قرار دارد در این دیدار مطرح شود. آمریکا پیشتر اعلام کرده که این طرح را تهدیدی برای امنیت انرژی در اروپا می‌داند.

علاوه بر آن هزینه‌های دفاعی آلمان که از میزان توافق شده در دستورالعمل‌های ناتو پایین‌تر است، می‌تواند بخش دیگری از رایزنی‌های دو طرف را تشکیل دهد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آلمان و رادیوفردا؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG