لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

آنگلا مرکل با هدف بررسی برجام به واشینگتن می‌رود


آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز هفتم اردیبهشت در واشینگتن با دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا دیدار خواهد کرد. رهبران سیاسی آلمان و فرانسه در فاصله‌ای نزدیک با هم به آمریکا می‌آیند تا توافق اتمی با ایران را که مناقشاتی در پی داشته است، بررسی کنند.

آنگلا مرکل و امانوئل مکرون، هر دو با فاصله‌ای نزدیک به دیدار دونالد ترامپ می‌آیند و گزارش شده یکی از اصلی‌ترین مسائل گفت‌وگو میان دو طرف، راه‌های حفظ قرارداد توافق اتمی با ایران، موسوم به برجام است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، که همواره از منتقدان جدی توافق هسته‌ای ایران بوده است، سه ماه پیش هنگام اعلام دوره‌ای رفع برخی از تحریم‌های ایران در چارچوب برجام تأکید کرد که اگر کنگره آمریکا و متحدان اروپایی این کشور موفق به اصلاح «معایب و نواقص فاجعه‌بار برجام» نشوند، او دیگر رفع تحریم‌های ایران را تمدید نخواهد کرد و حتی از این توافق خارج خواهد شد.

اسرائیل و عربستان سعودی هم از مخالفان این توافق محسوب می‌شوند. عادل الجیبر، وزیر خارجه عربستان سعودی، این توافق را «پر از عیب و ایراد» دانسته بود.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه با تأکید بر اهمیت «حیاتی» حفظ توافق هسته‌ای ایران گفته بود این اتحادیه در همکاری با ایالات متحده، تلاش می‌کند تمام طرف‌ها به طور کامل به اجرای همه‌جانبه برجام متعهد باشند.

ایران گفته خروج آمریکا از توافق برجام به معنای پایان آن است و هشدار داده فعالیت‌های اتمی را که تحت توافق وین متوقف کرده بود از سرخواهد گرفت.

آلمان، فرانسه و بریتانیا تلاش کردند تحریم‌هایی بیشتر علیه ایران را پیشنهاد کنند که آقای ترامپ را راضی کند. اما با مخالفت ایتالیا، اتریش و اسپانیا، تحریم‌های بیشتر علیه ایران در اتحادیه اروپا به توافق نرسید.

مهلتی که دونالد ترامپ گفته در ۲۲ اردیبهشت به پایان می‌رسد و رئیس جمهور آمریکا انتظار دارد تا آن زمان چهار نقص عمده برجام بر طرف شود؛ اینکه برخی محدودیت‌های برجام موقتی است، اینکه برجام به برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد، اینکه بازرسان آژانس از همه سایت‌های ایران بازرسی نمی‌کنند، و در نهایت اینکه برجام تضمینی برای دور ماندن همیشگی ایران از سلاح اتمی نیست.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های آسوشیتد پرس و فرانسه، رادیو فردا؛ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG