لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

رویترز: قدرت‌های اروپایی با مقاومت ایتالیا، اتریش و اسپانیا در برابر تحریم ایران مواجه شدند


دیپلمات‌های غربی می‌گویند، فرانسه بریتانیا و آلمان برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران که با هدف حفظ برجام صورت می‌گیرد نتوانسته‌اند سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را قانع کنند و از جمله ایتالیا گفته تضمینی وجود ندارد که حتی در صورت وضع تحریم‌های جدید آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج نشود.

براساس اسنادی که خبرگزاری رویترز به دست آورده است، فرانسه، آلمان و بریتانیا در جلسه وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که روز چهارشنبه پشت درهای بسته در بروکسل برگزار شد خواستار حمایت سایر کشورها از پیشنهاد آنها برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران شدند.

اما ایتالیا همراه اتریش و اسپانیا در مقابل وضع تحریم‌های جدید علیه ایران مقاومت کردند. تحریم‌های پیشنهادی شامل ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی‌های ۱۵ فرد حقیقی، شرکت و گروه است که با برنامه‌های هسته‌ای ایران و نقش آن کشور در سوریه ارتباط دارند.

ایتالیا گفت این اقدامات برای قانع کردن دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به عدم خروج از توافق هسته‌ای کافی نیست و مناسبات اقتصادی با ایران را که اخیرا از سرگرفته شده به خطر می‌اندازد. اسپانیا نیز نگران پیامدهای وضع تحریم‌های جدید است.

طبق قوانین اتحادیه اروپا وضع تحریم‌های اقتصادی مستلزم رای مثبت تمامی اعضای اتحادیه است.

یک دیپلمات اروپایی گفت: «ایتالیا می‌گوید مذاکره گزینه بهتری است و اعمال تحریم موضع اروپا را تضعیف خواهد کرد و بعید است آمریکا را قانع کند. اسپانیا نیز از سه کشور پیشنهاد دهنده تحریم‌ها خواست پیامدهای آن را بررسی کرده و در نظر بگیرند.»

دونالد ترامپ به کشورهای اروپایی امضا کننده توافق هسته‌ای با ایران که در سال ۲۰۱۵ و دوران ریاست جمهوری باراک اوباما حاصل آمد تا روز ۱۲ ماه مه فرصت داده تا «نقایص جدی» این توافق را برطرف کنند و در غیر این صورت آمریکا تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تمدید نخواهد کرد.

به گفته دیپلمات‌ها، انتصاب دو سیاستمدار مخالف توافق هسته‌ای با ایران، جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی و مایک پومپئو به عنوان وزیر خارجه، احتمال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را افزایش داده است.

ایتالیا و ایران در ماه ژانویه چارچوب یک توافق اعتباری برای تامین سرمایه گذاری در ایران به ارزش ۵ میلیارد یورو را امضا کردند.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید اعضای دیگر اتحادیه ارپا نظیر سوئد از تلاش‌های سه قدرت اروپایی برای تصویب سریع تحریم‌های پیشنهادی خود ناراضی هستند.

یک دیپلمات اروپایی دیگر گفت: «حرکت این سه کشور شبیه یک اقدام کماندویی بود ولی شکست خورد. موضوع این است که در اتحادیه اروپا همه معتقدند دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج خواهد شد و در نتیجه برخی این اقدامات را بی‌فایده می‌دانند.»

کشورهای فرانسه، بریتانیا و آلمان با دولت آمریکا در تماس هستند تا ببینند چه اقداماتی ممکن است دونالد ترامپ را به تمدید تعلیق تحریم‌های ایران تشویق کند.

طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی (چین، روسیه، بریتانیا، آلمان، فرانسه و آمریکا) تحریم‌های هسته‌ای که اقتصاد متکی به نفت ایران را فلج کرده بود در ازای محدود شدن برنامه‌های هسته‌ای آن کشور برداشته شد.

تحریم‌های جدیدی که از سوی فرانسه، بریتانیا و آلمان پیشنهاد شده ممکن است اعضای ارشد سپاه پاسداران و فرماندهان حزب الله لبنان را هدف بگیرد.

انتظار می‌رود مذاکرات در مورد این موضوع اوایل آوریل ولی در سطحی پایین‌تر از وزرای خارجه ادامه یابد که مقدمه‌ای برای جلسه بعدی وزرای خارجه اتحادیه اروپاست که در ۱۶ آوریل برگزار می‌شود و آخرین دیدار رسمی آنها هم قبل از تصمیم‌گیری دونالد ترامپ در مورد تحریم‌های ایران در ماه مه خواهد بود.

ایران همواره تاکید کرده که فعالیت‌های هسته‌ای آن کشور غیرنظامی و برنامه‌های موشکی آن نیز کاملا تدافعی هستند.

XS
SM
MD
LG