لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

حمایت گروه بزرگی از کارشناسان امنیت ملی آمریکا از برجام


رایان کراکر یکی از امضاکنندگان بیانیه تازه در حمایت از برجام است
رایان کراکر یکی از امضاکنندگان بیانیه تازه در حمایت از برجام است

بیش از صد مقام سابق آمریکایی در بخش امنیت ملی در بیانیه‌ای که روز دوشنبه، ششم فروردین‌ماه، منتشر شد با حمایت از توافق اتمی موسوم به برجام از رئیس جمهور این کشور خواستند از این معاهده کنار نکشد.

به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، این گروه از مقامات سابق و کارشناسان امنیت ملی که خود را «ائتلاف ملی برای ممانعت از تولید سلاح اتمی توسط ایران» می‌نامد شامل دست‌کم ۵۰ ژنرال بازنشسته و چهار سفیر سابق آمریکا در اسرائیل است.

از میان اعضای این گروه که حفظ برجام و رعایت مفاد آن را در راستای منافع ملی آمریکا می‌دانند می‌توان به برنت اسکوکرافت، مشاور پیشین امنیت ملی، مایکل هیدن، مدیر سابق آژانس امنیت ملی، رایان کراکر، دیپلمات پیشین، و تامس پیکرینگ، معاون سابق وزیر خارجه اشاره کرد.

شمار قابل توجهی از امضاکنندگان این بیانیه هم‌حزبی‌های دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه هستند.

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا همراه با آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ بر سر حل‌وفصل برنامه هسته‌ای ایران و برداشتن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به توافق رسیدند.

ایران در چارچوب این توافق که به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) معروف شد پذیرفت که بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را متوقف کند و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران برداشته شود.

اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از پیش از آغاز کارزار انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ از منتقدان جدی برجام بوده و تاکنون نیز بر انتقادات خود پافشاری کرده است.

در ادامه این انتقادات، آقای ترامپ دو ماه پیش ضرب‌الاجلی را برای رفع «نقائص» مورد نظر خود در برجام تعیین و تهدید کرد که بدون رفع آنها رفع تحریم‌های ایران را تمدید نمی‌کند و از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد.

این ضرب‌الاجل روز ۱۲ ماه مه، ۲۲ اردیبهشت ۹۷، به پایان می‌رسد.

با نزدیک شدن به این ضرب‌الاجل، روزبه‌روز بر میزان اظهار نظرها له و علیه برجام نیز افزوده می‌شود.

معاون سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه با اشاره به موضع رئیس جمهوری آمریکا در قبال توافق اتمی هشدار داد در صورتی که تغییرات مورد نظر دونالد ترامپ در این توافق اعمال نشود،‌ آمریکا آماده است از برجام کناره‌گیری کند.

در کنار دولت ترامپ،‌ اسرائیل و عربستان سعودی نیز از این موضع قاطعانه حمایت کرده‌اند و انتصاب افرادی چون مایک پومپئو در وزارت خارجه و جان بولتون در کاخ سفید این گمانه را تشدید کرده است که ایالات متحده بیش از پیش به خروج از برجام نزدیک است.

در سوی دیگر، گروه‌های موافق برجام قرار دارند، همچون امضاکنندگان بیانیه تازه کارشناسان امنیت ملی آمریکا که با برشمردن ده دلیل چنین استدلال می‌کنند که آمریکا با خروج از برجام «هیچ به دست نخواهد آورد».

اعضای گروه «ائتلاف ملی» ضمن تاکید بر این که بازرسان سازمان ملل تصدیق کرده‌اند که برجام موثر بوده است، استدلال کرده‌اند که «حفظ مناسبات نزدیک با متحدان اروپایی» آمریکا از اهمیت فراوان برخوردار است و این متحدان همگی از برجام حمایت می‌کنند.

امضاکنندگان بیانیه همچنین دلیل آورده‌اند که خروج از برجام به امکان توافق با کره شمالی بر سر فعالیت‌های موشکی و اتمی‌اش نیز لطمه می‌زند، چرا که پیونگ‌یانگ ممکن است به این نتیجه برسد که «آمریکا به تعهدات بین‌المللی خود پایبند نمی‌ماند».

از زمانی که زمزمه‌هایی مبنی بر مخالفت رئیس جمهور آمریکا در زمینه توافق اتمی موسوم به برجام آغاز شد، اروپایی‌ها کارزاری را به راه انداختند و در اروپا و آمریکا بر حمایت خود از این توافق پافشاری کردند.

در واکنش به تغییرات در دولت ترامپ و با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل برجام، مقام‌های جمهوری اسلامی نیز تاکنون بارها در این باره اظهار نظر کرده و تهدید به خروج از برجام کرده‌اند.

از جمله معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در اسفندماه ضمن اشاره به احتمال خروج دولت ایالات متحده از توافق اتمی هشدار داد که در صورت خروج آمریکا، ایران نیز از «برجام» خارج می‌شود.

با استفاده از نیویورک‌تایمز و رادیو فردا. / ف.دو /پ/پ

XS
SM
MD
LG