لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۲

هشدار مرکل در مورد «جنگ در خاورمیانه در صورت لغو برجام»


یک رسانه اسرائیلی فاش کرد که صدراعظم آلمان در آخرین دیدار خود با نخست‌وزیر اسرائیل «هشدار» داده است که اصرارهای او به لغو برجام «ممکن است به جنگ در خاورمیانه منجر شود».

شبکه ده تلویزیون اسرائیل شامگاه سه‌شنبه، ۲۹ اسفند، با افشای این خبر افزود، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، این هشدار را در دیدار دو ماه پیش خود با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، عنوان کرده است.

بر اساس این گزارش، خانم مرکل در این ملاقات، که در اجلاس اقتصادی داووس سوئیس برگزار شد، به آقای نتانیاهو نسبت به «عواقب عملکرد او در هفته‌های آینده در ارتباط با برجام، هشدار داده و گفته است اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از برجام خارج شود، این توافق جهانی با فروپاشی روبه‌رو می‌شود و می‌تواند به جنگ در منطقه بینجامد».

شبکه ده تلویزیون اسرائیل مدعی شد که گزارش خود را بر اساس گفته‌های «یک مقام ارشد آلمانیِ آگاه از مذاکرات مرکل- نتانیاهو» منتشر می‌کند، اما نام این دیپلمات را نبرد.

این گزارش می‌افزاید که نخست‌وزیر اسرائیل در آن دیدار در داووس، که کمتر از دو هفته بعد از بیانیه دونالد ترامپ در خصوص لزوم ایجاد تغییرات اساسی در برجام انجام شد، تمامی استدلال‌های خود را عنوان کرد اما با این پاسخ خانم مرکل روبه‌رو شد که «جایگزین شما چیست؟»

به گفته این مقام آلمانیِ آگاه از مذاکرات، خانم مرکل به نخست‌وزیر اسرائیل گفت، «در نبود برجام، گزینه نظامی دوباره روی میز قرار می‌گیرد».

این گزارش می‌افزاید که خانم مرکل تأکید کرد که «با خروج آمریکا از برجام، کشورهای غربی دو دسته خواهند شد و تنها ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، از چنین سناریویی نفع خواهند برد».

مقام آلمانی گفته‌ است که به باور خانم مرکل، خارج شدن آمریکا از برجام، به اعتماد جهانی به غرب ضربه خواهد زد و در آن صورت، «دیگر نمی‌توانیم توافق‌های دیپلماتیک با حکومت‌های مشکل‌آفرین دیگر دنیا منعقد کنیم».

اشاره خانم مرکل به حکومت‌های «مشکل‌آفرین دیگر» ظاهراً به کره شمالی بوده‌ است.

گزارش شبکه ده تلویزیون اسرائیل در خصوص جزئیات دیدار دو ماه پیش میان نخست‌وزیر اسرائیل با صدراعظم آلمان در حالی منتشر شد که آقای نتانیاهو روز سه‌شنبه نیز در تماس تلفنی با خانم مرکل، موفقیت او را در تشکیل دولت جدید آلمان شادباش گفت و همچنین در تماس تلفنی جداگانه با وزیر خارجه جدید آلمان، این قرار را قطعی کرد که وزیر خارجه تازه در «آینده بسیار نزدیک» به اسرائیل سفر کند.

همچنین به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو سه‌شنبه در تماس تلفنی با مایک پومپئو، رئیس سازمان سی‌آی‌ای، تصمیم دونالد ترامپ برای انتصاب او به مقام وزارت خارجه آمریکا را شادباش گفت و تأکید کرد که اسرائیل و آمریکا با چالش‌های بزرگ مشترکی روبه‌رو هستند و انتصاب او همکاری‌های اسرائیل و آمریکا را کارآمدتر می‌کند.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در بیانیه ای در خصوص گزارش شبکه ده تلویزیون این کشور نوشت، آقای نتانیاهو «در هر دیدار بر منافع امنیتی حیاتی اسرائیل تأکید دارد و این رویه را دنبال خواهد کرد و او بر این باور است که توافق با ایران باید یا به صورت اساسی اصلاح شود یا لغو گردد».

بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل افزوده‌ است که «توافق هسته‌ای با ایران، در شکل کنونی آن، ایران را به سوی (برخورداری از) یک زرادخانه هسته ای پیش می‌برد».

بنیامین نتانیاهو، یکشنبه این هفته، با ارائه گزارشی از دیدار هفته گذشته خود با دونالد ترامپ در کاخ سفید به هیئت وزیرانش گفت، از مطالبی که از رئیس جمهوری آمریکا در ملاقاتی با حضور وزیران خارجه، دفاع، مشاور امنیت ملی و رئیس کارکنان کاخ سفید از آقای ترامپ شنید، «احتمال قوی می‌دهد که آمریکا از برجام خارج شود».

در حالی که تنها ۵۱ روز تا پایان ضرب‌الاجل دونالد ترامپ برای «رفع نقائص» برجام باقی مانده‌ است، مقامات ایران در روزهای گذشته تأکید کردند که تهران به مذاکرات مجدد بر سر برجام تن در نخواهد داد و افزوده شدن متمم به برجام را نیز رد می‌کند.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، پنجشنبه گذشته، یک روز پیش از برگزاری یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، در توییتر خود هشدار داد که در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران نیز از آن خارج خواهد شد.

اتحادیه اروپا در روزهای گذشته برای راضی کردن آمریکا به باقی ماندن در برجام، پیشنهاد تشدید جدی فشار بر ایران را ارائه کرد.

دیپلمات‌های آمریکایی در کنار نمایندگان آلمان، فرانسه و بریتانیا در هفته‌های اخیر در دیدارهایی در لندن، پاریس و برلین راه‌های «رفع نقائص» برجام را بررسی کرده‌اند.

شبکه ده تلویزیون اسرائیل سه‌شنبه به نقل از «یک دیپلمات اروپایی» گزارش داد که با وجود اختلاف‌های زیاد بین آمریکا با سه کشور غربی در مذاکرات در سه شهر یاد شده، «شکاف مواضع آنها در حال کاهش است تا دونالد ترامپ راضی شود».

چهار شرطی که دونالد ترامپ بر سر گنجانیدن آن در برجام تعیین کرده، از این قرار است؛ موافقت ایران با دادن اجازه بازرسی از هر سایت مورد نظر بازرسان بین‌المللی، سپردن تضمین از سوی ایران که هرگز حتی به سلاح هسته ای نزدیک نمی‌شود، مفاد برجام تاریخ انقضا نداشته باشد و در صورت تخطی ایران به هریک از بندها، تحریم‌های هسته‌ای آمریکا خودبه‌خود برقرار شود، و برنامه موشک‌های بالیستیک ایران و مقوله سلاح هسته ای یکی دانسته شده و توسعه و آزمایش‌های موشکی ایران زیر تحریم‌های شدید قرار گیرد.

مقامات ایران دو هفته پیش در دیدار با ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، در سفر او به تهران، تأکید کردند که جمهوری اسلامی ایران به مذاکرات موشکی تن در نخواهد داد.

XS
SM
MD
LG