لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۳

سفیران اتحادیه اروپا اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را بررسی کردند


احتمال می‌رود اعمال تحریم‌های جدید در نشست ماه آینده وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا تصویب شود.
احتمال می‌رود اعمال تحریم‌های جدید در نشست ماه آینده وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا تصویب شود.

دیپلمات‌های اروپایی خبر دادند که سفیران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا روز چهارشنبه هشتم فروردین وضع تحریم‌های جدید احتمالی علیه ایران را بررسی کردند.

این تحریم‌ها از سوی تروئیکای اروپایی- بریتانیا، فرانسه و آلمان که در گروه پنج به علاوه یک از طرف‌های مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته‌ایش بودند- ارائه شده است.

احتمال می‌رود اعمال تحریم‌های جدید در نشست روز ۱۶ آوریل وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا تصویب شود.

یک دیپلمات اروپایی با اشاره به این نشست در لوگزامبورگ گفت: «تصمیم‌گیری درباره تحریم‌های ایران تا قبل یا در نشست شورای وزیران خارجه اروپایی اتخاذ خواهد شد».

خبرگزاری رویترز می‌گوید بر اساس اسنادی که دیده است، بریتانیا، فرانسه و آلمان پیشنهاد کرده‌اند که اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه ایران به دلیل برنامه موشکی بالستیک آن و نقش جمهوری اسلامی در جنگ داخلی سوریه وضع کند، تا از خروج واشینگتن از توافق اتمی تیرماه سال ۱۳۹۴ با ایران جلوگیری شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۲۲ دی ماه پارسال اعلام کرد که برای آخرین بار تعلیق تحریم‌های ایران بر اساس توافق یاد شده را تمدید می‌کند، و اگر تا موعد بعدی که ۲۲ اردیبهشت امسال است «ایرادهای فاجعه‌بار» برجام رفع نشود، ایالات متحده احتمالا از این توافق خارج خواهد شد.

آقای ترامپ بارها برجام را «بدترین توافق تاریخ آمریکا» خوانده٬ و چهار شرط را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده است.

این شروط عبارتند از: «دسترسی فوری» بازرسان بین المللی به تمامی مکان‌ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های دوربرد ایران.

رئیس‌جمهوری آمریکا معتقد است که برنامه موشک‌های دوربرد و تسلیحات اتمی ایران «جدانشدنی هستند» و مقام‌های دولت او گفته‌اند که دولت جدید آمریکا، توافق هسته‌ای را در دامنه‌ای وسیع‌تر که شامل رفتارهای بی‌ثبات‌کننده و نیز برنامه موشکی ایران است، بررسی می‌کنند.

خبرگزاری رویترز ۲۵ اسفند پارسال گزارش داده بود که بریتانیا، فرانسه و آلمان در پیش‌نویس تحریم‌های پیشنهادی خود علیه ایران تأکید کرده‌اند که «ما در روزهای آینده، فهرستی از اشخاص و شرکت‌ها را ارائه می‌کنیم که معتقدیم به دلیل نقش علنی آنها می‌توانند هدف قرار گیرند».

سند پیشنهادی سه کشور اروپایی، به تحریم‌هایی اشاره می‌کند که «شبه‌نظامیان و فرماندهان را هدف قرار می‌دهد». بر اساس این سند، تحریم‌های جدید به فهرست تحریم‌های فعلی اروپا در ارتباط با سوریه اضافه خواهد شد که شامل ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی‌های افراد حقیقی و نیز منع معامله و تأمین مالی برای شرکت‌های خصوصی و عمومی است.

جمهوری اسلامی ایران گفته است که حاضر نیست تا درباره اصلاح برجام مذاکره کند، ضمن اینکه فعالیت‌های موشکی‌اش را «خارج از چارچوب برجام» دانسته و گفته است که این برنامه، «ماهیت دفاعی» دارد.

متن توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی به فعالیت‌های موشکی تهران اشاره نمی‌کند و این موضوع یکی از ایرادهای اصلی دونالد ترامپ به این توافق است. در عین حال دولت جدید آمریکا بارها فعالیت‌های ایران در منطقه خاورمیانه را «ناقض روح برجام» خوانده است، چرا که در چارچوب این توافق ایران متعهد به مشارکت در صلح و ثبات جهانی است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG