لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

درخواست ۵۰۰ نماینده پارلمان‌های آلمان، بریتانیا و فرانسه از کنگره آمریکا برای حمایت از برجام


نمایندگان پارلمان های آلمان، فرانسه و بریتانیا از برجام به عنوان یک دستاورد دیپلماتیک یاد کرده اند.
نمایندگان پارلمان های آلمان، فرانسه و بریتانیا از برجام به عنوان یک دستاورد دیپلماتیک یاد کرده اند.

۵۰۰ نماینده پارلمان های آلمان، فرانسه و بریتانیا در نامه ای از اعضای کنگره آمریکا خواسته اند از توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران، برجام، حمایت کرده و مانع خروج آمریکا از این توافق شوند.

در حالی این نامه منتشر شده است که کمتر از یک ماه به پایان ضرب‌الاجل دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا برای «رفع نقایص برجام» باقی مانده است.

در نامه این نمایندگان آمده است: منافع آمریکا و اروپا ایجاب می کند که مانع تکثیر سلاح های اتمی در منطقه ای پر آشوب شوند.

نمایندگان پارلمان سه کشور اروپایی حاضر در توافق هسته ای با ایران، همچنین از برجام به عنوان یک دستاورد بزرگ دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای یاد کرده اند.

این نمایندگان نوشته اند،برجام باعث شده است که بازرسی های بی سابقه ای در مورد برنامه هسته ای ایران اجرا شود، بخش عمده ای از تاسیسات غنی سازی هسته ای از کار انداخته شود و خطر مسابقه تسلیحات هسته ای به شدت کاهش یابد.

نمایندگان پارلمان های آلمان، فرانسه و بریتانیا که متن نامه آنها در روزنامه‌های پرمخاطب غربی منتشر شده می گویند، از بین بردن برجام به منبع دیگری برای درگیری های ویرانگر در خاورمیانه و فراتر از این منطقه تبدیل می‌شود.

این نامه در آستانه سفر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به آمریکا برای گفت وگو با دونالد ترامپ منتشر شده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکاتا (۱۲ مه) ۲۲ اردیبهشت مهلت داده است که «نقایص برجام» اصلاح شود، در غیر این صورت تعلیق تحریم‌های ایران بر اساس برجام را تمدید نخواهد کرد.

در همین حال، نماینده دولت آمریکا در زمینه خلع سلاح روز پنجشنبه نسبت به نتیجه بخش بودن تلاش کشورهای اروپایی در راستای رفع نگرانی‌های دونالد ترامپ درباره برجام ابراز خوش بینی کرده است.

دونالد ترامپ چهار شرط را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده است که عبارتند از«دسترسی فوری» بازرسان بین‌المللی به تمامی مکان‌ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های بالیسیتک ایران.

این در حالی است که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هشدار داده است، در صورتی که آمریکا از توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی، برجام،خارج شود، این اقدام پیامدهای «بسیار ناخوشایندی» برای واشینگتن در پی خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG