لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۶

هشدار ظریف درباره «پیامدهای خروج آمریکا» از برجام


محمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه ۳۰ فروردین گفته است در صورتی که آمریکا از توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی، برجام،خارج شود، این اقدام پیامدهای «بسیار ناخوشایندی» برای واشینگتن در پی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف که برای شرکت در «اجلاس بین المللی صلح پایدار سازمان ملل متحد» به نیویورک سفرکرده است، در پاسخ به پرسشی در خصوص خروج احتمالی آمریکا از برجام اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران حتما براساس منافع خود عمل می کند و در برجام و بیرون برجام انتخاب های گسترده ای برای اقدام دارد.»

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرده است: «حتما اقدامی که جمهوری اسلامی خواهد کرد و واکنشی که جامعه بین المللی به حرکت آمریکا خواهد داشت، برای آمریکایی ها بسیار ناخوشایند خواهد بود.»

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا همراه با آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ بر سر حل‌ و فصل برنامه هسته‌ای ایران و برداشتن تحریم‌های بین‌المللی علیه آن به توافق رسیدند. ایران در چارچوب این توافق، برجام، پذیرفت که بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را متوقف کند و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور برداشته شود.

این در حالی است که کمتر از یک ماه به پایان ضرب‌الاجل رئیس جمهور آمریکا برای «رفع نقایص برجام» باقی مانده است. دونالد ترامپ تا (۱۲ مه) ۲۲ اردیبهشت به آلمان، فرانسه و بریتانیا مهلت داده است که این توافق را اصلاح کنند، در غیر این صورت تعلیق تحریم‌های ایران بر اساس برجام را تمدید نخواهد کرد.

در همین زمینه، نماینده دولت آمریکا در زمینه خلع سلاح روز پنجشنبه نسبت به نتیجه بخش بودن تلاش کشورهای اروپایی در راستای رفع نگرانی‌های دونالد ترامپ درباره برجام ابراز خوش بینی کرده است.

رابرت وود نماینده آمریکا در زمینه خلع سلاح گفت در آستانه فرا رسیدن مهلت تعیین شده از سوی رییس جمهوری آمریکا، مذاکرات با کشورهای اروپایی بسیار «فشرده» است.

دونالد ترامپ چهار شرط را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده که عبارتند از: «دسترسی فوری» بازرسان بین‌المللی به تمامی مکان‌ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های دوربرد ایران؛ زیرا به گفته آقای ترامپ، برنامه موشک‌های دوربرد و برنامه تسلیحات اتمی ایران «جدانشدنی هستند».

این در حالی است که مقام های جمهوری اسلامی هرگونه بازنگری در توافق هسته‌ای را رد کرده اند.

با استفاده از گزارش های ایرنا و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG