لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

«شورای ملی مقاومت» روحانی را به طراحی حمله ناموفق به نشست سالانه‌اش متهم کرد


تجمع اعتراضی هواداران سازمان مجاهدین خلق در برلین در ۲۰ تیر امسال؛ شرکت‌کنندگان خواستار بستن سفارتخانه‌های ایران در اروپا و اخراج دیپلمات‌های ایرانی هستند.
تجمع اعتراضی هواداران سازمان مجاهدین خلق در برلین در ۲۰ تیر امسال؛ شرکت‌کنندگان خواستار بستن سفارتخانه‌های ایران در اروپا و اخراج دیپلمات‌های ایرانی هستند.

«شورای ملی مقاومت ایران» که سازمان مجاهدین خلق بزرگ‌ترین گروه تشکیل‌دهنده آن است، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، را متهم کرد که در طراحی بمب‌گذاری ناموفق در مراسم این شورا که تیرماه امسال در حومه پاریس برگزار شد، دست داشته است.

این شورا همچنین خواستار محاکمه و مجازات مسئولان طراحی و عاملان این اقدام «بدون توجه به پیامدهای سیاسی» شد.

در نشستی خبری که روز چهارشنبه، ۳۱ مرداد، در برلین برگزار شد، شاهین قبادی، از سخنگویان شورای ملی مقاومت، اعلام کرد که تصمیم به بمب‌گذاری در نشست سالانه این تشکل سیاسی، در شورای عالی امنیت ملی ایران که ریاست آن با حسن روحانی است اتخاذ شده و این تصمیم به تأیید رهبر جمهوری اسلامی نیز رسیده است.

دادستانی بلژیک اواسط تیرماه گذشته اعلام کرد که یک زوج ایرانی‌تبار به اتهام طرح‌ریزی برای حمله به همایش شورای ملی مقاومت بازداشت شده‌اند.

همزمان با این خبر، مقام‌های آلمان نیز از بازداشت یک دیپلمات ایرانی مأمور در اتریش، در ارتباط با همین پرونده خبر دادند، و همچنین گزارش شد یک ایرانی دیگر هم در این رابطه در فرانسه بازداشت شده است.

در نشست خبری روز چهارشنبه آقای قبادی با اشاره به همین دستگیری‌ها، یادآور شد که «حکومت ایران که اصلی‌ترین حکومت حامی تروریسم در جهان است، سطح عملیات تروریستی خود را در اروپا و آمریکای شمالی افزایش داده، و جهان باید نسبت به این اقدامات هوشیار باشد».

ایالات متحده که ایران را اصلی‌ترین حکومت حامی تروریسم در جهان می‌داند، در اردیبهشت از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، چرا که به اعتقاد رئیس‌جمهور آمریکا و مقام‌های دولت او، این توافق در پیشگیری از رفتارهای مخرب حکومت ایران ناکام بوده است.

در سوی دیگر اتحادیه اروپا و برخی مقام‌های ارشد اروپایی با تأکید بر حفظ برجام، خواستار مذاکراتی جداگانه با ایران در مورد دیگر رفتارهای جمهوری اسلامی هستند.

اما سخنگوی شورای ملی مقاومت، در نشست خبری برلین، با رد ایده گفت‌وگو با جمهوی اسلامی تأکید کرد که راه مقابله با اقدامات حکومت ایران «سرسختی» در قبال آن است.

در این نشست جواد دبیران، دیگر سخنگوی شورای ملی مقاومت، هم یادآور شد که این شورا خواستار آن است که عاملان و مسئولان طراحی حمله ناکام به نشست سالانه‌اش «بدون توجه به پیامدهای سیاسی» محاکمه و مجازات شود.

او افزود: «پذیرفتنی نیست که یک حکومت تروریستی قادر به عملیات در کشورهای آزاد باشد و موضوع از طریق کانال‌های سیاسی فیصله یابد».

جمهوری اسلامی که از دیرباز سازمان مجاهدین خلق را گروهی تروریستی می‌داند و خواهان برخورد با هواداران آن در اروپا و آمریکاست، با رد ادعای دست داشتن در حمله ناکام به همایش شورای ملی مقاومت، این پرونده را «سناریویی» برای تخریب روابط ایران و اروپا توصیف کرده است.

منابع: گزارش‌های رویترز و رادیوفردا؛ م. ا./ ف. دو
XS
SM
MD
LG