لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۸

رایزنی نخست‌وزیر اسرائیل با رهبران اروپایی در مورد اعتراض‌های ایران


آقای نتانیاهو هفته گذشته در پیامی خطاب به مردم ایران، آرزو کرده بود که ایرانیان در جستجوی نجیبانه خود برای آزادی موفق باشند.
آقای نتانیاهو هفته گذشته در پیامی خطاب به مردم ایران، آرزو کرده بود که ایرانیان در جستجوی نجیبانه خود برای آزادی موفق باشند.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل به رسانه‌های این کشور خبر داده است که بنیامین نتانیاهو روز جمعه ۱۵ دی و روزهای پیش از آن، در تماس تلفنی با شماری از رهبران کشورهای اروپایی، بررسی خود را از اوضاع خاورمیانه در رهگذر تظاهرات ضد حکومتی جاری در ایران، به آگاهی آنها رسانده است.

بر اساس این گزارش‌ها، آقای نتانیاهو از جمله با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا، ماتئوس موراویتسکی نخست‌وزیر لهستان، و نیز کلاوس یوهانیس و لیویو دراگنیا رئیس‌جمهور و رئیس پارلمان رومانی، گفت‌وگوهای تلفنی جداگانه داشته است.

اما در گزارش رسانه‌های اسرائیل در مورد سخنان رد و بدل شده در مکالمات میان آقای نتانیاهو با مخاطبان بلندپایه اروپایی او در خصوص ایران، توضیح بیشتری داده نشد.

نخست‌وزیر اسرائیل دوشنبه گذشته از اینکه کشورهای اروپایی در برابر «خیزش مردم به عصیان آمده ایران» سکوت کرده اند، به سختی انتقاد کرده بود.

از گزارش رسانه‌های اسرائیل چنین برمی‌آید که گفت‌وگوهای تلفنی نخست‌وزیر اسرائیل با سران اروپایی، پیش از نشست ویژه شامگاه جمعه شورای امنیت در ارتباط با ناآرامی‌های ایران انجام شد.

در نشست اضطراری شورای امنیت که به خواست نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد برگزار شد، تأکید شد که جهان اوضاع حقوق بشر در ایران را رصد می‌کند.

در همین حال، کشاندن موضوع ناآرامی‌های ایران به نشست فوق‌العاده شورای امنیت انتقادهایی را از سوی شماری از اعضای شورای امنیت، بویژه از سوی روسیه، متوجه آمریکا کرد.

فرانسوا دولاتره سفیر فرانسه در سازمان ملل نیز در این نشست گفت که نمی‌توان رخدادهای ایران را «خطری برای صلح و امنیت جهان» تلقی کرد.

پیش از این امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه گفته بود که لحن سخنان رهبران آمریکا، عربستان و اسرائیل در مورد ایران، آنها را به سوی جنگ با ایران می‌کشاند.

اسرائیل در برابر این سخنان آقای مکرون سکوت کرد اما موضع‌گیری خانم مارگوت والستروم وزیر خارجه سوئد که کشورش یکی از اعضای غیر دائم شورای امنیت است و هفته گذشته مطرح شدن ناآرامی‌های ایران را در نشست اضطراری این شورا غیرضروری دانست، مورد انتقاد اسرائیلی‌ها و حامیان آن قرار گرفته بود.

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران دوشنبه گذشته اسرائیل و آمریکا و برخی عوامل منطقه‌ای را به عنوان دستان پشت پرده ناآرامی‌های کشورش معرفی کرد.

اما آقای نتانیاهو در یک پیام ویدیویی با «خنده‌دار» خواندن ادعای رئیس‌جمهور ایران، گفت که «ایرانیان شجاع برای رسیدن به عدالت و آزادی‌های اساسی که چند دهه از آن محروم بوده‌اند» به خیابان‌ها می‌روند.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، نیز سه‌شنبه گفت که سرانجام دنیا روزی «از شر حکومت ایران رها می‌شود».

اسرائیل و ایران، دو دشمن اصلی دهه‌های اخیر در خاورمیانه، از تضعیف حکومت‌های یکدیگر، خشنود می‌شوند.

بن کاسپیت روزنامه‌نگار اسرائیلی، هفته گذشته در مقاله‌ای در وبسایت مانیتور، با استناد گفته‌های به مقام‌های اطلاعاتی کشورش، نوشته بود که اعتراض‌های ایران «دلایل حقیقی» دارد و فارغ از نتیجه آن، سران تهران را با یک واقعیت جدید روبه‌رو کرده هرچند که مقامات اسرائیل می‌دانند که نباید امیدهای نامعقول داشته باشند.

با استفاده از گزارش رسانه‌های اسرائیلی؛ ف.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG