لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

وزیر دفاع اسرائیل: دخالتی در رخدادهای ایران نداریم


آویگدور لیبرمن می‌گوید: ایران «می‌توانست میلیاردها دلاری را که در سوریه و یمن و عراق خرج می‌کند، صرف اشتغال‌زایی کند».
آویگدور لیبرمن می‌گوید: ایران «می‌توانست میلیاردها دلاری را که در سوریه و یمن و عراق خرج می‌کند، صرف اشتغال‌زایی کند».

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، می‌گوید: «منفعت اسرائیل در این است که توجه جامعه جهانی به جای غزه معطوف به ایران باشد». او همچنین دخالت اسرائیل و آمریکا در رویدادهای روزهای اخیر ایران را تکذیب کرد.

آقای لیبرمن با بیان این سخنان در گفت‌وگو با ایستگاه رادیوی ارتش اسرائیل در روز سه‌شنبه ۱۲ دی، افزود: داوری در مورد نتیجه ناآرامی‌های ایران «زودهنگام» است.

به گفته او،‌ «نه آمریکا دخالتی در بروز رخدادهای ایران داشته، نه اسرائیل، بلکه حکومت پوسیده (جمهوری اسلامی ایران) است که تقلا می‌کند تا شکست‌های خود را به گردن دیگران بیندازد».

آویگدور لیبرمن افزود: ایران «می‌توانست میلیاردها دلاری را که در سوریه و یمن و عراق خرج می‌کند، صرف اشتغال‌زایی کند اما این رژیم بنیادگرا ترجیح می‌دهد که میلیاردها دلار را صرف ماجراجویی‌ کند».

وزیر دفاع اسرائیل آرزو کرد که از «شر این حکومت راحت شویم».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، و ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، نیز روز دوشنبه ۱۱ دی، ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی در زمینه دخالت اسرائیل در ناآرامی‌های ایران را رد کردند.

آقای نتانیاهو در یک پیام ویدئویی برای معترضین ایرانی که «برای عدالت و آزادی‌های اساسی سلب شده از آنها در طول چند دهه به خیابان‌ها می‌روند»، آرزوی «موفقیت» کرد و گفت: بعد از سقوط این نظام «مناسبات پیشین دوستانه اسرائیل و ایران تجدید می‌شود».

ناآرامی‌های گسترده ایران که از روز پنجشنبه در مشهد و چند شهر شمال شرقی ایران آغاز شد، به دهها شهر کوچک و بزرگ گسترش یافته است.

سخنان مقام‌های اسرائیلی واکنشی است به اظهارات روز دوشنبه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، که گفته بود آمریکا و اسرائیل از «موفقیت‌های ایران» خشمگین شده و این «داستان» را طراحی کردند. اما وی سند یا مدرکی در این مورد ارائه نکرد.

آویگدور لیبرمن در بخش دیگری از سخنانش گفت خمپاره‌هایی که روز دوشنبه و جمعه گذشته از غزه به سوی جنوب اسرائیل پرتاب شد، در سال ۲۰۰۸ میلادی در ایران تولید شده و به حماس تحویل شده بود.

به گفته آقای لیبرمن، «گروه‌های غزه با حمایت ایران فعالیت می‌کنند و بسیاری از آنها از ایران جنگ‌افزار تحویل می‌گیرند».

او در روزهای گذشته نیز گفته بود: «ایران بعد از آنکه یمن، سودان، لبنان و سوریه را ویران کرد، در حال ویران کردن غزه است. برای سران ایران فلاکت و آینده فرزندان غزه تفاوتی نمی‌کند؛ آنها تنها به ایدئولوژی افراطی و ضربه زدن هر چه بیشتر به اسرائیل علاقمندند».

به گزارش وب‌سایت «وای.نت»، ارتش اسرائیل نیز روز شنبه، با متهم کردن ایران به تلاش برای «وخیم کردن اوضاع»، در واکنش به حمله خمپاره‌ای جمعه علیه اسرائیل، یک قرارگاه حماس در جنوب غزه را بمباران کرد.

در این میان، به گزارش شبکه فلسطینی «القدس»، صالح العروری، معاون دفتر سیاسی حماس، روز شنبه با تاکید بر آمادگی این گروه برای مقابله با اسرائیل گفته بود: «ایران تنها کشوری است که از حماس حمایت نظامی می‌کند و آن را صریحا بیان می‌کند و این حمایت در سال‌های گذشته هرگز قطع نشده بود».

در این میان، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران مدعی شده‌اند که تهران سلاح در اختیار گروه‌های فلسطینی قرار نمی‌دهد.

رسانه‌های اسرائیل/ب.ک./ ک.ر
XS
SM
MD
LG