لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

نیویورکر: محمدجواد ظریف به کاخ سفید دعوت شده بود


نشریه آمریکایی «نیویورکر» روز جمعه ۱۱ مرداد به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شده است که سناتور رند پال دو هفته پیش در جریان دیدارش با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در نیویورک از او برای دیدار و گفت‌وگوی مستقیم با دونالد ترامپ در کاخ سفید دعوت کرده بود.

به نوشته نیویورکر، دیدار رند پال و مشاور ارشد او با محمدجواد ظریف حدود دو هفته پیش، ۲۴ تیر، در اقامتگاه نماینده ایران در سازمان ملل «که آپارتمانی زیبا در خیابان پنجم و در نزدیکی موزه متروپولیتن است» انجام شد.

در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی منتشر شد که رند پال، سناتور جمهوری‌خواه، در پی جلب موافقت دونالد ترامپ برای دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه جمهوری اسلامی است.

با اینکه دونالد ترامپ ۲۹ تیر گفت اجازه داده است سناتور پال با مقام‌های ایران وارد گفت‌وگو شود اما خبری رسمی درباره انجام این دیدار منتشر نشد.

رابین رایت در مقاله‌اش در نشریه نیویورکر از قول دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی مطلع از موضوع نوشت که رند پال به محمدجواد ظریف پیشنهاد کرده به کاخ سفید برود و نظراتش درباره روابط ایران و آمریکا را مستقیما با رئیس‌جمهور آمریکا در میان بگذارد.

دو هفته پیش تنش بین ایران و آمریکا به اوج رسیده بود و علاوه بر حملات علیه نفتکش‌ها که آمریکا آنها را به جمهوری اسلامی نسبت می‌داد، هر یک از دو کشور نیز پهپادی از طرف مقابل را سرنگون کرده بود.

به گفته نیویورکر، محمدجواد ظریف در پاسخ به دعوت رند پال گفته است که برای تصمیم‌گیری در این باره باید با تهران مشورت کند و در نهایت، آن‌چنان‌که نیویورکر نوشته است، رهبران ایران اجازه چنین دیداری را نداده‌اند.

هیچ یک از مقام‌های آمریکا و ایران تاکنون واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند و به نوشته نیویورکر، سخنگوی کاخ سفید نیز از اظهار نظر درباره آن خودداری کرده است.

نیویورکر نوشته است که دو هفته پس از این دیدار و پاسخ منفی محمدجواد ظریف به این دعوت، وزارت خزانه‌داری آمریکا وی را روز چهارشنبه، ۹ مرداد، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

به نوشته بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، «ظریف به نمایندگی یا از طرف رهبر جمهوری اسلامی عمل می‌کند یا به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای (رهبر) کار می‌کند».

رند پال نیز هنوز واکنشی به گزارش نیویورکر نشان نداده است اما در واکنش به تحریم شدن محمدجواد ظریف، در پیامی توئیتری نوشت: «وقتی دیپلمات‌ها را تحریم می‌کنید دیپلماسی کمتری دارید».

رند پال تنها سناتور جمهوری‌خواهی بود که خرداد امسال به طرح پیشنهادی دمکرات‌ها برای لزوم اخذ مجوز از کنگره قبل از حمله به ایران رأی مثبت داد. این طرح نهایتاً در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا رد شد.

خبرهای اولیه مربوط به دیدار رند پال با محمدجواد ظریف با واکنش‌هایی از سوی مقام‌های آمریکا روبه‌رو شد اما مقام‌های جمهوری اسلامی درباره آن خبر و همچنین درباره گزارش تازه‌منتشرشده نیویورکر تا این لحظه سکوت کرده‌اند.

منابع: نیوریوکر، توئیتر و رادیو فردا / ر.ش؛ ج
XS
SM
MD
LG