لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۰

اشرف غنی: پومپئو از پیشرفت در مذاکرات آمریکا و طالبان خبر داد


محمد اشرف غنی گفته، گروه طالبان پیشنهادی برای «كاهش قابل توجه و پایدار در میزان خشونت» ارائه كرده‌ است.
محمد اشرف غنی گفته، گروه طالبان پیشنهادی برای «كاهش قابل توجه و پایدار در میزان خشونت» ارائه كرده‌ است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان روز سه شنبه ۲۲ بهمن گفت كه مایك پومپئو ، وزیر امور خارجه آمریكا به وی اطلاع داده که در مذاکرات بین ایالات متحده و طالبان «پیشرفت چشمگیری» حاصل شده است.

به گزارش رویترز، رئیس جمهوری افغانستان در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است که با مایک پومپئو تلفنی صحبت کرده و او گفته است که گروه طالبان پیشنهادی برای «كاهش قابل توجه و پایدار در میزان خشونت» ارائه كرده‌ است.

طبق این گزارش، توییت محمد اشرف غنی حاکی از حصول توافق در مذاکرات بین طالبان ایالات متحده در قطر بر سر کاهش خشونت در افغانستان است. ایالات متحده تاکید کرده است در هر توافقی برای خروج نیروهای این کشور از افغانستان، شبه نظامیان نیز می بایست تعهد کنند که به طور قابل توجه از میزان خشونت بکاهند.

رویترز می‌گوید، توافق آمریکا با طالبان برای خروج نیروهای این کشور از افغانستان می تواند به انتخاب مجدد دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمک کند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در روز سه شنبه گفت: مذاكرات آمريكا با طالبان در دوحه در مورد كاهش خشونت به طور مشخص ادامه دارد.

محمد اشرف غنی در یک رشته توییت ضمن اشاره به گفت‌وگوی خود با مایک پومپئو نوشته است، این یک پیشرفت قابل قبول است و مایه خوشوقتی است که موضع اساسی ما در قبال صلح در حال نتیجه دادن است. هدف اصلی ما پایان دادن به خونریزی‌های بی معنی است.

با این حال، رئیس جمهوری افغانستان جزییاتی از این پیشنهاد ارائه نکرده است.

محمد اشرف غنی پیش از این از طالبان خواسته بود که با آتش بس سراسری در افغانستان توافق کند.

زلمای خلیلزاد، نماینده آمریکا در مذاکرات با طالبان، هم اکنون در قطر در حال مذاکره با این گروه برای صلح است. سال گذشته زلمای خلیلزاد از دست یافتن به توافقی در اصول با طالبان خبر داه بود. اما در نهایت سفر طالبان به واشینگتن لغو شد.

نیروهای آمریکایی از حمله سال ۲۰۰۱ که با هدف سرنگون کردن رژیم طالبان انجام شد در افغانستان مستقر بوده‌اند. در آن زمان گروه طالبان بر افغانستان حکومت می‌کرد و به اسامه بن لادن و سایر رهبران القاعده که طراح حملات تروریستی یازده سپتامبر به شهرهای آمریکا بودند پناه داده بود.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا خواهان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکاست. در حال حاضر حدود ۱۳ هزار نظامی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند.

طی سال گذشته پاکستان در زمینه فراهم کردن امکانات برای مذاکره بین طالبان و آمریکا در دوحه قطر همکاری کرده است. ولی این مذاکرات در مقاطع مختلف متوقف شده و دولت آمریکا از جمله بر ضرورت کاهش حملات طالبان تاکید کرده است.

منابع رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG