لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۳

ولادیمیر پوتین راهبرد امنیتی جدید آمریکا را «تهاجمی» توصیف کرد


ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه اول دی ماه، راهبرد امنیتی جدید دولت دونالد ترامپ را «تهاجمی» توصیف کرد و گفت مسکو این موضوع را در اقدامات خود مد نظر خواهد داشت.

در سخنانی در مقر وزارت دفاع روسیه در مسکو، ولادیمیر پوتین ادعا کرد که ایالات متحده و ناتو در حال تجمع نیرو در اروپا هستند و این اقدامات را «تهاجمی» خواند.

او در عین حال آمریکا را متهم کرد که به دنبال خروج از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» است؛ توافقی که در ۱۹۸۷ بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفت و هدف از آن منع استقرار و تولید موشک‌های هسته‌ای و متعارف با برد متوسط و کوتاه است.

از زمان اجرایی شدن این پیمان در آغاز دهه ۹۰ میلادی، هم روسیه و هم آمریکا طرف مقابل را به نقض این معاهده مهم که به پایان جنگ سرد کمک شایانی کرد، متهم کرده‌اند و گفته‌اند موجودیت این معاهده در معرض خطر است.

آقای پوتین روز جمعه همچنین گفت قدرت هسته‌ای روسیه می‌تواند در مقابل هر خطری به عنوان یک «عامل بازدارنده استراتژیک» عمل کند.

دونالد ترامپ هفته گذشته با اعلام راهبرد امنیتی جدید آمریکا هشدار داد که روسیه و چین تلاش می‌کنند جهان را به سمتی ببرند که با ارزش‌ها و منافع آمریکا مغایرت دارد.

آقای ترامپ گفت آمریکا به دنبال یک «همکاری بزرگ» با چین، روسیه و سایر ملل است ولی «همیشه از منافع ملی خود دفاع خواهیم کرد».

در این راهبرد امنیتی دولت دونالد ترامپ هشدار داده شده که «روسیه و چین با به چالش کشیدن قدرت، نفوذ و منافع آمریکا می‌کوشند امنیت و موفقیت اقتصادی آمریکا را تضعیف کنند؛ از آزادی و عادلانه بودن نظام اقتصادی جهان بکاهند و به این وسیله قدرت نظامی خود را افزایش داده و اطلاعات را در جوامع خود محدود کرده و نفوذ خود را گسترش دهند».

پیشتر در واکنش به اعلام این راهبرد چین دولت آقای ترامپ را به داشتن «روحیه جنگ سرد» متهم کرده و روسیه نیز گفته است که در این راهبرد، «یک ماهیت امپریالیستی» و تأکید بر «یک‌جانبه‌گرایی» دیده می‌شود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های تاس، اینترفکس، و ریانوستی؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG