لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

روسیه موشک‌های زمین به هوای بیشتری در ناحیه کریمه مستقر کرد


یک مأمور نظامی روسیه در حال عبور از کنار سامانه اس ۴۰۰ در جریان یک نمایشگاه نظامی در مسکو
یک مأمور نظامی روسیه در حال عبور از کنار سامانه اس ۴۰۰ در جریان یک نمایشگاه نظامی در مسکو

روسیه روز شنبه مجموعه دیگری از موشک‌های زمین به هوا از مدل اس ۴۰۰ را در ناحیه کریمه مستقر کرد. اقدامی که می‌تواند به افزایش تنش نظامی در منطقه منجر شود.

خبرگزاری رویترز در گزارشی در این زمینه یادآور شده که دولت روسیه شبه‌جزیره کریمه را در سال ۲۰۱۴ از اوکراین جدا و به خاک خود ضمیمه کرد. اقدامی که در واکنش به آن، اتحادیه اروپا و آمریکا روسیه را تحریم اقتصادی کردند و از آن زمان در منطقه شرایط پر تنشی حاکم شده است.

دولت آمریکا در دسامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد که «تجهیزات دفاعی مؤثرتری» از جمله موشک‌های ضد تانک مدل «جاولین» را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

این دومین مورد از استقرار موشک‌های زمین به هوای روسیه در ناحیه کریمه است. اولین مجموعه از سامانه دفاعی موشکی اس ۴۰۰ اوائل سال ۲۰۱۷ درحومه شهر بندری فدوسیا استقرار یافت.

واحدهای جدید موشک‌های زمین به هوا در حومه شهر سواستوپل مستقر خواهند شد و به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه حریم هوایی در مرز با اوکراین را کنترل خواهند کرد.

خبرگزاری اینترفکس روسیه به نقل از یکی از فرماندهان نیروی هوایی روسیه گفت این سامانه موشکی جدید که برای دفاع از مرزهای کشور طراحی و ساخته شده ظرف مدتی کمتر از پنج دقیقه می‌تواند به حالت تهاجمی درآید.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید سامانه موشکی اس ۴۰۰ موسوم به «تریومف» می‌تواند اهداف هوایی را در فاصله ۴۰۰ کیلومتری نشانه بگیرد و همچنین قادر است موشک‌های بالستیک را در فاصله ۶۰ کیلومتری سرنگون کند.

طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه این مدل از موشک‌های زمین به هوا اولین بار در سال ۲۰۰۷ توسط ارتش روسیه به خدمت گرفته شد.

XS
SM
MD
LG