لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۴

روسیه احتمالا موشک‌های اسکندر بیشتری را در کالینینگراد مستقر کند


نمونه‌ای از موشک روسی اسکندر که در رزمایش زاپاد شلیک شد
نمونه‌ای از موشک روسی اسکندر که در رزمایش زاپاد شلیک شد

یک قانونگذار ارشد روس گفت این کشور در واکنش به اعزام نیروهای آمریکایی به مرزهای شرقی ناتو ممکن است موشک‌های پیشرفته بیشتری را به کالینینگراد ارسال کند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، ژنرال بازنشسته ولادیمیر شامانوف رییس کمیته امور دفاعی مجلس سفلای پارلمان روسیه روز پنج‌شنبه ۲۰ مهر گفت این کشور ممکن است در مرزهای غربی خود از جمله کالینینگراد سامانه‌های موشکی بیشتری از مدل اسکندر را مستقر کند. کالینینگراد بخش دورافتاده‌ای از خاک روسیه در جوار دریای بالتیک بین لهستان و لیتوانی است.

آقای شامانوف افزود این اقدام واکنشی به استقرار یک تیپ زرهی از نیروهای آمریکایی در لهستان است که به گفته او «طبق توافق‌های بین‌المللی کاملا ممنوع است».

مقامات آمریکا و ناتو گفته‌اند هیچ یک از برنامه‌های استقرار نظامیان این کشور ناقض توافق‌ها با روسیه و یا کشورهای دیگر نیست.

موشک‌های اسکندر که قابلیت نشانه گیری پیشرفته‌ای دارند و برد آنها تا ۵۰۰ کیلومتر می‌‍رسد می‌توانند تاسیسات ناتو در چند کشور عضو این پیمان را هدف بگیرند. این موشک‌ها می‌توانند کلاهک‌های متعارف یا هسته‌ای را حمل کنند.

اظهار نظر ولادیمیر شامانوف در زمانی مطرح می‌شود که روسیه آمریکا را متهم کرده اعزام نیروهای آن کشور به لهستان و ناحیه بالتیک غیرقانونی است.

روسیه مدعی است که آمریکا بطور پنهانی یک لشگر زرهی را در این مناطق مستقر کرده و این اقدام توافق اصلی ناظر بر مناسبات ناتو و روسیه را که در سال ۱۹۹۷ امضا شده است نقض می‌کند. آمریکا و پیمان ناتو این اتهام را رد کرده اند.

سرهنگ ایگور کوناشنکف سخنگوی وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای گفت: «قاعدتا پرسنل تیپ زرهی سوم آمریکا می‌بایست منطقه را ترک کرده و تجهیزات خود را در اختیار تیپ دوم زرهی قرار می‌دادند که بطور دوره‌ای جایگزین آنها شده‌اند، ولی به جای این تعویض دوره‌ای پرسنل، تیپ زرهی دوم با تمامی خودروهای زرهی‌اش همزمان با مانور نظامی روسیه در ماه سپتامبر بطور مخفیانه وارد لهستان شده است، تانک‌ها و تسلیحات تیپ سوم زرهی هنوز در منطقه باقی مانده و آمریکا می‌تواند ظرف دو ساعت پرسنل مورد نیاز برای بکارگیری این تجهیزات را از آلمان به منطقه اعزام کند.»

سرهنگ کوناشکف در ادامه بیانیه خود افزود: «در نتیجه برخلاف بیانیه‌های ناتو و آمریکا در مورد بی‌اهمیت بودن این تجمع نیرو در جوار مرزهای روسیه، نه یک تیپ زرهی بلکه در عمل یک لشگر زرهی در منطقه مستقر شده است.»

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت اظهار نگرانی‌های مقامات غربی در مورد رزمایش نظامی روسیه در ماه سپتامبر (با اسم رمز زاپاد) فقط سرو صدا و جنجال‌هایی برای لاپوشانی اعزام نیروهای بیشتر به مرزهای روسیه بوده است.

پیرس گازالت سخنگوی ناتو روز پنج‌شنبه این اتهامات را رد کرد و گفت: «ناتو از توافق اصلی ناظر بر مناسبات با روسیه تبعیت می‌کند. هر گونه ادعایی در مورد نقض این پیمان و یا نقض تعهدات ناتو غیرواقعی است.»

او گفت اعزام ۴ هزار نیروی ناتو به شرق اروپا پس از الحاق کریمه به خاک روسیه و اعزام نیروهای اضافی آمریکایی به این مناطق طبق توافق دو جانبه با کشورهای منطقه خیلی کمتر از آن چیزی است که در توافق اصولی ناتو و روسیه تحت عنوان «نیروهای رزمی قابل ملاحظه» توصیف شده است.

سخنگوی ناتو افزود: «اقدام پیمان دفاعی، متناسب و کاملا در چارچوب تعهدات بین‌الملی است.»

سفارت آمریکا در لهستان نیز نقض توافق اصولی ناتو و روسیه را تکذیب کرد و افزود نیروهای آمریکایی در لهستان به صورت چرخشی جای خود را به واحدهای دیگر می‌دهند و پرسنل این واحدها هر ۹ ماه یکبار تغییر می‌کند.

در توافق اصولی ناتو و روسیه مصوب ۱۹۹۷ گفته می‌شود «پیمان ناتو از استقرار دائمی نیروهای رزمی قابل ملاحظه در مناطق همجوار با روسیه خودداری می‌کند.»

با وجودی که پیمان ناتو و دولت آمریکا رسما اعلام می‌کنند که این توافق اصولی را نقض نکرده‌اند ولی برخی از مقامات غربی می‌گویند تصرف ناحیه کریمه توسط روسیه و نقش آن کشور در جنگ شرق اوکراین که از سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۱۰ هزار کشته به جا گذاشته در عمل فضای امنیتی منطقه را تغییر داده است.

XS
SM
MD
LG