لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

فرمانده آمریکایی: متحدان آمریکا نگرانند که رزمایش تابستانی روسیه اسب تروا باشد


ژنرال بن هادجز سرفرمانده نیروهای آمریکایی در اروپا
ژنرال بن هادجز سرفرمانده نیروهای آمریکایی در اروپا

سرفرمانده نیروهای آمریکایی در اروپا روز پنجشنبه گفت متحدان این کشور در شرق اروپا نگرانند که رزمایش‌های بزرگ ارتش روسیه در ماه سپتامبر ممکن است «اسب تروا» و هدف از آن باقی گذاشتن بخشی از تسلیحات در خاک بلاروس باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه تلاش کرده به ناتو تضمین دهد که ابعاد این رزمایش در چارچوب مقررات بین‌المللی خواهد بود ولی مقامات ناتو و فرماندهان نظامی آمریکا در مورد ابعاد و اهداف این رزمایش نگرانند.

ژنرال بن هادجز سرفرمانده نیروهای آمریکایی در اروپا در مصاحبه‌ای به خبرگزاری رویترز گفت مقامات ناتو و کشورهای هم‌پیمان با دقت تجهیزات نظامی و تسلیحاتی را که در ماه سپتامبر برای این رزمایش به بلاروس منتقل خواهد شد زیر نظر خواهند گرفت و خواهند دید آیا تمامی آنها به روسیه بازگردانده می‌شود یا نه.

او در بخشی از این مصاحبه گفت: «نگرانی کشورهای شرق اروپا این است که روسیه از روشی مثل اسب تروا استفاده کند. تجهیزات و تسلیحات را به بهانه رزمایش به بلاروس بیاورد و یکباره تمامی این نیرو‌ها و تجهیزات را به نقطه دیگری منتقل کند.»

ژنرال هادجز گفت هیچ شواهدی در دست ندارد که ثابت کند روسیه واقعا چنین طرحی دارد ولی شفافیت بیشتر از سوی روسیه می‌تواند به برطرف کردن نگرانی‌ها در مورد رزمایش تابستانی آن کشور کمک کند.

یک دیپلمات ارشد روسیه ادعای مربوط به برجا گذاشتن برخی از این تجهیزات در خاک بلاروس را به شدت تکذیب کرده است.

گریگوری کاراسین معاون وزیر خارجه روسیه روز جمعه به خبرگزاری اینترفکس گفت: «این سرو صداهای مصنوعی در مورد رزمایش همیشگی روسیه در تابستان سال جاری در واقع توجیهی است برای افزایش حضور نظامی ناتو در حاشیه مرزهای روسیه.»

کشورهای عضو ناتو به این دلیل نگرانند چون در رزمایش‌های قبلی روسیه واحدهای نیروی مخصوص، موشک‌های دوربرد و هواپیماهای بدون سرنشین نیز شرکت داشتند.

مقامات ناتو می‌گویند بعد‌ها از همین ابزار‌ها و تاکتیک‌ها برای الحاق کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ و حمایت از شورشیان شرق اوکراین و دخالت نظامی روسیه در جنگ داخلی سوریه استفاده شد.

خبرگزاری رویترز از قول ژنرال هادجز می‌نویسد آمریکا و متحدان آن در مورد جزییات چند مانور نظامی که در طول تابستان در شرق اروپا برگزار می‌شود با شفافیت عمل کرده و اعلام کرده‌اند که حدود ۴۰ هزار نیرو در این رزمایش‌ها شرکت خواهند کرد.

با این حال معلوم نیست آیا روسیه به معاهده موسوم به سند وین متعهد خواهد بود یا نه. طبق این معاهده که مربوط به دوران جنگ سرد است در هر رزمایشی که نفرات شرکت کننده در آن بیش از ۱۳ هزار نفر باشد ناظرانی از سوی بلوک رقیب باید حضور داشته باشند.

برخی از کشورهای عضو ناتو معتقدند در رزمایش تابستان امسال که احتمالا بزرگ‌ترین مورد از سال ۲۰۱۳ تاکنون خواهد بود، حدود ۱۰۰ هزار نیرو شرکت خواهد کرد و در آن آموزش استفاده از سلاح‌های هسته‌ای نیز انجام خواهد شد.

دولت روسیه اعلام کرده اگر تعداد شرکت کنندگان در رزمایش از مرز ۱۳ هزار نفر عبور کند ناظران خارجی را دعوت خواهد کرد.

ناتو اعلام کرده که همزمان با انجام مانور نظامی روسیه چرخش دوره‌ای واحدهای نظامی خود در کشورهای مختلف عضو پیمان و همینطور مانورهای برنامه ریزی شده در سوئد، لهستان و اوکراین را انجام خواهد داد.

ژنرال هادجز افزود تنها اقدام اضافی که برای آن دوره برنامه ریزی شده اعزام شش هفته‌ای سه واحد ۱۲۰ نفره از نیروهای چترباز به کشورهای لتونی، استونی و لیتوانی برای رزمایش‌های «بسیار کوچک» خواهد بود.

او گفت: «ما از هر اقدامی که تحریک کننده به نظر برسد، پرهیز خواهیم کرد.»

XS
SM
MD
LG