لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

«حضور ایران در سوریه»؛ محور مذاکرات مقام‌های اسرائیلی با وزیر دفاع روسیه


وزیر دفاع روسیه بعد از گفت‌وگوی دوشنبه شب با همتای اسرائیلی‌اش، سه‌شنبه ۲۵ مهر نیز با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل ملاقات خواهد کرد.
وزیر دفاع روسیه بعد از گفت‌وگوی دوشنبه شب با همتای اسرائیلی‌اش، سه‌شنبه ۲۵ مهر نیز با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل ملاقات خواهد کرد.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز دوشنبه ۲۴ مهر به اسرائیل سفر کرده و مسائل ایران، سوریه و لبنان، و حضور نظامی ایران و همپیمانانش در سوریه در دستور کار مذاکرات او با مقام‌های اسرائیلی قرار دارد.

این نخستین سفر ژنرال شویگو به اسرائیل، در زمان تصدی او در وزارت دفاع روسیه از سال ۲۰۱۲ است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال شویگو بعد از گفت‌وگوی دوشنبه شب با همتای اسرائیلی‌اش، سه‌شنبه ۲۵ مهر نیز با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل ملاقات خواهد کرد.

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل اوایل بهار امسال از روسیه دیدار و با شویگو ملاقات کرده بود.

بنیامین نتانیاهو نیز اواسط تابستان به بندر سوچی روسیه رفت و در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مورد «خطرات حضور فزاینده نظامی ایران و همپیمانان ایران در سوریه» گفت‌وگو کرد و نسبت به انتقال جنگ‌افزار ایرانی برای حزب‌الله از خاک روسیه هشدار داد.

روسیه از شهریور ۱۳۹۴ در سوریه حضور نظامی دارد و از آن زمان تا کنون، نخست‌وزیر اسرائیل شش بار با سفر به روسیه، درباره ایران و حزب‌الله در سوریه با ولادیمیر پوتین گفت‌وگو کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل تأکید کرده که از هماهنگی کشورش با روسیه بر سر مسائل مرتبط با سوریه راضی است.

ساعاتی پیش از رسیدن وزیر دفاع روسیه به تل‌آویو، ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای کم‌سابقه اعلام کرد که بامداد این روز به یک سکوی موشکی پدافند هوایی سوریه در منطقه «رمضان» در ۵۰ کیلومتری شرق دمشق حمله هوایی کرد و با شلیک چهار فروند موشک این سامانه دفاع هوایی را «منهدم» کرد.

بیانیه سخنگوی ارتش اسرائیل افزود که این کشور در آستانه «ساعت عملیات» روسیه را در جریان حمله هوایی خود در سوریه قرار داد.

ارتش اسرائیل تأکید کرد که حمله هوایی‌اش به صورت شلیک چهار فروند موشک از آسمان لبنان به سوریه به تلافی آتشباری پدافند هوایی سوریه به جنگنده‌های اسرائیلی بود که دو ساعت پیش از آن «در پرواز گشتی شناسایی عادی» در آسمان لبنان بودند، اما افزود که جنگنده‌ها و خلبانانش آسیبی ندیده‌اند.

ارتش سوریه ساعاتی بعد از بیانیه سخنگوی ارتش اسرائیل به این کشور نسبت به «عواقب سخت» تکرار این نوع حملات «هشدار» داد، اما اسرائیل در گذشته به این نوع «هشدارها» بی‌اعتنا بوده است.

همچنین به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو بعد از این حمله گفت «هر کس بخواهد به ما آسیب بزند، ما به او آسیب می‌زنیم... و امروز نیروی هوایی ما در انهدام عامل حمله، دقیق و سریع عمل کرد و ما در حریمی که لازم بدانیم برای دفاع از امنیت اسرائیل اقدام می‌کنیم».

در این میان، روزنامه جروزالم پست نوشت که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، سرگئی شویگو را چند روز پیش از دیدار کاری آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل از آمریکا راهی اسرائیل کرده است.

بر اساس این گزارش، قرار است وزیر دفاع اسرائیل روزهای آینده در واشینگتن با همتای آمریکایی خود ژنرال جیمز متیس در مورد ایران و دیگر مسائل مهم منطقه گفت‌وگو کند.

به نوشته جروزالم پست، ادامه همکاری روسیه و اسرائیل در ارتباط با سوریه و مقابله با «انتقال جنگ‌افزار پیشرفته ایرانی برای حزب‌الله از طریق سوریه» از موضوع‌های مهمی است که در ملاقات‌های نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل با ژنرال شویگو مطرح می‌شود.

اما برخی تحلیلگران رسانه‌های اسرائیل نیز سفر وزیر دفاع روسیه به اسرائیل را با تحولات منطقه، از جمله سیاست‌های اسرائیل در ارتباط با لبنان تعبیر کرده‌اند.

عاموس هرئل مفسر روزنامه هاآرتص یکشنبه ۲۳ مهر بعید ندانست که در هر جنگ بعدی میان اسرائیل با حزب‌الله در لبنان، روسیه نیز وارد کارزار شود.

وزیر دفاع اسرائیل هفته گذشته مدعی شد که ارتش لبنان و حزب‌الله در یکدیگر ادغام شده‌اند و در واقع، حزب‌الله بر ارتش لبنان مسلط شده است.

اما سفیر آمریکا در لبنان اظهارات وزیر دفاع اسرائیل را رد کرد و بر ادامه حمایت نظامی واشینگتن از ارتش لبنان تأکید کرد.

دیدار وزیر دفاع روسیه از اسرائیل در کنار اهمیت آن برای تحولات نظامی و سیاسی جاری منطقه، تحکیم مناسبات فیمابین میان مسکو و دولت اسرائیل نیز محسوب می‌شود زیرا نزدیک به دو میلیون تن از ساکنان اسرائیل مهاجران اهل روسیه هستند.

XS
SM
MD
LG