لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

تمایل سودان به «عادی‌سازی کامل روابط» با آمریکا پس از رفع محدودیت سفر


ابراهیم غندور، وزیر خارجه سودان
ابراهیم غندور، وزیر خارجه سودان

پس از آنکه دونالد ترامپ در فرمان جدید مهاجرتی خود، سودان را از فهرست کشورهای مشمول محدودیت سفر به ایالات متحده حذف کرد، سودان روز دوشنبه با استقبال از این موضوع از تمایل خود به عادی‌سازی کامل روابط با آمریکا خبر داد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر در فرمانی اجرایی محدودیت‌هایی موقت را در مورد سفر اتباع شش کشور عمدتاً مسلمان، شامل ایران، سوریه، لیبی، یمن، سومالی و سودان به ایالات متحده وضع کرده بود.

دوره ۹۰ روزه اجرای این فرمان در روزهای اخیر پایان گرفت و رئیس‌جمهور آمریکا در یک فرمان اجرایی جدید برای تمدید این محدودیت با حذف اتباع سودان از شمول آن، اتباع سه کشور ونزوئلا، کره شمالی و چاد را به آن افزود.

در این زمینه وزارت خارجه سودان روز دوشنبه در بیانیه‌ای این اقدام را «پیشرفتی مثبت در روابط دوجانه دو کشور» توصیف کرد.

وزارت خارجه سودان در این بیانیه افزوده است که حذف اتباع این کشور از شمول محدودیت سفر به آمریکا، پیامد «گفت‌وگویی روشن و طولانی» و نیز رشد همکاری میان دو کشور در خصوص موضوعات منطقه‌ای و جهانی است.

این بیانیه تصریح می‌کند که «دولت سودان تلاش‌های بیشتری را برای رفع همه موانع بر سر راه عادی‌سازی کامل روابط با دولت آمریکا انجام خواهد داد».

در زمان وضع اولیه محدودیت‌های سفر در مورد اتباع چند کشور از جمله سودان، ایالات متحده همکاری این کشورها در زمینه کنترل سوابق افراد متقاضی روادید سفر به آمریکا را از پیش‌شرط‌های تجدیدنظر در این محدودیت‌ها اعلام کرده بود و در نسخه ترمیم‌شده فرمان مهاجرتی نخست نام عراق به دلیل توافق‌های دوجانبه با آمریکا بر سر این همکاری از شمول این فرمان حذف شد.

در این زمینه وزارت خارجه سودان هم اعلام کرده که کنترل مسافرانی که قصد سفر به آمریکا را دارند در فرودگاه‌های این کشور صورت خواهد گرفت.

این وزارتخانه در بیانیه روز دوشنبه خود یادآور شده که «مقام‌های سودانی به قدر کافی حرفه‌ای و شایسته هستند تا به کنترل مسافرانی که از فرودگاه‌های این کشور راهی آمریکا هستند، بپردازد».

سودان و ایالات متحده در چند دهه گذشته روابطی پرتنش را از سر گذرانده‌اند که از جمله در دوره‌ای قطع موقت روابط دو کشور را در پی داشته است.

آمریکا ۲۰ سال پیش در سال ۱۹۹۷ به دلیل آنچه حمایت سودان از گروه‌های شبه‌نظامی اسلامگرا خوانده شد، تحریم‌هایی را بر این کشور وضع کرد و در فهرست وزارت خارجه آمریکا این کشور به همراه ایران و سوریه به عنوان یکی از سه کشور حامی تروریسم معرفی شده است.

با این حال اخیراً آمریکا تلاش‌های سودان در مقابله با تروریسم را ستایش کرده و دونالد ترامپ در آستانه تصمیم‌گیری در زمینه رفع دائمی تحریم‌های اعمال شده علیه سودان است.

سودان که در سال‌های اخیر با نزدیکی به عربستان سعودی، از جمله در ائتلاف نظامی تحت رهبری این کشور در یمن مشارکت دارد، تلاش‌هایی را نیز برای عادی‌سازی روابط با آمریکا انجام داده است.

این کشور که سابقاً روابطی نزدیک با ایران داشت، در دی ماه ۹۴ و پس از آنکه عربستان سعودی در اعتراض به تعرض به اماکن دیپلماتیک خود در تهران و مشهد روابط خود را با ایران قطع کرده، در همراهی با عربستان روابط دیرینه خود با ایران را معلق کرد.

XS
SM
MD
LG