لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۶

واکنش ظریف به فرمان جدید مهاجرتی آمریکا


وزیر امور خارجه ایران،‌ رئیس جمهوری آمریکا را متهم کرد که همدلی اش با ایرانیان دروغین است.
وزیر امور خارجه ایران،‌ رئیس جمهوری آمریکا را متهم کرد که همدلی اش با ایرانیان دروغین است.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، در واکنشی توئیتری به فرمان جدید مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، همدلی وی با ایرانیان را «دروغین» خواند.

اشاره وی به سخنرانی دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز ۲۸ شهریور بود.

رییس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود از حکومت ایران به عنوان یک کشور «یاغی» نام برد که به گفته وی، سرمایه‌های این کشور را صرف «خشونت» در کشورهای منطقه می‌کند.

دونالد ترامپ همچنین از جامعه بین‌المللی خواست تا به گفته وی، با اقدامات «بی‌ثبات‌کننده رژیم جنایتکار» ایران مقابله کند.

او در سخنرانی خود اظهار داشت: «نمی‌توانیم اجازه بدهیم که رژیم جنایتکار ایران به اقدامات بی‌ثبات کننده‌اش ادامه دهد در حالی که در حال دنبال کردن برنامه موشکی خطرناک خود است. ما نمی‌توانیم به توافقی پایبند باشیم، اگر پوششی باشد برای برنامه نهایی (سلاح) هسته‌ای».

آقای ترامپ تصریح کرد: «حکومت ایران، یک دیکتاتوری فاسد را در پشت نقاب دمکراسی دروغین پنهان کرده است. (حکومت ایران)، یک کشورِ به لحاظ تاریخی غنی و ثروتمند را به کشوری یاغی با اقتصادی تهی بدل کرده است که اکنون صادرات اصلی آن خشونت،خونریزی و هرج و مرج شده است. مردم ایران دیر زمانی است که بیش از همه قربانی رهبران این کشور هستند».

رییس‌جمهوری آمریکا افزود: «به جای این که (حکومت ایران) منابع این کشور را صرف بهبود زندگی مردم ایران کند، درآمدهای نفتی این کشور خرج حزب‌الله و دیگر گروه‌های تروریستی می‌شود که مسلمانان بی‌گناه را بکشند و به همسایه‌های صلح جوی عرب و اسرائیلی حمله کنند. این ثروت که متعلق ملت ایران است خرج حمایت از دیکتاتوری بشار اسد می‌شود، خرج جنگ داخلی یمن می‌شود و صلح را در تمامی خاورمیانه تضعیف می‌کند».

به گزارش خبرگزاری های ایران، محمد جواد ظریف که برای شرکت در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد همچنان در نیویورک به سر می‌برد، در توییتر خود نوشت: «ابراز همدلی دروغین ترامپ با ایرانیان طنینی توخالی‌تر از همیشه است؛ آن‌هم با وجود فرمان جدید و توهین آمیزترش در منع سفر برای چنین "شهروندان برجسته‌ای".»

در فرمان جدید مهاجرتی دونالد ترامپ موانع و محدودیت‌های تازه‌ای برای شهروندان هشت کشور که قصد سفر به ایالات متحده دارند در نظر گرفته‌شده‌ است. ایران مانند فرمان پیشین در میان این کشورها است.

فرمان تازه به‌جای فرمان پیشین رئیس‌جمهوری ایالات متحده صادر شده است که تاریخ مقرر برای آن پایان می‌گیرد.

در این ابلاغیه گفته شده که ایران به‌طور مرتب از همکاری با دولت ایالات متحده برای یافتن خطرات امنیتی، و تهدیدهای تروریستی ناموفق بوده، حامی مهم تروریسم است و از پذیرش شهروندان خود که دستور اخراج آن‌ها از ایالات متحده صادر شده، خودداری کرده‌است. در عین حال تاکید شده که وزارت خارجه ایالات متحده نام این کشور را در میان دولت‌های حامی تروریسم قرار داده‌است.

در بند بعدی در ارتباط با ایران گفته شده است شهروندان ایرانی، چه به‌شکل مهاجر یا غیرمهاجر، فعلا از ورود به خاک آمریکا منع می‌شوند؛ به جز شهروندانی که روادید دانشجویی «اف» و «ام» و روادید مبادله «جی» دارند. ولی این افراد نیز باید به‌طور خیلی دقیق مورد بررسی قرار گیرند.

تاریخ مقرر برای فرمان مهاجرتی و مسافرتی پیشین در ۲۴ سپتامبر به پایان رسید. در حالی‌که آن فرمان با مخالفت‌هایی داخل آمریکا و نیز شماری از کشورهای خارجی روبه‌رو شده بود که آن را «تبعیض‌آمیز» و یا علیه مسلمانان توصیف می‌کردند، دولت ترامپ و حامیان از آن پشتیبانی کرده و می‌گفتند به ارتقای امنیت در ایالات متحده کمک می‌کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتر خود گفته است «امنیت آمریکا، اولویت شماره یک من است. ما به کسانی که نمی‌توانیم به‌درستی به بررسی پیشینه آ‌نها بپردازیم، اجازه ورود به کشور خود را نمی‌دهیم».

محدودیت‌ها و موانع تازه، شهروندان کشورهای ایران، چاد، لیبی، کره شمالی، سومالی، سوریه، یمن و ونزوئلا را در بر می‌گیرد.

محدودیت‌های در نظر گرفته‌شده در فرمان مهاجرتی پیشین در مورد کشور سودان، لغو شده و شهروندان عراقی نیز باید روند بررسی پیشینه دقیقی را پشت سر بگذارند، اما منع مستقیمی شامل آن‌ها نشده‌است.

فرمان تازه که دوم مهر ماه صادر شده، قرار است از ۱۸ اکتبر، سه هفته دیگر، اجرایی شود. روز دهم اکتبر قرار است شواهد و اظهارات در مورد «قانونی بودن» فرمان اولیه ترامپ در دادگاه مطرح شود.

XS
SM
MD
LG