لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۲

طالبان در گفت‌وگوهای گروه‌های افغان در مسکو شرکت می‌کند


حنیف اتمر (چپ) مشاور پیشین امنیتی اشرف غنی، که از نامزدهای بالقوه ریاست جمهوری است، از چهره‌های سرشناس حاضر در نشست مسکو است.
حنیف اتمر (چپ) مشاور پیشین امنیتی اشرف غنی، که از نامزدهای بالقوه ریاست جمهوری است، از چهره‌های سرشناس حاضر در نشست مسکو است.

گروه طالبان می‌گوید که در نشست موسوم به گفت‌وگوهای گروه‌های افغان در مسکو که قرار است چهره‌های سیاسی سرشناس افغانستان، از جمله حامد کرزای رئیس‌جمهور سابق این کشور و نبود چهره‌هایی از شیوخ قبایل و مخالفان، را گرد هم آورد، شرکت خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌ها هیچ مقام دولتی در این نشست که قرار است از روز سه‌شنبه ۱۶ بهمن به مدت دو روز ادامه داشته باشد، حضور نخواهد داشت. بر اساس بیانیه‌ای که روز دوشنبه در کابل منتشر شد، این گفت‌وگوها به ابتکار شورای جامعه افغان که در مسکو پایه‌گذاری و در برگیرنده جامعه افغان در روسیه است، برگزار می‌شود.

دولت روسیه دخالت در برگزاری این نشست را رد کرده و آمریکا تاکنون واکنشی به این موضوع نشان نداده است.

این نشست در زمانی برگزار می‌شود که تلاش‌ها برای پایان دادن به مناقشه‌ای ۱۷ ساله در افغانستان، از اواخر تابستان امسال با انتصاب زلمای خلیل‌زاده به عنوان فرستاده ویژه آمریکا برای گفت‌وگوهای صلح افغانستان قوت گرفته است.

آقای خلیل‌زاد در تلاش برای گرد هم آوردن همه فعالان سیاسی افغانستان، اخیراً گفت‌وگوهای مستقلی را با طالبان برگزار کرده است.

روز دوشنبه خبرگزاری‌ها به نقل از سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، موضوع حضور این گروه در نشست مسکو را تأیید کردند. بر این اساس هیئت نمایندگی طالبان به ریاست شیرمحمد عباس استانکزی به مسکو خواهد رفت.

طالبان، اشرف غنی رئیس‌جمهور کنونی افغانستان را دست‌نشانده آمریکا می‌داند و تاکنون از گفت‌وگو با دولت او امتناع کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، علاوه بر حامد کرزی رئیس‌جمهور سابق، دست‌کم ۳۸ هیئت اعزامی از کابل از چهره‌های سرشناس دولت پیشین افغانستان تشکیل شده‌اند.

از جمله شرکت‌کنندگان در این نشست حنیف اتمر، یکی از نامزدهای بالقوه ریاست جمهوری افعانستان است که در اواسط تابستان از سمت مشاور امنیتی اشرف غنی کناره گرفت.

همچنین معاون پیشین رئیس‌جمهور افغانستان، محمد یونس قانونی و فرماندار پیشین ولایت بلخ محمد نور، از دیگر چهره‌های سیاسی حاضر در این نشست هستند.

نشست مسکو با انتقاد دفتر اشرف غنی، رئیس‌جمهور، مواجه شده که که چهره‌های سیاسی شرکت‌کننده در این نشست را به قدرت‌طلبی» متهم کرده است.

در این زمینه فاضل فضلی مشاور ارشد آقای غنی، در توئیتی برگزاری این نشست را «تأسف‌برانگیز» خوانده است.

بر پایه گزارش رادیو اروپای آزاد و با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس و طلوع؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG