لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۲

مقام‌های آمریکایی از «پیشرفت چشم‌گیر» در مذاکرات با طالبان خبر دادند


زلمای خلیلزاد (در وسط) راهی کابل شده تا با مقام‌های دولت مرکزی رایزنی کند
زلمای خلیلزاد (در وسط) راهی کابل شده تا با مقام‌های دولت مرکزی رایزنی کند

وزیر خارجه ایالات متحده و نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان می‌گویند در تازه‌ترین دور از مذاکرات با طالبان «پیشرفت‌های چشم‌گیری» شکل گرفته است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا شـشم بهمن ماه گفته است، زلمای خلیلزاد نماینده ویژه کشورش در امور افغانستان، «از پیشرفت چشم‌گیر در مذاکرات با طالبان برای مصالحه در افغانستان خبر داده است».

آقای پومپئو افزوده است واشینگتن «برای پیشبرد صلح، جلوگیری از تبدیل‌شدن افغانستان به فضایی برای تروریسم، و باز گشت نیروها(ی آمریکایی) به خانه جدی‌ست».

وزیر خارجه آمریکا افزوده است که آمریکا با دولت افغانستان «و همه طرف‌های ذی‌نفع» در حال همکاری‌ست تا «استقلال، رفاه و تمامیت ارضی افغانستان قوام یابد».

این سخنان پس از آن بیان شده که آقای خلیلزاد در چند پست در حساب کاربری خود در توئیتر از «پیشرفت‌های مهم» در جریان مذاکرات با طالبان خبر داد.

دور تازه مذاکرات میان نماینده ویژه آمریکا و طالبان از نخستین روز بهمن آغاز شده‌است. همان روز طالبان با حمله به نیروهای امنیتی افغانستان در یک پایگاه نظامی در میدان وردک، ده‌ها تن از نیروهای امنیتی افغان را کشتند.

خلیلزاد روز شنبه در توئیتر خود نوشت پس از شـش روز گفت‌وگو در دوحه، پایتخت قطر، او برای رایزنی راهی افغانستان شده‌است. این مقام آمریکایی دیدارهای تازه را «به‌مراتب موثرتر از گذشته» توصیف کرده و گفته است: «ما بر سر مسائل حیاتی پیشرفت چشم‌گیری داشته‌ایم».

نماینده ایالات متحده در عین حال افزوده است «تا زمانی که بر سر همه چیزی به توافق نرسیم، توافق بر سر هیچ‌چیز حاصل نشده و «همه چیز» باید بر اساس مذاکرات بین افغان‌ها و آتش‌بسی فراگیر شکل گیرد».

هم‌زمان منابع طالبان به خبرگزاری رویترز گفته‌اند مذاکرات دو طرف «نهایی شده» و طرف‌ها به توافقاتی رسیده‌اند که از جمله «خروج نیروهای آمریکایی طی ۱۸ ماه از افغانستان است».

ایالات متحده هنوز چنین چیزی را تائید نکرده‌است. آمریکا خواستار این است که افغانستان به پایگاهی برای حملات علیه آن کشور، منافع و متحدانش تبدیل نشود. یک مقام ارشد طالبان به رویترز گفته‌است آن‌ها با هر اقدامی که به انجام حملات تروریستی علیه آمریکا از خاک افغانستان بیانجامد، «مخالف» هستند.

با این همه زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا، در یکی از توئیت‌هایش تاکید کرده «هنوز مسائلی باقی‌مانده که باید حل شوند».

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، نیز گفته هرچند پیشرفت‌هایی شکل گرفته اما خبرها در مورد توافق بر سر آتش‌بس و گفت‌وگو با دولت مرکزی کابل «درست نیست». در بیانیه سخنگوی طالبان آمده است تا زمانی که خروج نیروهای خارجی از آن کشور قطعی نشده، «پیشرفت در مسائل دیگر غیرممکن است».

خبرگزاری رویترز به‌نقل از مقام‌های طالبان گفته انتظار می‌رود مذاکرات بیشتری در ماه فوریه (ماه آینده) در قطر صورت گیرد. طالبان تا کنون از انجام مذاکرات مستقیم با مقام‌های رسمی دولت مرکزی خودداری کرده‌است.

آمریکا در سال ۲۰۰۱، در پی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، به افغانستان حمله کرد و قدرت را از طالبان گرفت. جنگ افغانستان طولانی‌ترین جنگی‌ست که آمریکا را درگیر خود کرده‌است. گروه طالبان که با ایدئولوژی و عقاید افراطی، سلفی‌گری و جهادگرایی شناخته می‌شود، در حال حاضر کنترل بخش‌های گسترده‌ای از افغانستان را در دست دارد.

رویترز، رادیو آزادی، توئیتر، خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG