لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۵

نمایندگان طالبان بار دیگر با نماینده آمریکا دیدار کردند


زلمی خلیلزاد؛ نوامبر ۲۰۱۸
زلمی خلیلزاد؛ نوامبر ۲۰۱۸

با وجود آن‌که گروه طالبان تهدید کرده بود به مذاکرات با آمریکا بر سر صلح و آینده افغانستان پایان خواهد داد، نماینده ویژه ایالات متحده و نمایندگان طالبان روز دوشنبه در پایتخت قطر دیدار کردند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در بیانیه‌ای گفته‌است مذاکرات هیئت این گروه با مقام‌های امریکایی روز دوشنبه در قطر آغاز شده‌است.

یک منبع خبری این گروه نیز به رادیو آزادی (رادیو اروپای آزاد در افغانستان) گفته است گفت‌وگوها بین زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان، و اعضای دفتر سیاسی طالبان «روی چگونگی و مکانیزم خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان متمرکز بود».

مقام‌های آمریکایی هنوز این گفته‌ها را تائید یا رد نکرده‌اند. آخرین پست آقای خلیلزاد در حساب کاربری او در توئیتر به دو روز پیش باز می‌گردد که در آن از پایان سفر به پاکستان خبر داده و از مذاکرات ابراز رضایت کرده بود: «با گام‌های بیشتری از سوی پاکستان که نتایج ملموسی در پی خواهد داشت، ما در مسیر درستی در حال حرکت هستیم».

روز شنبه وزیر خارجه پاکستان در دیدار با نماینده ویژه دولت آمریکا گفته بود اسلام‌آباد تلاش می‌کند تا میزبان دور دیگر مذاکرات میان هیئت آمریکایی و نماینده‌های طالبان باشد.

اما سخنگوی طالبان گفته بود آن‌ها قصد دیدار با خلیل‌زاد را در پاکستان ندارند.

با این حال دیدار اخیر میان طالبان و نماینده آمریکا در دوحه نیز برخلاف آن‌چیزی‌ست که این گروه شبه‌نطامی پیشتر عنوان کرده بود. اواخر دی ماه طالبان گزارش‌ها در مورد از سرگیری گفت‌وگوها با خلیل‌زاد را رد کرده بود.

مذاکرات در پایتخت قطر در حالی انجام شده که طالبان روز دوشنبه بیش از ۱۰۰ نفر از نیروهای امنیت ملی افغانستان را در یک پایگاه نظامی در ولایت میدان وردک کشتند.

نمایندگان طالبان به‌تازگی با مقام‌های جمهوری اسلامی نیز دیدار کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اخیرا اعلام کرده‌ قصد دارد شمار نظامیان کشورش در افغانستان را به‌طور مشخصی کاهش دهد. جنگ و ناآرامی‌های افغانستان طولانی‌ترین جنگی‌ست که ایالات متحده در آن شرکت کرده‌است.

تادامیچی یاماموتو، نماینده ملل متحد در امور افغانستان، اخیرا گفته‌است چشم‌انداز مذاکرات صلح و پایان دو دهه جنگ در افغانستان هرگز به اندازه امروز، روشن نبوده است. از سوی دیگر سمیع یوسفزی، یک کارشناس امور سیاسی در افغانستان، می‌گوید «امنیت افغانستان اکنون بیشتر حالت یک بادکنک را دارد؛ اگر زیاد بر آن فشار وارد شود ممکن است بترکد و در نتیجه یک بن‌بست خطرناک دیگر ایجاد شود».

رویترز، اروپای آزاد، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG