لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۳

تحصن هزاران معترض در اطراف اقامتگاه رئیس جمهوری سودان


شلیک گاز اشک‌آور در تظاهرات معترضان به ریاست جمهوری عمر البشیر؛ خارطوم
شلیک گاز اشک‌آور در تظاهرات معترضان به ریاست جمهوری عمر البشیر؛ خارطوم

هزاران تن از معترضان سودانی روز یکشنبه، ۱۸ فروردین، برای دومین روز پیاپی در برابر مقر فرماندهی ارتش در خارطوم، پایتخت، تجمع کردند و خواستار حمایت نظامیان از خواسته آنها مبنی بر کناره‌گیری عمر البشیر از ریاست جمهوری این کشور شدند.

بنا بر گزارش‌ها، این معترضان روز یک‌شنبه، برای دومین روز، در پیرامون مجموعه اقامتگاهی رئیس جمهوری در مرکز خارطوم نیز تحصن کرده و خواستار برکناری او شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مأموران امنیتی برای متفرق کردن معترضانی که شعارهایی همچون «سودان می‌خیزد، ارتش می‌خیزد» سرمی‌دادند، اقدام به شلیک گاز اشک‌آور و بازداشت شماری از تجمع‌کنندگان کردند.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، سازمان‌دهندگان این اعتراضات می‌گویند که در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۵ معترض به‌دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

اعتراضات ضد دولتی در سودان بیش از سه ماه است که آغاز شده و گزارش‌ها حاکی است که تجمع روز یک‌شنبه بزرگ‌ترین گردهمایی مخالفان عمر البشیر از زمان شروع اعتراضات است.

عمر البشیر ۲۶ سال است که ریاست جمهوری سودان را برعهده دارد.

رویترز روز یک‌شنبه به نقل از یکی از تظاهرکنندگان که او را استاد دانشگاه معرفی کرده نوشته است: بیش از صدهزار نفر تظاهرات کرده‌اند. این نشان می‌دهد که ما بردیم و اطمینان داریم که رژیم سقوط خواهد کرد.

تظاهرکنندگان علیه عمر البشیر روز شنبه برای نخستین بار موفق شدند با گذر از موانع امنیتی، در برابر مجموعه‌ای که مقر فرماندهی ارتش، وزارت دفاع و اقامتگاه رسمی مقام‌های ارشد دولت در آن قرار دارد، تجمع کنند.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به اینکه شماری از معترضان شب را در این محل به سر بردند از قول یکی از آنها نوشته است: «تا وقتی او کناره‌گیری نکند همین جا می‌مانیم».

تظاهرات روز شنبه، ششم آوریل، به مناسبت سی‌وچهارمین سالگرد سرنگونی رژیم جعفر نُمیری، موسوم به اعتراض‌های ۶ آوریل، برگزار می‌شد.

رشته تظاهرات اعتراضی علیه البشیر از بیش از سه ماه پیش آغاز شد که ساکنان عطبره، شهری در مرکز سودان، در اعتراض به افزایش قیمت نان تظاهرات کردند.

این اعتراض‌ها به‌سرعت گسترش یافت و معترضان در شهرهای مختلف سودان خواستار کناره‌گیری عمر البشیر شدند.

در بیش از سه ماه گذشته ده‌ها تن نیز در تظاهرات مختلف کشته شده‌اند که مقام‌های سودان شمار آنها را ۳۲ تن و دیدبان حقوق بشر تعداد آنها را ۵۲ کشته ذکر کرده‌اند.

عمر البشیر خواسته معترضان مبنی بر کناره‌گیری از قدرت را رد کرده و گفته است «مخالفان فقط از طریق صندوق رأی می‌توانند به قدرت برسند».

با استفاده از خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز؛ ج / پ.پ
XS
SM
MD
LG