لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۸

صدور حکم ممنوع‌الخروجی موقت عمر البشیر در آفریقای جنوبی


عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان
عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان

یک دادگاه در آفریقای جنوبی روز یک‌شنبه ۲۴ خرداد با صدور حکمی از مقامات این کشور خواست تا مانع خروج عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان، از آفریقای جنوبی شوند.

عمر البشیر که دیوان کیفری بین‌المللی در ارتباط با «جنایات جنگی» حکم جلب او را صادر کرده هم‌اینک برای شرکت در نشست اتحادیه آفریقا در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی به‌سر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادگاه عالی پرتوریا در آفریقای جنوبی با انتشار بیانیه‌ای خواستار آن شده تا مقامات، تا زمان صدور حکم بعدی در مورد عمر البشیر از خروج او از آفریقای جنوبی جلوگیری کنند.

دیوان بین‌المللی کیفری که مقر آن در لاهه هلند است روز یک‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از آفریقای جنوبی خواسته‌است تا «در اجرای حکم دستگیری [عمر البشیر] از هیچ تلاشی فروگذار نکند.»

دیوان بین‌المللی کیفری در بیانیه خود خاطرنشان کرده‌است که این نهاد ماه پیش نیز از دیپلمات‌های آفریقای جنوبی خواسته‌بود تا مقدمات دستگیری عمر البشیر در ژوهانسبورگ را فراهم کنند اما این دیپلمات‌ها از «پیچیده» بودن این امر خبر داده بودند.

عمر البشیر در سطح بین‌المللی به خاطر «جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت، و نسل‌کشی در نزاع دارفور» تحت پیگرد قانونی قرار دارد.

به گفته سازمان ملل متحد، در جریان نزاع دارفور بیش از ۳۰۰ هزار نفر کشته شده و دو و نیم میلیون نفر آواره شدند.

دولت عمر البشیر اما این آمارها را نادرست دانسته و تعداد کشته‌های این نزاع شش‌ساله را «در حدود ۱۰ هزار نفر» عنوان می‌کند.

دادگاه کیفری بین‌المللی رئیس جمهور سودان را متهم به طراحی برنامه قلع و قمع، غارت و تجاوز جنسی در جریان مناقشه دارفور کرده‌است.

ایران پیش از این حمایت خود از عمر البشیر را اعلام کرده‌بود و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران روز ۱۶ اسفند ۱۳۸۷ به منظور نشان دادن حمایت ایران از رئیس جمهور سودان، به سودان سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی لاریجانی در بدو ورود خود به فرودگاه خارطوم، حکم دادگاه لاهه علیه رئیس جمهور سودان را «نشان‌دهنده حاکمیت تفکر آمریکایی» دانسته و گفته‌بود که «از منظر حقوقی این مسئله هیچ معنای عقلی ندارد.»

XS
SM
MD
LG