لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۶

وزیر خزانه‌داری آمریکا از احتمال اعلام تحریم‌های تازه علیه ایران خبر داد


استیون منوچین گفته است که دونالد ترامپ به روشنی بر لزوم تغییر در توافق هسته‌ای ایران تأکید کرده است.
استیون منوچین گفته است که دونالد ترامپ به روشنی بر لزوم تغییر در توافق هسته‌ای ایران تأکید کرده است.

در آستانه مهلت تعیین شده برای اعلام نظر رئیس‌جمهور آمریکا در مورد تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران، وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید که انتظار دارد دونالد ترامپ تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعلام کند.

بر اساس گزارش رویترز استیون منوچین، وزیر خرانه‌داری دولت دونالد ترامپ، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که انتظارش آن است که تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال شود. او افزود که «ما همچنان آنها را زیر نظر داریم. تحریم‌هایی را آماده کرده‌ایم، و فکر می‌کنم می‌توانید منتظر باشید که تحریم‌های جدیدی از راه برسد».

بر اساس توافق هسته‌ای ایران، رئیس‌جمهور آمریکا در بازه‌های ۱۲۰ روزه در مورد تمدید تعلیق تحریم‌های ایران ابراز نظر می‌کند. مهلتی ۱۲۰ روزه اخیر، روز جمعه ۲۲ دی ماه پایان می‌گیرد، و انتظار می‌رود روز جمعه آقای ترامپ در این مورد اعلام نظر کند.

رویترز نوشته است که یک مقام رسمی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرده بود که اگر آقای ترامپ تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کند، ممکن است تحریم‌های هدفمند دیگری را علیه اشخاص حقیق و حقوقی در ایران اعلام کند.

روز چهارشنبه خبرگزاری رویترز نوشته بود که برخی مشاوران ارشد رئیس‌جمهور آمریکا، از او خواسته‌اند که تعلیق تحریم‌ها در چارچوب توافق اتمی با ایران را «تمدید کند»، و تحریم‌های معلق شده را بازنگرداند؛ گرچه بر پایه این گزارش آقای ترامپ در مورد تمدید تعلیق تحریم‌ها بی‌میلی نشان داده است.

لزوم تغییر در توافق هسته‌ای

وزیر خرانه‌داری آمریکا همچنین گفته است که دونالد ترامپ به روشنی بر لزوم تغییر در توافق هسته‌ای ایران تأکید کرده است.

آن طور که خبرگزاری آلمان می‌نویسد، آقای منوچین در این مورد تأکید کرد که دونالد ترامپ پیشتر به روشنی گفته است بسیاری از جنبه‌های توافق هسته‌ای نیاز به تغییر دارد.

او گفت فعالیت‌های دیگری خارج از توافق هسته‌ای وجود دارد؛ فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالیستیک و مسائل دیگر که به تحریم در آن زمینه ادامه می‌دهیم، خارج از برجام؛ [از جمله] نقض حقوق بشر.

رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر در مهرماه امسال از تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای سر باز زده بود و در عین حال تأکید کرده بود که در صورتی که در همراهی با کنگره و متحدان آمریکا این توافق اصلاح نشود، او از آن بیرون خواهد رفت.

آقای ترامپ معتقد است که ادامه فعالیت‌های موشکی ایران و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی «با روح توافق هسته‌ای» مغایرت دارد.

او همچنین نسبت «بند غروب» در توافق هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده بود. «بند غروب» درباره برچیده شدن محدودیت‌ها پس از دوره زمانی توافق هسته‌ای با ایران است و در نتیجه به این نگرانی دامن زده‌اند که «ایران می‌تواند حتی پیش از پایان توافق به توانایی ساخت جنگ‌افزار اتمی دست یابد».

اظهارات وزیر خزانه‌داری آمریکا در مورد احتمال اعلام تحریم‌های جدید علیه ایران در شرایطی است که گزارش شده آقای ترامپ و مشاوران امنیت ملی‌اش بعد از ظهر پنجشنبه در کاخ سفید بر سر تمدید تعلیق یا از سرگیری تحریم‌های ایران رایزنی کرده‌اند.

آن طور که استیون گلدستاین، معاون وزیر خراجه آمریکا گفته است، تصمیم آقای ترامپ در این مورد ممکن پنجشنبه شب یا روز جمعه اعلام شود.

در عین حال به زودی مهلت ۹۰ روزه اعلام نظر دوباره در مورد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای پایان می‌گیرد و بار دیگر رئیس‌جمهور آمریکا باید در این زمینه اعلام نظر کند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آلمان و رویترز؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG