لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۹

ترامپ «وضعیت اضطراری» و تحریم‌ها علیه کره شمالی را تمدید کرد


کمتر از ده روز پس از اعلام «پایان تهدید اتمی کره شمالی»، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه، یکم تیرماه، با اشاره به «تهدید غیرمعمول و فوق‌العاده» کره شمالی، تحریم‌ها علیه این کشور را تمدید کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با یادآوری توئیت ۹ روز پیش آقای ترامپ که از پایان «تهدید اتمی کره شمالی» سخن گفته بود، فرمان اجرایی تازه او را دارای لحنی متفاوت ارزیابی کرده است.

با این حال به نوشته خبرگزاری فرانسه، تمدید سالانه «وضعیت اضطراری ملی» در قبال کره شمالی روندی ثابت از زمان ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش بوده و لحن یادداشتی که آقای ترامپ در فرمان تمدید جدید نوشته «محترمانه» است.

دونالد ترامپ در یادداشت مذکور از جمله نوشته است: تهدید زرادخانه اتمی موجود در شبه‌جزیره کره و همچنین «سیاست‌های حکومت کره شمالی همچنان تهدیدی غیرمعمول و فوق‌العاده برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده به شمار می‌رود».

رئیس جمهوری آمریکا با این مقدمه تأکید کرده است: «با احترام به کره شمالی، وضعیت اضطراری را برای یک سال تمدید می‌کنم.»

رهبران آمریکا و کره شمالی روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد در رویدادی تاریخی در سنگاپور با یکدیگر دیدار و پس از آن توافقنامه‌ای امضا کردند.

بر اساس این توافقنامه طرفین تعهد کردند که به سوی غیراتمی شدن شبه‌جزیره کره گام بردارند.

دونالد ترامپ یک روز پس از این دیدار تاریخی با انتشار پیامی توئیتری نوشت که «تهدید کره شمالی اتمی دیگر وجود ندارد» و مردم آمریکا می‌توانند آسوده سر بر بالین بگذارند.

پس از این دیدار، کره شمالی در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که رهبران دو کشور با غیراتمی شدن «طی روندی گام‌به‌گام» توافق کرده‌اند؛ اما چند مقام آمریکایی این ادعا را رد کردند و از جمله مایک پومپئو، وزیر خارجه، حدود یک هفته پیش تأکید کرد تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ تنها زمانی برچیده خواهد شد که غیراتمی شدن به طور کامل روی داده باشد.

نشست رهبران آمریکا و کره شمالی و آغاز روند دیپلماتیک حل بحرانی که از آن به عنوان «خطرناک‌ترین تهدید علیه آمریکا» یاد می‌شد، در هفته‌های اخیر با استقبال شمار زیادی از مقام‌ها و تحلیلگران ایالات متحده روبه‌رو شد.

سه روز پیش نیز دونالد ترامپ توئیت پسرش، اریک، را بازنشر کرد که در آن گفته است: «دشوار می‌توان تصور کرد که دیدار تاریخی با کیم جونگ اون از کره شمالی دقیقا یک هفته پیش روی داد.»

تعلیق برخی از رزمایش‌ها

همزمان با فرمان تمدید تحریم‌ها علیه کره شمالی، وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد که دو رزمایش مشترک در منطقه را «تا مدت نامعلوم» به حال تعلیق درمی‌آورد.

تصمیم جدید پنتاگون ساعتی پس از نشست جیمز متیس، وزیر دفاع، با مایک پومپئو، وزیر خارجه، جو دانفور، رئیس ستاد مشترک، و جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، اعلام شد.

پس از این نشست دانا وایت، سخنگوی پنتاگون، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «برای حمایت از دستاوردهای نشست سران در سنگاپور و در همکاری با متحدمان، کره جنوبی، وزیر دفاع متیس تمرین‌های یادشده را به مدت نامعلوم به حال تعلیق درآورد».

به این ترتیب دو رزمایش تمرینی که قرار بود طی سه ماه آینده با حضور مشترک نیروهای آمریکا و کره جنوبی در منطقه برگزار شود لغو می شود.

تعلیق این دو رزمایش پس از آن صورت می‌گیرد که آمریکا از لغو رزمایش بزرگ موسوم به «پاسداران صلح» در ماه اوت صرف نظر کرده است.

برنامه‌های مشترک نظامی بین آمریکا و کره جنوبی از دهه‌ها پیش و عمدتا با هدف آمادگی برای رویارویی با حملات احتمالی کره شمالی برگزار می‌شده و همواره با خشم پیونگ یانگ همراه بوده است.

با استفاده از خبرگزاری‌های فرانسه، آسوشیتدپرس، آلمان و توئیتر/ ح. ج./ ف. دو.

XS
SM
MD
LG