لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

هشدار ایران به کره شمالی: معلوم نیست ترامپ توافق را بر هم نزند


محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ایران «ابراز امیدواری کرده» که مردم آمریکا در مقابل دونالد ترامپ بایستند.
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ایران «ابراز امیدواری کرده» که مردم آمریکا در مقابل دونالد ترامپ بایستند.

ایران به کره شمالی توصیه کرد که به دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اعتماد نکند و هشدار داد که او ممکن است ظرف چند ساعت هر گونه توافقی با پیونگ‌یانگ را لغو کند.

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد در دیداری تاریخی با یکدیگر به توافقی برای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره دست یافتند تا در قبال آن، واشینگتن به پیونگ‌یانگ تضمین‌های امنیتی بدهد.

اما ایران که به خاطر تصمیم آقای ترامپ مبنی بر لغو یک‌جانبه برجام بار دیگر خود را در معرض تحریم‌های اقتصادی می‌بیند، نسبت به تکرار این تجربه در رابطه با کره شمالی هشدار داد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ایران در یک نشست خبری گفت: «نمی‌دانم رهبر کره شمالی با چه کسی دارد مذاکره می‌کند و معلوم نیست تا رهبر کره به کشورش باز نگشته وی توافق را به هم نزند».

دونالد ترامپ که همواره برجام را یک «توافق بد» می‌نامید خواستار اصلاح آن شده بود به گونه‌ای که فعالیت‌های موشکی ایران را نیز شامل شود، امری که جمهوری اسلامی به آن تن نداده است. رئیس‌جمهوری آمریکا در نهایت ماه گذشته با خروج از برجام، خوستار مذاکره دوباره با ایران شد.

آمریکا برای رسیدن به توافق هسته‌ای جدید با ایران ۱۲ شرط تعیین کرده از جمله توقف غنی‌سازی اورانیوم، تعطیلی تاسیسات آب سنگین، توقف برنامه ساخت موشک‌های بالستیک و عدم حمایت از حزب‌الله لبنان، حماس و گروه جهاد اسلامی فلسطینی.

سخنگوی دولت ایران اما در اظهارات روز سه‌شنبه خود به اختلافات دولت دونالد ترامپ با شرکای قدیمی آمریکا نیز پرداخته است.

وی با اشاره به اقدام اخیر آقای ترامپ در تکذیب حمایت خود از بیانیه مشترک سران کشورهای عضو گروه هفت، گفت: «آیا این فردی که در هواپیما با یک توئیت نشست سران گروه هفت را دچار اخلال می‌کند قابل اعتماد است؟ ارزش وقت، بیشتر از صحبت کردن با شخصی مانند ترامپ است».

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که رئیس‌جمهوری آمریکا بیانیه پایانی اجلاس گروه هفت را تایید کرده، اما دونالد ترامپ در نهایت به خاطر اختلافات شدیدی که بر سر تعرفه‌های وارداتی میان واشینگتن با اوتاوا و اتحادیه اروپا در گرفته است در صفحه توئیتر خود نوشت که از تایید این بیانیه صرفنظر کرده است.

در این حال سخنگوی دولت ایران ابراز امیدواری کرده که اساسا مردم آمریکا خود در مقابل دونالد ترامپ بایستند و او را کنار بزنند.

محمدباقر نوبخت گفت: «این شخص نماینده ملت فهیم آمریکا نیست. قطعا در انتخابات آینده انتظار داریم قبل از تهدید ملت‌های دیگر، ملت آمریکا حساب وی را برسند و از او تبری بجویند».

یک روز پیش از این اظهارات، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز از پیونگ‌یانگ خواسته بود که با «هوشیاری کامل» با آمریکا مذاکره کند.

بهرام قاسمی با اشاره به برجام و خروج آمریکا از دیگر توافق‌های بین‌المللی نظیر توافق اقلیمی پاریس گفته است که تهران نسبت به مذاکره واشینگتن و پیونگ‌یانگ حوشبین نیست.

منابع: خبرگزاری ایرنا، خبرآنلاین، رادیو فردا/ س.ن /ک.ر
XS
SM
MD
LG