لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

ترامپ: در سرنگونی پهپاد ایرانی شکی نیست


دونالد ترامپ می‌گوید مطمئن است که ناو آمریکایی پهپاد ایرانی را سرنگون کرده است.
دونالد ترامپ می‌گوید مطمئن است که ناو آمریکایی پهپاد ایرانی را سرنگون کرده است.

در پی اصرار مقام‌های جمهوری اسلامی مبنی بر این‌که هیچ یک از پهپادهایشان در خلیج فارس و تنگه هرمز هدف قرار نگرفته، رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر بر سرنگون شدن پهپاد ایرانی توسط ناو آمریکایی تأکید کرد.

دونالد ترامپ روز جمعه، ۲۸ تیر، در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: درباره سرنگون شدن پهپاد ایرانی «هیچ شکی نیست؛ نه. ما سرنگونش کردیم».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آقای ترامپ که در این نشست همراه او بود گفت: «هیچ تردیدی نیست که این پهپاد ایرانی بود».

خبر سرنگونی یک پهپاد ایرانی توسط ناو «یواس‌اس باکسر» را روز پنج‌شنبه دونالد ترامپ شخصا اعلام کرد اما مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون چنین موضوعی را رد کرده‌اند.

سپاه پاسداران نیز صبح جمعه گفته‌های رئیس جمهور آمریکا درباره سرنگون شدن این پهپاد را «مضحک» خواند و عصر جمعه با انتشار چند ویدئوی کوتاه مدعی شد که تصاویر موجود در این ویدئوها را پهپادی ضبط کرده که آمریکا می‌گوید آن را سرنگون کرده است.

شبکه «پرس تی‌وی»، تلویزیون انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی، شامگاه جمعه با انتشار سه ویدئوی حدود دودقیقه‌ای، اظهارات سپاه پاسداران را تکرار کرد.

در این ویدئوها عبور و مرور برخی شناورها در آب‌هایی که مکان آن مشخص نیست دیده می‌شود و به نظر می‌رسد یکی از آنها کشتی‌ نظامی باشد.

زمان اصلی که در تصویر درج شده روز پنج‌شنبه ساعت‌هایی بین ۵ تا ۷ را نشان می‌دهد اما تصویری جداگانه بر روی ویدئو می‌آید که ساعت را «۱۰:۱۸ به وقت محلی» ذکر می‌کند.

سپاه پاسداران مدعی شده است که این پهپاد تصاویری را «پیش از ورود ناوچه آمریکایی به تنگه هرمز ... و حتی بعد از زمان مورد ادعای آمریکایی‌ها» ضبط و به ایستگاه خود ارسال کرده و پس از آن «سالم به پایگاه خود بازگشته است».

ساعتی پیش از انتشار گفته‌های دونالد ترامپ و جان بولتون، یک مقام ارشد آمریکایی نیز سرنگون شدن پهپاد ایرانی توسط ناو آمریکایی در روز پنج‌شنبه را تایید کرده و گفته بود: این پهپاد در فاصله بسیار نزدیک به ناو پرواز می‌کرد و از سرنگونی آن «شواهدی بسیار روشن داریم».

به گفته این مقام ارشد آمریکایی، «اگر آنها زیادی به کشتی‌های ما نزدیک شوند باز هم سرنگون خواهند شد».

کمتر از یک ماه پیش، سی‌ام خرداد، جمهوری اسلامی اعلام کرد که یگان موشکی سپاه یک پهپاد آمریکایی را «که وارد حریم هوایی ایران شده بود» در تنگه هرمز ساقط کرده است؛ اما آمریکا با رد این ادعا گفت که این پهپاد بر فراز آب‌های بین‌المللی بوده است.

همان زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گفت در واکنش به سرنگون شدن پهپاد آمریکایی، وی دستور حمله به سه موضع مختلف در ایران را صادر کرد، اما وقتی شنید که در این حملات ۱۵۰ نفر کشته می‌شوند، این حمله را متوقف کرد.

از آن زمان تنش بین دو کشور به اوج خود رسیده و این نگرانی به وجود آمده که یک درگیری تصادفی بین ایران و آمریکا ممکن است به جنگی تمام‌عیار در خاورمیانه منجر شود.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، رویترز، آسوشیتدپرس، توئیتر و رادیو فردا / ج
XS
SM
MD
LG